Hej!
Tack för era råd och teorier. Jag kan gladeligen meddela att tomaterna klarat sig och frodas. Klasarna hänger tunga med flera dussin stora tomater på varje planta så vad det än är så har det (än så länge) inte påverkat skörden. Något potatisbladmögel var det sålunda inte.
Där fläckarna satt, och fortfarande sitter känns bladet precis som Bassam skrev som papper. Tack för den beskrivningen.
Jag tror därmed att det är köldskador pga de riktigt kalla nätterna vi hade i början av juni. Precis som skrevs här var ju tom jorden kall.
De blad som var mycket utsatta har vissnat och jag har tagit bort det som var kvar av dem. Men sedan har inget nytt uppstått och på de blad där det bara varit lite fläckar verkar de bladen fortf leva och må bra. Ingen spridning har skett.
Jag provade även att på ett par plantor vara mer aggressiv och plocka bort varenda blad som hade minsta fläck, ifall det nu skulle varit en smittsam sjukdom. Det resulterade i att jag bara behöll de allra översta 3-4 bladparen. Det verkar inte ha gjort någon skillnad på skörden, så min slutsats är att bladen på den nedre halvan av stammen inte fyller så stor funktion vid fruktmognaden och att så länge plantan inte dukar under för köld så repar den sig på ett imponerande sätt.
image.jpg ( 745.61k )
Antal nedladdningar: 96Jag bifogar bild på plantorna som de ser ut idag. Hoppas det går fint för er alla andra.
Med vänlig hälsning,
Johanna