Pluggbox använder jag framför allt till salladsfrön (huvudsalld, romansallad m.m.), lökfrön (purjolök, piplök). Sätter några frön i varje, knipsar bort de klenaste med pincett och sparar den finaste i varje plugg. När det fått några blad och fyllt den lilla pluggen med rötter sätter jag ut dem direkt på friland. Stort plus till pluggboxen för det stabila och hållbara materialet.
Har inte provat rootmastern, men den ser ju mycket bättre ut och klart stabilare än den gamla roottrainern som jag har. För den är i så klen och dålig plast att den nästan spricker när man tittar på den, efter bara två säsonger. Känndes mer som ett engångsmaterial. Den var dock väldigt bra för luktärt, störbönor och sånt som blir lite större rotsystem på.
Något jag skulle vilja ha är ju en pluggbox med större pluggar, kanske 3-4cm diameter, alltså en storlek mellan pluggbox och roottranier/rootmaster. Som borde vara lagom för t.ex. grönkål, brysselkål och andra lite mellanstora småplantor, som jag tycker känns för stora för pluggboxen. Nu kör jag med små fyrkantiga 4cm-krukor istället, och sen direkt ut på friland. Vad gör ni andra med t.ex. kål och andra sorter som blir lite större småplantor än sallad?
|