Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> djurskyddsprogrammet
          vanjalarsa
          Inlägg 31-01-2014, 18:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

Jag har tittat på programmet om djurskyddsinspektörerna som går på 4an. Det som slår mig varje gång är att jag tycker att de är alldeles för släpphänta och veliga. Djuren kan ha urusla förhållanden men de konstaterar att så är fallet och sedan blir det inte mer.
          Ta djuren från folk som inte klarar att sköta dem..ta djuren och se till att de inte får ha djur i fortsättningen.
          Fattar inte varför de är så veliga..
          Vad tycker ni ?
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          *Stintan*
          Inlägg 31-01-2014, 18:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tänker du på något särskilt?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 31-01-2014, 19:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Kan tycka som du Vanjalarsa !men de har lagen att följa och djurskyddslagen här i Sverige är snårig ! I USA där har djurpolisen mycket mer befogenheter än här i Sverige och samarbetar dessutom med Sheriffer och Polis .Har själv varit med om att driva fram de här "djurskyddarna" ihop med många andra djurvänner genom pettisioner påskriffter mm !Men jag tycker det är en stor framgång trots allt !personligen skulle jag vilja byta ut namnet på deras Jackor !nu står det Länstyrelsen jag vill ha "Djurpolisen" .

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-01-2014, 20:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (vanjalarsa @ 31-01-2014, 18:54) *
          Jag har tittat på programmet om djurskyddsinspektörerna som går på 4an. Det som slår mig varje gång är att jag tycker att de är alldeles för släpphänta och veliga. Djuren kan ha urusla förhållanden men de konstaterar att så är fallet och sedan blir det inte mer.
          Ta djuren från folk som inte klarar att sköta dem..ta djuren och se till att de inte får ha djur i fortsättningen.
          Vad tycker ni ?

Inspektörerna har inget lagstöd att bara ta djuren från folk. De är inga poliser så att säga. Endast i de allra allra värsta fallen kan de agera omedelbart, annars ör det åklagare, veterinär eller inspektörernas chef som måste fatta dessa beslut.

Citera
          Motti
          Inlägg 31-01-2014, 20:29
          Länk hit: #5

Medlem

Skrev just det innan Jubbe !

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-01-2014, 20:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

I dagens Rapport tog man upp alla hot som Djurskyddsinspektörerna får ta emot.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-01-2014, 20:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (vanjalarsa @ 31-01-2014, 18:54) *
          Vad tycker ni ?

Vi har en stark äganderätt även för djur. Sen visas inte allt i programmet av naturliga skäl men ett myndighetsbeslut ska kommuniceras med motparten. Det vi ser i tv är att de ger en erinran om dåliga förhållanden och djurägaren får några veckor på sig att åtgärda dåliga utrymmen antingen flytta djuren (som hundar i mörk källare) eller sätta in fönster i lösdriftsstallet som var för mörkt. Sedan blir det uppföljning med återbesök och om de då inte efterlevt kraven kan det beslutas om hårdare åtgärder. Omhändertagande sker bara vid akuta fall med uppenbar misskötsel eller sjuka/ döda djur. Sen har man som djurägare också rätt att överklaga ett beslut innan det vunnit laga kraft så det är en process som tar några veckor med handläggning.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          theseraphim
          Inlägg 31-01-2014, 21:52
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Har sett djurpoliserna i Houston och det är ingen jätteskillnad och de tar sällan djur i beslag med en gång utan det blir vidare uppföljning och hot om åtgärder. De är väl så vitt jag vet inte poliser i den benämningen där heller utan jobbar för delstaten vilket ungefär medför liknande begränsningar, det är därför de har med sig sheriffen ibland då de kan fatta de besluten ur juridisk synpunkt. Tycker att djurinspektör är ett mer passande namn men de kunde få mer befogenheter genom att få tex liknande väktarutbildning.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-01-2014, 22:30
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Motti @ 31-01-2014, 19:15) *
          Kan tycka som du Vanjalarsa !men de har lagen att följa och djurskyddslagen här i Sverige är snårig ! I USA där har djurpolisen mycket mer befogenheter än här i Sverige och samarbetar dessutom med Sheriffer och Polis .Har själv varit med om att driva fram de här "djurskyddarna" ihop med många andra djurvänner genom pettisioner påskriffter mm !Men jag tycker det är en stor framgång trots allt !personligen skulle jag vilja byta ut namnet på deras Jackor !nu står det Länstyrelsen jag vill ha "Djurpolisen" .

Men Programmet handlar inte om "Djurpolisen" utan om Länsstyrelsens djurskyddsinspektörer.

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 31-01-2014, 23:37
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (theseraphim @ 31-01-2014, 21:52) *
          .......... de kunde få mer befogenheter genom att få tex liknande väktarutbildning.

Eftersom det är djur dom jobbar för är väl det den viktigaste utbildning dom behöver! Tror dom flesta inspektörer hos Länstyrelsen har Etologi och djurskyddsprogrammet på SLU som utbildning.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Motti
          Inlägg 01-02-2014, 00:06
          Länk hit: #11

Medlem

Efter som jag personligen varit med att kämpa för detta med djurskyddet så blev jag lite besviken på att det stog "länstyrelsen "på deras Jackor då länstyrelsen ofta förknippas med skatter och annat ,jag hade personligen föredragit "djurpolis"på jackorna .Tyvär så har de inte den befogenheten man kunde önskat som tex omedelbart omhändetagande !Att det kan ta två veckor innan ett ingripande kan handla om liv och död för vissa djur .Min önskan vore att det blev ett omedelbart omhändetagande i vissa fall !Men man kan inte få allt man önskar .I vilket fall så har vi kommit bra långt !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-02-2014, 00:35
          Länk hit: #12

Medlem

Tycker det är jättebra att det står Länsstyrelsen så folk lär sig att det är dit man ska vända sig när det gäller djurskyddsärenden och inte kommunerna som det var förut.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-02-2014, 00:37
          Länk hit: #13

Medlem

Jag tycker "djurpolis" är en ganska fånig titel rent allmänt. I Sverige ligger inte djurskydd under polismyndigheten utan det är jordbruksverket som är ansvarig myndighet och de delegerar ansvaret för tillsyn till länsveterinär och djurskyddskontrollanter på länsstyrelsen.
          Akuta omhändertaganden sker med polishandräckning om veterinär bedömer att det behövs.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 01-02-2014, 08:36
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Djurskyddsinspektörerna kan också besluta om omedelbart omhändertagande om det är riktigt illa.
          se artikel

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          theseraphim
          Inlägg 02-02-2014, 01:06
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 31-01-2014, 23:37) *
          Eftersom det är djur dom jobbar för är väl det den viktigaste utbildning dom behöver! Tror dom flesta inspektörer hos Länstyrelsen har Etologi och djurskyddsprogrammet på SLU som utbildning.

Vad jag menar är att om deras utbildning kompletterats med tex väktarutbildning så hade de fått utökade befogenheter på fältet tex dela ut böter osv.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-02-2014, 09:27
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (theseraphim @ 02-02-2014, 01:06) *
          Vad jag menar är att om deras utbildning kompletterats med tex väktarutbildning så hade de fått utökade befogenheter på fältet tex dela ut böter osv.

En väktare har väl aldrig befogenhet att dela/skriva ut böter......

Citera
          theseraphim
          Inlägg 02-02-2014, 10:12
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-02-2014, 09:27) *
          En väktare har väl aldrig befogenhet att dela/skriva ut böter......

Kanske blandar ihop vakt och väktare men vakt får tex bötfälla nedskräpare, felparkerade bilar osv plus de får frihetsberöva misstänkta om straffskalan inkluderar fängelse. En vakt får även bära tjänstevapen(pistol) även om det bara händer när de anländer till tex rånplatser osv men de bör alltid både batong och handfängsel. Det skulle göra det hela lite juridiskt lättare om inspektören har den utbildningen när de kommer i l kontakt med se riktiga svinen som inte samarbetar på plats.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 02-02-2014, 10:44
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (theseraphim @ 02-02-2014, 10:12) *
          Kanske blandar ihop vakt och väktare men vakt får tex bötfälla nedskräpare, felparkerade bilar osv plus de får frihetsberöva misstänkta om straffskalan inkluderar fängelse. En vakt får även bära tjänstevapen(pistol) även om det bara händer när de anländer till tex rånplatser osv men de bör alltid både batong och handfängsel. Det skulle göra det hela lite juridiskt lättare om inspektören har den utbildningen när de kommer i l kontakt med se riktiga svinen som inte samarbetar på plats.

Läs på lite mer och nogrannare. Återkom senare när du gjort det. En vakt har inte per automatik alla dessa rättigheter. En parkeringsvakt får skriva ut bot men inte bära vapen och inte frihetsberöva någon oavsett straffskala. En säkerhetsvakt på en bank får inte bötfälla felparkerade bilar. Oavsett vakttyp får de inte använda vapen när de befinner sig på plats där de ej ska vara. Dvs vakten på sparbanken får inte bära vapen eller skjuta inne på handelsbanken även om ett rån begås.

Djurskyddsinspektörer arbetar oftast på privat egendom. Och för att kunna bära vapen eller nyttja vapen på privat egendom krävs POLISutbildning:-)

Och för övrigt har djurskyddsinspektörer redan idag fler befogenheter än väktare och vakter. Ty de har lagstöd för att komma på oanmälda besök, de får tilltvinga sig tillträde till låsta lokaler, de får skriva ut föreläggande etc etc.

Men som vanligt är det så att byråkrati och snåriga regelverk gör att deras arbete blir lite tungrott.

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 02-02-2014, 11:05
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

Nu är det mycket snack OM djurskyddsinspektörerna här snarare än fallen. Jag såg programmet, och jag tror det var det första avsnittet som jag reagerade mest på. Alla söta hundvalpar i en orimlig miljö, såg ni det? Det där var inte acceptabelt tyckte jag - nästan djurmisshandel. Men som tur så skärpte sig kvinnan som hade hand om dem efter en andra chans.

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-02-2014, 12:03
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 02-02-2014, 10:44) *
          Läs på lite mer och nogrannare. Återkom senare när du gjort det. En vakt har inte per automatik alla dessa rättigheter. En parkeringsvakt får skriva ut bot men inte bära vapen och inte frihetsberöva någon oavsett straffskala. En säkerhetsvakt på en bank får inte bötfälla felparkerade bilar. Oavsett vakttyp får de inte använda vapen när de befinner sig på plats där de ej ska vara. Dvs vakten på sparbanken får inte bära vapen eller skjuta inne på handelsbanken även om ett rån begås.

Djurskyddsinspektörer arbetar oftast på privat egendom. Och för att kunna bära vapen eller nyttja vapen på privat egendom krävs POLISutbildning:-)

Och för övrigt har djurskyddsinspektörer redan idag fler befogenheter än väktare och vakter. Ty de har lagstöd för att komma på oanmälda besök, de får tilltvinga sig tillträde till låsta lokaler, de får skriva ut föreläggande etc etc.

Men som vanligt är det så att byråkrati och snåriga regelverk gör att deras arbete blir lite tungrott.

De får inte gå in i låsta lokaler utan polishandräckning.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 08:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon