Du måste ha lagt ner mycket tid på att leta information

Och med mycket bättre källhänvisning än vad någon brukar ha med i forum
Jag har precis upptäckt att nästan alla mina krukväxter har spinnkvalster på sig. Misstänker att några även har rotlöss, men jag har inte vågat ta upp och titta efter ordentligt än. Velar just nu mellan att slänga alla och börja om från början med nya fräscha växter - köpa en i taget och låta alla nya stå i karantän, eller att göra ett försök till behandling.
Har 4 till synes friska växter, 10 som är smittade med spinn och jag har redan kastat ut 8 stycken. Om jag väljer att behandla dem som är kvar, så måste jag använda samma krukor eftersom jag inte har ett lager med tomma krukor. Har försökt hitta information om hur man sanerar krukorna och fönsterbrädor, men jag har hittat så många olika tips och en del verkar inte helt uppbyggda på fakta.
Mekanisk rengöring med såpa och gnuggande samt dopp i klorin kanske är det bästa. Hade först ställt in mig på att frysa dem, men med tanke på att t.ex. spinnkvalster övervintrar (och rotlöss kanske kan göra det också?) så tycker jag inte att det verkar vara en lösning.
Köra krukorna i ugnen på 100 grader i 30 minuter borde väl fungera? Det brukar döda det mesta. Såg att du inte tagit upp den saken. Tyvärr klarar inte alla krukor den behandlingen, så då kommer jag i så fall att använda klorin ändå.
I framtiden ska jag köpa på mig krukor så att jag alltid har ett lager som stått tomma ett tag. Synd att snygga krukor är så dyra :'( Jag tror, som du, att man ska tvätta krukorna och sedan låta dem stå i 2, kanske till och med 3, månader innan man använder dem.
Tack för att du delat med dig av informationen som du hittat!
Redigerat av Lmjiv: 18-11-2015, 16:13