CITAT (Bassam @ 27-07-2013, 17:39)

Hej
Tyvärr, jag kan säga att den är Svamp skadad, på grund av du skrev ( Hela stjälkar och tillhörande blad blev orangea och skrumpnade bort). men som är viktigt vad du ska göra:
ta bort alla skadad delar och bränna dem för att undvika svampen kommer nästa år, blanda jord med kol för att svampen tycker inte kol, ta bort ogräs för att svampen nya generationen lägger på dem, på slutet om du kan blanda jord med bark på grund av när bark bryter sig ger Gas som svampen tycker inte om.
H.Bassam
Okej, svamp alltså. Skall försöka läsa på lite mer om det nu och se om jag kan försöka lösa det/om det stämmer. Tack för tipset

CITAT (CillaM @ 27-07-2013, 19:26)

Jag gödslar 1 gång om året med koskit på påse. Vattna behöver du egentligen inte då rabarberns rötter går djupt o tar vattnet själv i jorden. Men om det är för torrt, av olika anledningar, behövs ju extra vatten. Sedan kan det vara så att rabarbern just inte trivs på det stället där den står. Och skörda. Då stimulerar du till att nya blad kommer upp. Gamla blad blir gula så småningom.
De stjälkar du ser på bilden där kom nyss upp, och så skall det ju knappast se ut på en frisk planta. En av de nya stjälkarna skrumpnade bort direkt innan den blev sådär stor ens en gång och är därför inte ens med på bilden. Så att skörda ännu oftare kan ju knappast hjälpa.
Redigerat av PMK: 27-07-2013, 19:25