CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-09-2013, 07:44)

Tack för råd. Den står på fönsterbrädan i en fönstervinkel, så den har ljus från två håll, öster och söder. Dock växter några stora ekar utanför huset, så solen ligger inte på. Men en ljusare plats kan den inte få i mitt hus. Mer vatten kan den absolut få, jag har nog trott att den ska ha det torrt. Det finns hibiskus på samma fönsterbräda och den vattnas säkert fem gånger oftare än den här, stackars växt! Hibiskusen talar ju tydligt om när den är törstig, så då häller jag på. I fortsättningen provar jag att vattna den här när jag vattnar hibiskusen så ser jag vad som händer och väntar med beskärning.
Om jag klipper den kommer alltså troligt skott på sidan av stammen och inte en ny i mitten?
Ökenväxter tål långvarig torka men föredrar regelbunden vattning. Däremot vill de torka upp ordentligt mellan vattningarna för att inte ruttna, så det är bara att peta i jorden med jämna mellanrum och se när den behöver vattnas. Jag har svårt att tro att den behöver lika mycket vatten som en hibiskus. Har du möjlighet så skulle det vara otroligt bra om du kunde ge den extra belysning under vintern.
Något nytt skott i mitten kommer inte om du beskär den.