CITAT (Trampendal @ 20-06-2014, 01:43)

Men det är väl ändå inte sant!
Menar du att invandrarna skulle ha någon slags förtur till arbeten?
I så fall är det ju underligt att arbetslösheten är större bland invandrare än bland infödda.
Nog är det så alltid.
Det finns en särbehandling från olika åtgärdsprogram.
Själv sökte jag i år någon medhjälpare till mitt företag och vände mig till arbetsförmedlingen trots tidigare dåliga erfarenheter.
Fick som vanligt en lista på lämpliga kandidater (enl. arbetsförmedlingen). Mina krav var att de skulle ha viss målningsvana samt grundkunskaper inom måleri.
Ingen av alla dessa muhammed eller ali uppfyllde kraven.inga etniska svenskar fanns på listan.
Vid förnyad kontakt och klagomål på att kravet på grundkunskaper saknades och kandidaterna därmed inte var vad jag ville ha fick jag svaret att det nog var så men dessa måste placeras ut i arbetslivet.Jag skulle dessutom kompenseras ekonomiskt med upp till 50% av lönen.
Nu funkar inte min firma som dagis utan som seriöst företag med ansvar mot kund så jag tackade nej.
En annons på blocket gav bättre resultat,ett tiotal ungdomar med avslutad måleriutbildning hörde av sig.
Två av dessa jobbar nu över sommaren hos mig till avtalsenlig lön utan allmosor från arbetsförmedlingen.
Dock fick jag också en förfrågan från vår SFI-lärare i kommunen,hon hade en elev som måste placeras någonstans då han klättrar på väggarna i vanmakt över sin situation,han behöver ut i samhället och träffa folk.
En trevlig kille från egypten som är utbildad målare i sitt land.
Nu är ju inte det helt kompatibelt med svenska material och metoder så vi enades om att en praktikplats anordnas som senare kan övergå till en lärlingsplats.
Arbetsförmedlingen hade bara att godkänna detta då även migrationsverket tryckte på.
Så som vanligt fick jag ingen hjälp av arbetsförmedlingen,de tycks glömma folk som vill ha jobb för att försörja sig och istället koncentrera sig på integrationsuppdraget.
Till saken hör också att mina två duktiga ungdomar inte var anmälda på arbetsförmedlingen då "det var meningslöst".
Så återigen konstaterar jag liksom i fjol att arbetslöshetsstatistiken inte kan stämma,att arbetsförmedlingen tappat sin främsta funktion,att förmedla riktiga arbeten och förse arbetsgivaren med adekvata kandidater. En annons på blocket är effektivare än denna gigantiska myndighet. Ulf