Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla forum har inte högt i taket
          Carl
          Inlägg 24-01-2014, 17:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Bara att konstatera att ta upp ett ämne som inte är av typen: Vad skall du äta till middag idag? Hur virkar du grytlappar ? Nämn en en färg är du med? Så dyker censuren upp som en blixt ifrån en klar himmel! Tråkigt men sant!

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 24-01-2014, 17:18
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Om det är tråden om rasistiskt godis du syftar på så tycker jag den fick spåra ur ganska ordentligt innan jag tog tag i det. Men när det börjar komma kommentarer som gränsar till verklig rasism måste man sätta en gräns.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 24-01-2014, 17:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Har då inte märkt av någon censur alls. Ingen som förhandsgranskar något, alla kan skriva vad det känner för. Sen att trådar spärras eller tas bort är en annan sak

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-01-2014, 17:25
          Länk hit: #4

Moderator

Hade det varit lågt i tak så hade den här tråden omedelbart låsts eftersom den ligger i fel avdelning...

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 24-01-2014, 17:30
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Huggorm @ 24-01-2014, 17:25) *
          Hade det varit lågt i tak så hade den här tråden omedelbart låsts eftersom den ligger i fel avdelning...

Gör den det? Ligger den inte under Småprat där allt som inte är växter och trädgård ska ligga.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-01-2014, 17:35
          Länk hit: #6

Moderator

Antingen "support" eller "synpunkter och förslag" hade väll varit bättre avdelningar. Men den kan få ligga kvar här så länge så ingen tror att vi försöker gömma undan klagomål.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 24-01-2014, 17:38
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Huggorm @ 24-01-2014, 17:35) *
          Antingen "support" eller "synpunkter och förslag" hade väll varit bättre avdelningar. Men den kan få ligga kvar här så länge så ingen tror att vi försöker gömma undan klagomål.

Hmm, ja det har du rätt i. Men beror väl på syftet. Är syftet att rent allmänt prata om högt och lågt i tak så är väl småprat bra, synpunkter och förslag är ju bäst om man vill rätta till ett problem.

Men vilket som helst. "Högt i tak"-trådar dyker upp lite titt som tätt. Kan ju tycka att den diskussionen är utagerad för många många trådar sedan. Men men...

Tack och adjö för denna gång.

Citera
          gunsta
          Inlägg 24-01-2014, 17:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Jag tycker att det var synd att 'godis-tråden' stängdes - man kunde ha rensat den i stället. Den var bitvis mycket intressant.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          theseraphim
          Inlägg 24-01-2014, 17:40
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Tycker inte det är lågt till tak alls, det finns moraliska regler som medlem och som man godkänner så om det blir övertramp så stängs inlägget av. Man får helt enkelt inte säga vad man vill ungefär som hos mormor för då går man vackert hålla tyst eller gå ut:)

Citera
          tomas99
          Inlägg 24-01-2014, 18:22
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

Det beror på vem som skriver. Det finns dom som får skriva vad som helst och förfölja andra medlemmar här på forumet helt utan åtgärd, medans andra som skriver något opassande så låses tråden fört alla. Sedan undras det varför det inte är så många kvar här på forumet!

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          pejori
          Inlägg 24-01-2014, 20:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (theseraphim @ 24-01-2014, 17:40) *
          Tycker inte det är lågt till tak alls, det finns moraliska regler som medlem och som man godkänner så om det blir övertramp så stängs inlägget av. Man får helt enkelt inte säga vad man vill ungefär som hos mormor för då går man vackert hålla tyst eller gå ut:)

Håller med dig där.

Men kan tycka att den "paniklåstes" lite.

Bättre att rensa bort de värsta övertrampen.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          fvd
          Inlägg 24-01-2014, 22:41
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Bra att tråden stängdes den vara bara till för att provocera !

--------------------
          Zon 1

Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-01-2014, 00:26
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (pejori @ 24-01-2014, 20:49) *
          Håller med dig där.

Men kan tycka att den "paniklåstes" lite.

Bättre att rensa bort de värsta övertrampen.

Ur admins synvinkel är det nog lättare att stängs ner den helt än dels sitta och filtrera stup i kvarten plus att det blir en väldigt personlig punktmarkering när man tar bort inlägg från specifika användare. Dock som jag skrev tidigare så godkänner man som medlem att man måste hålla sig inom de moraliska ramarna, det samma gäller på alla forum tom Aftonbladet har de kraven om du ska kommentera men folk verkar inte fatta det när kan läser hyr sura de blir när de blir bortplockade. Man har rätt att tycka vad man vill men så fort man utrycker det så har alla andra rätt att ifrågasätta det.

Citera
          pejori
          Inlägg 25-01-2014, 11:27
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (theseraphim @ 25-01-2014, 00:26) *
          Ur admins synvinkel är det nog lättare att stängs ner den helt än dels sitta och filtrera stup i kvarten plus att det blir en väldigt personlig punktmarkering när man tar bort inlägg från specifika användare. Dock som jag skrev tidigare så godkänner man som medlem att man måste hålla sig inom de moraliska ramarna, det samma gäller på alla forum tom Aftonbladet har de kraven om du ska kommentera men folk verkar inte fatta det när kan läser hyr sura de blir när de blir bortplockade. Man har rätt att tycka vad man vill men så fort man utrycker det så har alla andra rätt att ifrågasätta det.

tummenupp.gif
          Problemet med att "bara låsa den" är ju att de grova inläggen ligger kvar, till allmänt beskådande.

I mina ögon, är det att tillåta rasistiska och diskriminerande inlägg, när man inte raderar dom först.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-01-2014, 11:49
          Länk hit: #15

Moderator

CITAT (pejori @ 25-01-2014, 11:27) *
          tummenupp.gif
          Problemet med att "bara låsa den" är ju att de grova inläggen ligger kvar, till allmänt beskådande.

I mina ögon, är det att tillåta rasistiska och diskriminerande inlägg, när man inte raderar dom först.

Så ser inte jag på saken. Genom att låsa tråden har man ju tydligt markerat att det inte är okej. Då kan folk se vad som inte är acceptabelt med egna ögon istället för att spekulera i vad som blivit raderat. Det finns flera sätt att hantera en sådan situation som uppstod och mer än ett sätt kan vara okej.

Anledningen till att jag inte raderade enstaka inlägg var att tråden sedan länge lämnat ämnet, som var rasistiskt godis. I tillägg var trådstartaren i princip inte aktiv alls i tråden, efter att först ha startat den. Det verkade därför som om tråden spelat ut sin roll.

Citera
          tomas99
          Inlägg 25-01-2014, 15:06
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Huggorm @ 25-01-2014, 11:49) *
          Så ser inte jag på saken. Genom att låsa tråden har man ju tydligt markerat att det inte är okej. Då kan folk se vad som inte är acceptabelt med egna ögon istället för att spekulera i vad som blivit raderat. Det finns flera sätt att hantera en sådan situation som uppstod och mer än ett sätt kan vara okej.

Anledningen till att jag inte raderade enstaka inlägg var att tråden sedan länge lämnat ämnet, som var rasistiskt godis. I tillägg var trådstartaren i princip inte aktiv alls i tråden, efter att först ha startat den. Det verkade därför som om tråden spelat ut sin roll.

Då tycker jag att det skulle stå i reglerna att man som TS är skyldig att vara aktiv i tråden som man startay,annars så låses tråden.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-01-2014, 15:19
          Länk hit: #17

Moderator

CITAT (tomas99 @ 25-01-2014, 15:06) *
          Då tycker jag att det skulle stå i reglerna att man som TS är skyldig att vara aktiv i tråden som man startay,annars så låses tråden.

Det var bara en detalj som hjälpte till i bedömningen.

Citera
          pejori
          Inlägg 25-01-2014, 18:28
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Huggorm @ 25-01-2014, 11:49) *

Jo det har du IOFS rätt i.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          silos
          Inlägg 29-01-2014, 17:07
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Det är nog mitt fel som inte skriver längre om dittan och dattan;)
          Men i mars månad berättar jag om mina projekt iglasburkar:)

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-01-2014, 18:38
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Vill man ha högt i tak så får man besöka en katedral istället tongue.gif Är man på ett forum där man har accepterat användarvillkoren så är det upp till ansvarig utgivare att ansvara för vad som publiceras på forumet och ibland ta bort trådar som spårar ut. Sen tycker jag personligen att det blir fel när man rensar för många inlägg för om tråden var seriös från början och det finns många bra inlägg så blir det tyvärr obegriplig följd i tråden när inlägg försvinner då är det bättre att stänga tråden för nya inlägg om folk inte kan följa reglerna.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 14:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon