CITAT (Huggorm @ 01-12-2013, 12:20)

Det tar betydligt längre tid än två år för ett äppelträd att övervalla ett sår med diametern 10cm, det kan ta tio år eller mer.
Ett problem med att såga just efter lövsättningen är att trädet då just satsat mycket krafter på att skapa löv. Om man då kapar bort de direkt innan de hunnit leverera tillbaka energi blir det en kännbar förlust för trädet.
Självfallet tar det längre att läka hela såret om det nu nånsin kommer att hända, stor rötrisk förekommer också.
Det jag menade är att täppa till trädets kärlsystem där svampsporer trivs bäst innan höst och vinter samt säkra sav-stigning (Förebygga blödning)tills nästa år det hinner den inte om man skär försent där måste trädet få en rimlig tid att valla över trädets kärlsystem.(äppelträden brukar dock inte blöda kraftigt)
Alla som håller på med äppelträd vet att om man beskär så här kraftigt kommer trädet kompensera det på andra ställen med en mängd nya vattenskott så energin hinner den alltid få tillbaks på en säsongs sikt det är jag inte orolig för.Där kan det vara värre med på andra lövträd och buskar ,så jag förstår din tanke:-)
Redigerat av T00ls: 01-12-2013, 19:07