CITAT (Motti @ 06-09-2013, 21:19)

Som kristen familj och kyrkomedlemar så faller det sig naturligt att döpa sina barn i kyrkan och så har det väl varit i flera hundra år ,om barnen i äldre ålder känner att de inte hör till kyrkan så kan de ju själva välja att gå ur ju .Våra barn hör dock till kyrkan och vill stanna kvar där och alla våra barn och barnbarn är döpta i kyrkan också ,blir dop i oktober då sonen och hans sambo ska döpa lilla Tyra .För oss i vår familj så är kyrkan en del av oss och våra liv och att höra dit är viktigt för oss .I våra svåraste stunder har kyrkan funnits för oss alltid och vi har funnit tröst i vår kristna tro och i kyrkan .Nu är vi ju inte superkristna i den bemärkelsen att vi alltid går i kyrkan på söndagar ,vi lever som de flesta gör men vi finner en slags lugn och trygghet i att tillhöra Svenska Kyrkan och därmed bekräffta att vi är kristna .För min egen del så betyder min kristna tro mycket för mig och min tro är stark och den tron har hjälpt mig mycket när det varit svårt .
Det mest naturliga borde väl vara att man fick välja själv, när man blir så pass vuxen att man kan det, om man vill bli medlem eller inte. Gillar inte tvångsanslutningar, som det ju blir när föräldrarna ska bestämma eller som det var förut att man föddes in i kyrkan, och att man sen efteråt kan välja att gå ur. Det är bakvänt.