Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Testamentsfråga
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-01-2014, 12:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har för mig att när ett testamente upprättas skall arvingarna, både de som får ärva och de som blir utan, få reda på det. Stämmer det?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Natur liv
          Inlägg 31-01-2014, 12:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2014, 12:11) *
          Jag har för mig att när ett testamente upprättas skall arvingarna, både de som får ärva och de som blir utan, få reda på det. Stämmer det?

Jag antar det eftersom arvingarna ska godkänna testamentet. Svårt att göra det om man inte har fått reda på det.

Det är kanske bäst att kolla med skatteverket eller en jurist för säkerhets skull.

http://www.skatteverket.se/download/18.18e...14571/kap07.pdf

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-01-2014, 12:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Arvingarna ska väl inte godkänna testamentet? Det är väl först efter en persons bortgång som arvingarna kan få del av det och i så fall bestrida om de anser att det inte är regelrätt nedtecknat eller om personen inte var tillräknelig.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-01-2014, 12:41
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Natur liv @ 31-01-2014, 12:29) *
          Jag antar det eftersom arvingarna ska godkänna testamentet. Svårt att göra det om man inte har fått reda på det.

Det är kanske bäst att kolla med skatteverket eller en jurist för säkerhets skull.

http://www.skatteverket.se/download/18.18e...14571/kap07.pdf

Jag förtydligar med att säga när testamentet upprättas. På länken stod efter dödsfallet.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 31-01-2014, 12:57
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2014, 12:41) *
          Jag förtydligar med att säga när testamentet upprättas. På länken stod efter dödsfallet.

Ok, jag tänkte mig att intresset för testamente kommer först efter att någon dött. Jag har inte hört talas om att arvingar behöver veta att ett testamente finns eller vad det innehåller. I alla fall vad det så när min mamma dog. Vi arvingar fick söka efter testamente när hon hade dött. Vi kollade på datumet på testamentet och konstaterade att det antagligen var det senaste skrivna. Det här är bara några år sedan och jag har inte hört om någon lagändring sedan dess.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 31-01-2014, 13:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Innan testator (du själv?) avlidit angår det ingen annan vad som står i testamentet. En annan sak är att det ska bevittnas, men vittnena behöver inte veta vad som står i det. Bara att den som skrivit är "vid sina sinnens fulla bruk".

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-01-2014, 13:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (RibesRubusVitis @ 31-01-2014, 13:11) *
          Innan testator (du själv?) avlidit angår det ingen annan vad som står i testamentet. En annan sak är att det ska bevittnas, men vittnena behöver inte veta vad som står i det. Bara att den som skrivit är "vid sina sinnens fulla bruk".

Helt korrekt. Det angår bara dig själv. Ingen annan i hela världen behöver veta vad som står i ditt testamente. Det är först efter din död som innehållet i testamentet blir känt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-01-2014, 13:30
          Länk hit: #8

Medlem

Ok tack, då var det klarlagt. Då gäller det att OM det finns ett testamente att någon mer än testorn känner till det.

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 31-01-2014, 13:31
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Ska du dock kringgå arvsrätt tex genom att låta ett utav tre barn få mindre del än arvsrätten tillåter eller tom göra någon arvslös så måste det meddelas vid uppsättning av testamentet. Så det är inte som på film att man vara kan göra någon arvslös eller minska på arvet. Dock kan vissa saker räknas in i värdet som tex hus o bilar.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-01-2014, 13:39
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2014, 13:30) *
          Ok tack, då var det klarlagt. Då gäller det att OM det finns ett testamente att någon mer än testorn känner till det.

Förvarar du testamentet hemma ska det förvaras så att ingen kan komma åt den. Vilket blir väldigt svårt då det är lämpligt att "andra" ska känna till att ett testamente finns. Risken är att någon kan förfalska testamentet och förstöra "orginalet" efter din död.

Förvaras den i bankfack så ska man se till att någon som inte berörs av testamentet har rätt att plocka ut detta efter din död. Absolut ingen arvinge av samma orsak som ovan.

Vid de två ovannämnda finns även risk att folk glömmer att testamentet finns och att den kommer bort när pappren gås igenom.

Förvaras Testamentet hos begravningsbyrå eller familjebyrå så håller dessa koll på när du dör och signalerar då att ett testamente finns förvarat hos dem.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-01-2014, 13:42
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (theseraphim @ 31-01-2014, 13:31) *
          Ska du dock kringgå arvsrätt tex genom att låta ett utav tre barn få mindre del än arvsrätten tillåter eller tom göra någon arvslös så måste det meddelas vid uppsättning av testamentet. Så det är inte som på film att man vara kan göra någon arvslös eller minska på arvet. Dock kan vissa saker räknas in i värdet som tex hus o bilar.

Det är kanske det jag är ute efter. Gäller det bara bröstarvingar eller även arvingar längre bort?

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-01-2014, 13:46
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (theseraphim @ 31-01-2014, 13:31) *

Nej, går ju inte att frånta arvingar deras arvslott. Om arvingar frivilligt avstår arv till förmån för någon annan är en helt annan sak. Vill man kringgå arvslagarna får man allt ge bort saker och fastigheter redan medan man är i livet genom ett gåvobrev med förbehåll (ex. barn A får villan av dig i gåva, men att du ska få fri förfoganderätt över villan så länge du är i livet). Men skulle gåvan anses för stor eller för orättvis kan även en gåva överklagas i efterhand. Så allra bäst är ju om man pratat med arvingarna och kommit överens om annnan ordning i de fall fördelningen kommer att bli skev.

CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2014, 13:42) *
          Det är kanske det jag är ute efter. Gäller det bara bröstarvingar eller även arvingar längre bort?

Arvsordningen är beslutad enligt lag och talar om vem som ärver om det inte finns något testamente.

Make/maka, barn och barnbarn
          Var den avlidne gift ärver makan/maken allting. Undantag finns om den avlidne hade barn eller barnbarn etc. som inte också är den kvarvarande makens/makans. Dessa barn kallas särkullbarn och har rätt att få ut sitt arv direkt. De kan också välja att vänta tills båda makarna har avlidit.

Finns ingen maka/make ärver barnen eller, om dessa inte heller lever, deras barn. Har den avlidne tidigare ärvt sin make/maka och de både har barn som är gemensamma och barn som inte är gemensamma, delas arvet på olika sätt mellan barnen.

Föräldrar, syskon, övrig släkt och allmänna arvsfonden
          Finns inga barn, barnbarn etc. ärver den avlidnes föräldrar. Finns inte heller dessa, ärver den avlidnes syskon och i deras ställe deras barn eller barnbarn. Om den avlidne inte har några syskon eller syskonbarn går arvet till mor- och farföräldrar och i deras ställe till deras barn, d.v.s. fastrar och mostrar, farbröder och morbröder. Till allmänna arvsfonden går arvet först om inte heller dessa finns i livet. Kusiner är aldrig arvsberättigade utan ett testamente till deras förmån. Inte heller en sambo till den avlidne är arvsberättigad enligt lag.

Vill du själv bestämma hur ditt arv ska fördelas eller begränsa särkullbarns rätt till hälften av arvet - skriv ett testamente.

Du kan testamentera vad du vill till vem du vill. Med ett testamente kan du ändra på arvsordningen och se till att pengar och andra tillgångar hamnar där du själv önskar. Ditt barn har dock alltid rätt att kräva sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten. Dessutom har din make eller registrerad partner rätt till sin giftorätt.

Om du har ett testamente sedan tidigare är det bra att se över det och skriva ett nytt om något behöver ändras. Både lagen och din familjesituation kan ju ha ändrats sedan du skrev det föregående testamentet. Ett exempel är att många testamenten har upprättats enbart i syfte att sänka arvsskatten, t ex bestämmelser om att viss person ska erhålla ett belopp motsvarande det arvsskattefria grundavdraget. I och med att arvsskatten har slopats kan det finnas anledning att se över sådana testamenten.

Ett testamente ska vara skriftligt, undertecknat och bevittnat av två personer. Det är viktigt att detta görs på rätt sätt - annars kan det bli ogiltigt eller få andra konsekvenser än du tänkt dig. Därför bör du ta hjälp av en jurist.

Det är vanligt att föräldrar önskar att det som barnet ärver ska vara dess enskilda egendom i äktenskap. Detta innebär att barnet inte behöver dela sitt arv med en make om det skulle bli skilsmässa. Sådant villkor ska anges i ett testamente. Det är även möjligt att i testamentet ange att barnet har rätt att i framtiden själv återinföra giftorätten.

Ett testamente behövs inte minst om du lever i en ny familjekonstellation där det finns mina barn, dina barn och kanske gemensamma barn. Vem ska egentligen ha vad när ni båda är borta? Med ett testamente underlättar ni arbetet för era arvingar, samtidigt som ni minskar risken för konflikter.

Tänk på att det kan finnas fler villkor som du kan behöva skriva in i testamentet. Varje situation är unik. Ta gärna professionell hjälp.

Redigerat av Jubbe063: 31-01-2014, 13:50

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-01-2014, 13:53
          Länk hit: #13

Medlem

Kanske ska förenkla det jag just skrev lite mer....

Kan du göra någon arvslös som har laglig rätt till arv? Nej, aldrig helt. Alla dina barn har alltid rätt till laglotten, som är hälften av sitt arv. Andra hälften kan du testamentera bort. Den halvan ärvs annars av din make/maka om du är gift, och era barn får då vänta på sitt arv tills denne dör. Särkullbarn har däremot rätt att direkt få ut laglotten, alltså halva arvslotten. Du kan inte göra särkullbarn arvlösa genom att skriva över tillgångar på ny partner och nya barn. Gåvor till dem ses som förskott på arv och vägs in vid bodelningen.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-01-2014, 13:53
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Vi skrev nytt testamente för 3 år sedan och ingen vet vad som står i det. Har ingen med att göra.

Men vi sa det till mina barn och sambons barn att det finns. Är bättre att dom vet att det finns.

Men är man bara sambo och det finns särkullebarn så är det väldigt viktig.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 31-01-2014, 14:36
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-01-2014, 13:53) *
          Vi skrev nytt testamente för 3 år sedan och ingen vet vad som står i det. Har ingen med att göra.

Men vi sa det till mina barn och sambons barn att det finns. Är bättre att dom vet att det finns.

Men är man bara sambo och det finns särkullebarn så är det väldigt viktig.

Om det handlar om vad som kan tolkas som inskränkningar i arvsrätten så bör de få reda på det annars kan det bli strul senare. Testament kan ju av domstol ogiltigförklaras om de inte följer stadgarna

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-01-2014, 14:52
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (theseraphim @ 31-01-2014, 14:36) *
          Om det handlar om vad som kan tolkas som inskränkningar i arvsrätten så bör de få reda på det annars kan det bli strul senare. Testament kan ju av domstol ogiltigförklaras om de inte följer stadgarna

Ingen arving måste/bör ta reda på det innan jag dör. Hur jag/vi fördelar är vår sak, Att man inte kan någon gåra arvslös vet jag också och juristen som upprättade vår testamente också.

Jag/vi gjorde testamentet som vi tyckte, enligt alla regler. Eller vet du det bättre än en jurist?

Elisabeth

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-01-2014, 14:58
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-01-2014, 14:52) *
          Ingen arving måste/bör ta reda på det innan jag dör. Hur jag/vi fördelar är vår sak, Att man inte kan någon gåra arvslös vet jag också och juristen som upprättade vår testamente också.

Jag/vi gjorde testamentet som vi tyckte, enligt alla regler. Eller vet du det bättre än en jurist?
          Elisabeth

Bra att ni tagit hjälp av jurist. På mitt förra jobb såg jag ofta fall där det blev problem och strul vid arvsskiftet då testamenten var slarvigt formulerade så att det gick att tolka det på flera olika sätt.

Har man bara få tillgångar och eller få arvingar så går det ju relativt lätt att göra testamentet själv utifrån en mall eller så. Men så snart det kommer inte lite mer komplicerade saker som tomter, hus, värdefullare föremål och eller mer komplexa släktförhållanden så är det nog alltid bäst att ta hjälp av jurist eller annan erfaren person som jobbar med dessa frågor.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-01-2014, 15:23
          Länk hit: #18

Medlem

Jubbe vi har alltid varit noga med arvet eftersom vi har 3 barn var. Och så är jag ju alltid för rättvisa....

Men jag måste inte meddela mina arvingar hur jag fördela<r mitt arv efter mig. Jag kann aldrig göra någon arvslöst men fördela gör jag som jag vill.

Mina barn och sambons barn vet var testamentet finns.

Vi slrev nytt testamente för 3 år sedan innan jag hade min senaste Operation. På fredagen lade vi in det i bankfacket, på lördagen ringde vi våra ba<rn och på söndagen åkte jag till sjukhuset och det kändes lugnt....

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-01-2014, 15:35
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-01-2014, 15:23) *
          Jubbe vi har alltid varit noga med arvet eftersom vi har 3 barn var. Och så är jag ju alltid för rättvisa....

Men jag måste inte meddela mina arvingar hur jag fördela<r mitt arv efter mig. Jag kann aldrig göra någon arvslöst men fördela gör jag som jag vill.

Mina barn och sambons barn vet var testamentet finns.

Vi slrev nytt testamente för 3 år sedan innan jag hade min senaste Operation. På fredagen lade vi in det i bankfacket, på lördagen ringde vi våra ba<rn och på söndagen åkte jag till sjukhuset och det kändes lugnt....

Så bra :-) Då är ju allt i sin ordning :-)

Citera
          Natur liv
          Inlägg 31-01-2014, 16:02
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-01-2014, 15:23) *

Jag märker att du är noggrann och har tänkt igenom mycket. Jag kan inte säga att jag har gjort det, men min situation påminner om din. Jag har sambo och vi har tre barn vardera. Jag har hört av andra att det kan bli (onödiga) tvister mellan arvingar och jag kanske borde tänka igenom det här med testamente.

Som läget är nu är det tydligt vem som äger vad. Jag äger torp, husvagn, buss och bil. Sambon äger bil, husvagn och släpvagn. Ingen av oss har några större förmögenheter, bara lite sparande var för sig. Som det är nu hyr vi vår gemensamma bostad, men nog har det funnits funderingar om att köpa hus tillsammans. I ett sådant läge vill jag verkligen ha tänkt igenom det här.

Vilka områden tror du att jag behöver tänka igenom?

--------------------

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 01:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon