CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-03-2015, 14:53)

Ko på påse är ungefär som välgödslad plantjord det är inte ren kogödsel i dem. Tomater som vill växa näringsrikt gillar den jorden + det är bättre struktur på jorden som säljs under namnet kogödsel ifall man jämför med den billiga plantjorden = du får mer valuta för pengarna om du köper 3-4påsar kogödsel för 100kr än om du köper 3-4påsar plantjord för 100kr
Halaj!
Jag köper aldrig annat än ko på påse. Den är snäll, fast mycket näring och aldrig har något blivit bränt. Den är också gôtt luftig så att rötter gärna letar sig genom den. Prima!
Men!
För länge sen var det jämt diskussioner här om att den var utblandad med torv. Som om det vore fusk, för att dryga ut koskiten. Men det var ju torven som gjorde koskiten fluffig, anser jag.
Min uppfattning är att när ko på påse har legat ett år i rabatten sä är den inte luftig längre.
För torven har brutits ner. Det som är kvar är ”tungt”, som en koblaja ungefär. Tungplöjt, liksom.
Jag brukar blanda i halvsmält bôs från komposten för att luckra upp förra årets koskit.
Har du några åsikter, kommentarer eller reflektioner kring detta?
//T