Huggorm. Tack.
Jag letade och letade och till slut hittade info via min kompis på en utländsk site. För att inte glömma, skriver jag det kompisen översatt till mig.
Brabant eller Smaragden bör beskäras regelbundet. Första gången till våren. Direkt efter frosten. I norra Europa, oftast i slutet av mars, början april. Man skär bort cirka hälften av de GRÖNA kvistarna. Har man en häck, bör man ta en och en thuja och gå rund denna. Detta kommar att göra den mycket tjockare/tätare. En thuja släpper nya skott endast från gröna delar. Nästa klippning bör ske i slutet av juni. Då klipper man cirka 2/3 delar av de nya skotten. MAN BÖR INTE BESKÄRA SENARE ÄN I BÖRJAN PÅ SEPTEMBER. Det kan orsaka vinterskador på thujorna! När thujorna växt till önskat höjd, kan man klippa dessa på höjden. När de blivit så tjocka som vi önskar oss + 10 cm, kan vi börja med trimningen. Man tar då bara dessa 10cm. Vid häck, kör man bara rakt. Samma med toppen. Inför vintern är det lämpligt att vattna thujor regelbundet. För att hålla marken fuktigt. Även vintertid, om möjligheten finns, (ej minusgrader) bör dessa vattnas. Näring tillförs endast till våren. Bäskärningen som ovan, kommer begränsa antalet skottar.
Det var allt.
|