Jag kan inflika lite om eklöv. De flesta träden på min tomt är stora ekar så jag får mest eklöv här. Förra ägaren räfsade och räfsade, la högar av löv som låg som konserverade - precis som hö i en gammaldags höstack eller höhässja. Han sa till och med att räfsande var en bidragande orsak till att sälja, han orkade inte. Jag orkade inte heller räfsa löv på min stora kuperade skogstomt utan låter det ligga som det faller. Har bott här i tio år nu och inga lövhögar finns! Endast på platser där det blir drivor, som bakom huset, samlar jag ihop löven. Jag använder dem som strömaterial i min kaninhage och när kaninerna har bajsat och kissat på löven hamnar allt i komposten.
De första åren här i trädgården packade jag de redan samlade högarna av torra löv i säckar och körde bort dem, men jag har aldrig räfsat ihop egna lövhögar. Så på tio år har alla löv brutits ned och försvunnit av sig själva. De syns på våren när snön smälter, men snart kommer gräset upp och sen är allt borta.
Jag, som "de flesta andra", har "hört" att det blir surt av eklöv. Det är sånt som alla säger. Men jag har också läst att det inte är så, att jorden inte bli sur av löven. Om man garvar läder med ek använder man ju inte heller löv utan barken, trots att det måste vara lättare att samla löv. Om det fanns så mycket garvsyra och tanniner i löven "som sägs" borde de användas kan man tycka. Men jag har inte gjort några analyser eller vet säkert, vet bara att det mesta av "saften" i löven dras in i trädet innan lövet faller på hösten.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|