CITAT (rosita @ 21-09-2013, 08:25)

Hur långt kan sporerna färdas i luften? Jag menar, om en annan odlare 1-2 km bort odlar potatis eller tomater och får bladmögel, kan jag få in smittan då? Det går kanske inte överhuvudtaget att skydda sig mot eländet!?
Jag tycker att jag väljer sorter som är motståndskraftiga och sköter allt enligt konstens alla regler, men det blir ändå så här! Nåja, det är kanske bara att utesluta dessa grödor ur odlingen... Men kul är det inte...
Det går inte att skydda sig mot den luftburna smittan, förr eller senare kommer den. Svampen smittar när det är fuktigt och varmt, vid svalt väder är smittorisken mindre likaså vid varm och torrt. Om möjligt bör man försöka hålla bladverket torrt på tomatplantorna, dvs bra ventilation i växthuset. Vi brukar klara bladmögelangreppen bra i växthuset, medan frilandstomaterna är mer utsatta. Odlar man både potatis och tomater utomhus kan man tänka på den vanligaste vindriktningen och odla tomaterna över vinden och potatisen under, trots allt är det vanligast att tomaterna smittas av de egna angripna potatisplantorna.
Vi odlar motståndskraftiga tomatplantor utomhus, men det hjälper inte alltid. Förra året blev alla plantor angripna, medan det har gått mycket bättre i år, så ge inte upp.