Av erfarenhet, tänk om!
Jag sitter här med amerikansk hagtorn utmed hela vägen och jag AVSKYR den! Visst, den är vacker med sina vita blommor, röda bär och fina höstfärger. Men taggarna! De är 7 cm långa och punkterar händer, fötter, skor, skottkärrehkul och bildäck.
Dessutom sprider den sig och växer infernaliskt mycket och gissa hur kul det är att klippa den där taggmonstret? Inte särskilt så därför är den väl fem meter hög nu på sina ställen.
Rådjuren då? Funkar det som skydd? Inte nämnvärt, de har gjort en stig där det är några plantor som är lite svagare.
Vanlig hagtorn har jag ingen erfarenhet av men tippar på att den kan sprida sig den med, har för mig det är så.
Berberis är en otroligt vacker växt men jag skulle aldrig plantera den där jag kommer i närheten och behöver klippa gräs eller dra ogräs. Hemska buskar! Och sprider sig kopiöst med sina vackra bär. Och rådjuren skuttar säkert bara över dem med ett elegant hopp för de blir ju inte särskilt höga.
Oj! Vilket utbrott!

Sorry...
Men som du förstår så skulle jag inte rekommendera att plantera in taggbuskar för jag tror inte det håller rådjuren borta. Och du - eller nästa ägare - kommer att svära om några år.