|
Trädgårdskampen - tittade ni?, och vad tyckte ni? |
|
|
|
14-01-2014, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag hade tänkt mig att det skulle vara ett trädgårdsprogram, men detta var ju mest ett stressigt tävlingsprogram. Som tittare fick jag inte se mycket av växterna och vad det var för sorter.
Kanske det blir bättre när det gått några avsnitt...
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
14-01-2014, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
jo jag tittade,hade förväntningar men blev väl lite besviken.Visst är det kul att det kommer något med trädgård,men det blir för mycket tävlingsprogram det tävlas i allt. Men det hade väl kunnat gå om det inte var så jäktigt,en deltagare hade nåt bra utryck för det.men flera sa ju att det var för jäktigt.Synd på ett ämne som det skulle kunna göras så mycket bra tv om! Kommer ni att se nästa avsnitt? Jag gör troligen det,men inget jag skriver upp i almenackan direkt!
--------------------
|
|
|
|
|
15-01-2014, 07:21
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (Klint @ 14-01-2014, 22:00)  Kommer ni att se nästa avsnitt? Jag gör troligen det,men inget jag skriver upp i almenackan direkt! Jag kommer att se nästa program, men jag blev också lite besviken på att det var mer ett tävlingsprogram än ett trädgårdsprogram. Jag trodde annorlunda eftersom det är bra domare. Men förhoppningsvis blir det bättre senare i tävlingen, med färre deltagare kanske det hinns med lite blom- och odlingsprat.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
15-01-2014, 08:41
|

Medlem

|
Jag kommer också titta nästa vecka.
Synd att dom måste rösta ut en person varje vecka, men så är visst alla program upplagda numera. Dom kunde väl få vara kvar och rätta till sina fel. Det är ju nåt vi vanliga får göra gång efter gång...
Verktygen/redskapen tyckte jag var svåra. Krukmakare vet jag vad det är, men sekatör som sekatör säger jag
|
|
|
|
|
15-01-2014, 08:56
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 13 034

|
Stämningen var trevlig. Men varför stressa så mycket vid planteringen, vad tävlar man i då, se vem som är mest vältränad?
istället för att röstas ut kunde de väl fått samla ihop sina poäng från alla delmomenten. Nu när de valt så intressanta och sköna trädgårdsnördar hade det varit kul att se vad de hittat på. trist med ett gäng ofärdiga trädgårdar.
men what is up med att de planterade så tätt? Hade de inte fått rätt info om att det skulle vara en riktig trädgård?
Det ska inte stressas i trädgårdsprogram. Men kommer helt klart kolla, intressanta moment i tävlingen, men liiite mer tid hade gett resultat som varit roligare att titta på. alla olika sekatörerna tyckte jag var svåra.
|
|
|
|
|
15-01-2014, 09:36
|

Medlem
Antal inlägg: 652
Medlem nr: 54 122

|
Jag blev fruktansvärt besviken, hade väntat mig mer av ett program där Gunnel deltog. Varför måste det tävlas om allt? Trädgård och trädgårdsarbete skall ju vara en njutning och ett trädgårdsprogram skall väl ge inspiration! Nej, jag stängde av programmet efter tio minuter, då hade jag fått nog, och inte skall jag titta på fler i den serien.
|
|
|
|
|
15-01-2014, 09:54
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
som vanligt när svt skall göra något med trädgård missar man poängen. jag har en helt annan ide,ta antikrundans form. ett gäng experter åker och tittar på trädgårdar runt om i landet,de berättar om växterna och skötseln och bedömer design och upplägg.UTAN TÄVLINGSINSLAG fördjupningar kan ske i vissa växtsläkten m.m. detta görs i flera engelska program och de är ytterst sevärda,man strör kunskap omkring sig. man får vara glad över de få engelska program som köps in och visas,men alltid på konstiga tider behållningen igår var hannus lilla lektion i beskärning,bra för de som inte vet hur man beskär. men varför presenterade man inte de växter som fick användas? utslagstävlingen var lite gissningslek beroende på att de redskap som det handlade om är det inte många som använder. grässaxen (som Magda kallade fårsax) har inte jag heller sett tidigare,det finns ju moderna varianter som är vanliga,trimmer t.ex. Magda kan man f.ö få kontakt med på sajten alternativ.nu,hon är matodlare och det syntes nog i hennes lott,inte mycket plats till blommor. fortsätta titta,vet inte,det blir ju i alla fall inte prioriterat. gillar inte tävlingsformen som tycks drabba alla program nuförtiden. vad är det för fel med kunskapsförmedling? ulf
|
|
|
|
|
15-01-2014, 11:03
|
Medlem
Antal inlägg: 180
Medlem nr: 77 174

|
Hej. Jo jag tittade också på programmet och som så många andra störde jag mej på att det var så stressigt, men.....okay det är ju en tävling. Jag kommer nog att titta på fler avsnitt och så får man se om dom kommer att hålla samma höga tempo. Undrar om programidén är SVT:s egen eller om den är inköpt utifrån och över- satt till svenska som så många andra liknande program.
|
|
|
|
|
15-01-2014, 11:13
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag letade upp programmet i Telia:s programbibliotek men orkade bara se halva innan jag stängde av, kommer inte att följa serien vidare.
|
|
|
|
|
15-01-2014, 14:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jag tittade lite men tröttna<de snart.
Kollade lite igen när dom skulle klippa ett äppelträd men är jag hörde att någon sa att han aldrig har haft en sekatör i handen, då undrar man ju. Hur kan man anmäla sig då till ett trädgårdsprogram?
|
|
|
|
|
15-01-2014, 15:35
|
Medlem

|
Tja,har man inget vedartat i trädgården klarar man sig utan sekatör... Tänkte på en annan tävling i lokaltidningen för några år sedan,den vackraste trädgården i länet. vinnaren blev en odlare som endast hade gräsmatta och tagetes,tusentals av denna fula blomma. hur juryn var sammansatt vet jag inte men inte av trädgårdsentusiaster i alla fall. det fanns dessutom flera Amatörträdgårdar anmälda med stor variation av träd och perenner,smakfullt anordnade. ungefär som när svt tydligen diskuterar nya program,inte med sakkunskap utan med att ta ett koncept,helst med utslagning och kör ihop en intressegrupp. man kör kockar,farmare och nu trädgårdsfolk och gör ett program med massa stress. inte för att publiken skall lära sig något utan bara för att fylla programtid. det är nog dags att svt rensar upp ibland sina idelösa chefer.
trädgårdskampen skulle utformats annorlunda. du kan ha kvar tävlingsmomentet men det skulle vara inriktat på slutresultatet. alla tio är med hela tiden,de får göra varsin trädgård med gemensamma komponenter,t.ex vatten,grönsaksland m.m. de har ett växtsortiment att välja på som är lika för alla.delprogrammen handlar om de komponenter som skall vara i trädgården och efterhand växer lotterna fram. framemot hösten görs en bedömning på design,utförande,hållbarhet m.m i varje program kan juryn berätta om växter,träd o buskar,skötsel,jord osv. detta koncept hade varit mer intressant särskilt mot slutet när det visar sig hur 10 tänker sin trädgård. ulf
|
|
|
|
|
15-01-2014, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Nej malarmastaren man klarar sig aldrig utan sekakör. Oavsett om man hat träd i trädgården eller inte
|
|
|
|
|
15-01-2014, 17:03
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 15-01-2014, 15:35)  trädgårdskampen skulle utformats annorlunda. du kan ha kvar tävlingsmomentet men det skulle vara inriktat på slutresultatet. alla tio är med hela tiden,de får göra varsin trädgård med gemensamma komponenter,t.ex vatten,grönsaksland m.m. de har ett växtsortiment att välja på som är lika för alla.delprogrammen handlar om de komponenter som skall vara i trädgården och efterhand växer lotterna fram. framemot hösten görs en bedömning på design,utförande,hållbarhet m.m i varje program kan juryn berätta om växter,träd o buskar,skötsel,jord osv. detta koncept hade varit mer intressant särskilt mot slutet när det visar sig hur 10 tänker sin trädgård. ulf Ja, den idén köper jag
|
|
|
|
|
15-01-2014, 17:07
|

Medlem
Antal inlägg: 514
Medlem nr: 2 315

|
Somnade 3 gånger. Säger allt.
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
|
|
|
|
|
15-01-2014, 21:10
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det lät inte så kul när jag granskade programmet innan så jag tittade inte. Tydligen ingen förlust.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
15-01-2014, 23:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
CITAT (malarmaster @ 15-01-2014, 15:35)  trädgårdskampen skulle utformats annorlunda. du kan ha kvar tävlingsmomentet men det skulle vara inriktat på slutresultatet. alla tio är med hela tiden,de får göra varsin trädgård med gemensamma komponenter,t.ex vatten,grönsaksland m.m. de har ett växtsortiment att välja på som är lika för alla.delprogrammen handlar om de komponenter som skall vara i trädgården och efterhand växer lotterna fram. framemot hösten görs en bedömning på design,utförande,hållbarhet m.m i varje program kan juryn berätta om växter,träd o buskar,skötsel,jord osv. detta koncept hade varit mer intressant särskilt mot slutet när det visar sig hur 10 tänker sin trädgård. ulf Så hade jag också hoppats på att det skulle vara. Se slutresultatet av 10 helt olika lotter. De hade varit roligt. Jag ska fortsätta o titta på programmet iaf. Jag har kunnat ändra uppfattning om vissa program när en tid får gå.
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
16-01-2014, 00:11
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
bedrövligt , Masterchef i trädgårdstappning -helt besinningslöst .. alunrot i stark sol , ingen speciell jord för växterna -löjligt .Kommer inte att titta mer.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
16-01-2014, 08:23
|
Medlem
Antal inlägg: 1 371
Medlem nr: 25 623

|
Jag har överhuvudtaget ingen tävlingsgen så att jag inte förstår idén är inte så konstigt och det har jag accepterat. Många människor tycker att det är kul att tävla och jag kan t om med titta på om jag ser att det är bra stämning och alla mår bra. Däremot är det avskyvärt att se när människor blir utröstade vad står det för ? Det påminner om när man i skolan skulle välja lag i idrotten då var det alltid samma barn som kom sist och ingen mådde bra av det inte ens de som blev valda. Dessutom redovisades inga resultat varför vann den som klippte det vinnande äppelträdet ? Jag hade velat se det så att jag kunnat lära mig hur man gör. Likadant var det med utplaceringen av växterna man fick inte ens se namnen på dem, vad får man ut av det. Poängen med brådskan förstår jag inte heller det såg direkt löjligt ut när de vuxna människorna sprang omkring som yra höns. Det verkar som att pedagogik och ledarskap är helt ute numera jag hoppas innerligt att daghemsperonal och skolan kan stå emot de här vulgära trenderna. Varför programledarna som är hängivna odlare ställer upp är en gåta grupptryck kanske eller att vilja synas till varje pris eller i värsta fall pengar. Eller var de gisslan kanske villkoret för att få göra ett trädgårdsprogram i en hel timme var att det skulle vara i form av en tävling. Synd ett så långt trädgårdsprogram har inte gjorts på många år.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
16-01-2014, 12:11
|
Medlem

|
håller helt med fvd. men jag räknar nog inte trädgårdskampen som ett trädgårdsprogram,i alla fall inte än efter 1 program. som kerstin zon5-6 skriver så saknas totalt grundförutsättningarna för mycket av det som planterades. planering av lotterna kunde ju inte heller göras då förutsättningarna för det är okända. nu gjordes lite perennplantering,vips så kommer ett äppelträd.inte många hade varit beredd på det. som lotterna dessutom är gjorda utan skugga och helt platta går vissa växter bort redan från början. såg att en satsat på hosta( min mening surjordsväxt i halv-helskugga,har själv 100 sorter) magnolia sattes också,mina står i surjord. synd att slösa pengar på ett sådant program.om man nu lejer trädgårdskunniga programledare så är det väl bättre att göra ett informativt och glädjefullt trädgårdsprogram? gör ett med engelsk förlaga om man nu inte kan tänka till själv. ulf
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|