Jodeb
Hej!
Jag bor i zon 2 (Gbg) och odlar tomatplantor som jag efter avhärdning planterade ut i krukor för en vecka sedan. Jag vet att de fick lite brännskador på bladen (bleka fläckar) under avhärdningen men nu ser bladen fläckiga ut med bruna fläckar. Se bild. Det verkar ha drabbat 3 av de 5 plantorna som står under samma plast. Mest på bladparen i mitten. Det nedersta paret är lite blekt men topparna är fortfarande fina och gröna.
De står under plast men det har blåst hårt de senaste dagarna, särskilt inatt och ju även varit rätt kalla nätter och plasten har blåst sönder så de har varit hårt vindutsatta. De är utplanterade i en blandning av kompostmylla, brunnen stallgödsel och planteringsjord. Har vattnat på kvällar med kanna på jorden och ej över bladen. Det var imorse jag såg att de fått sådana här bruna fläckar. Någon erfaren som känner igen symptomen? Är det klimatskada eller sjukdom? Hoppas inte det fruktade möglet... Och vad gör jag isf? Jättetacksam för kloka råd!

Mvh, Johanna

Jodeb
Hej igen!!
Ingen som har några råd? Känns så tråkigt om detta är bladmögel, men är det det? Jag googlar frenetiskt men tycker inte att det passar riktigt in på någon beskrivning av sjukdomar som jag läst om. Skulle bli sååå tacksam för kloka råd!!
Mvh
Johanna
duo2010
Hej
skulle gissa på köldskador. Det har ju varit alldeles alldeles för kallt för att sätta ut tomater i Gbg trakten t o m jorden är ju kall! Även normala år väntar jag till i juni (om man nu inte är lyckligt begåvad med växthus). Vänta och se om de överlever vädret just nu 10+ och 18m/s för på fredag skall det kanske bli varmare?!
Bassam
Hej

Jag har en fråga, är fläckar som tunna papper? om det är så de är chockade av kalt väder, du kan se på de noga om du hittat tomat Gallkvalster, de är små insekter som suga växt saft, de utsänder kemiämne, den tvingar växter att gör bruna vårtor som innehåller insekter ägg. de gör inte stor skada.

Obs

Ta bort skadad blad och skydda dem från kalt och blåst, du kan tillbaka dem inne, och lägga dem ute när risken för frost o kalt med stark vårsolen förbi.

H.Bassam
suddart
Hej! Fick du någon klarhet i vad detta var, och överlevde plantorna? I går upptäckte jag liknande fläckar på ett par av mina tomater växthuset. Det har varit jättevarmt i veckan, tycker det verkar skumt om det vore köldskador, men det kan ju vara gamla skador jag missat förut.
Jodeb
Hej!
Tack för era råd och teorier. Jag kan gladeligen meddela att tomaterna klarat sig och frodas. Klasarna hänger tunga med flera dussin stora tomater på varje planta så vad det än är så har det (än så länge) inte påverkat skörden. Något potatisbladmögel var det sålunda inte.
Där fläckarna satt, och fortfarande sitter känns bladet precis som Bassam skrev som papper. Tack för den beskrivningen.
Jag tror därmed att det är köldskador pga de riktigt kalla nätterna vi hade i början av juni. Precis som skrevs här var ju tom jorden kall.
De blad som var mycket utsatta har vissnat och jag har tagit bort det som var kvar av dem. Men sedan har inget nytt uppstått och på de blad där det bara varit lite fläckar verkar de bladen fortf leva och må bra. Ingen spridning har skett.
Jag provade även att på ett par plantor vara mer aggressiv och plocka bort varenda blad som hade minsta fläck, ifall det nu skulle varit en smittsam sjukdom. Det resulterade i att jag bara behöll de allra översta 3-4 bladparen. Det verkar inte ha gjort någon skillnad på skörden, så min slutsats är att bladen på den nedre halvan av stammen inte fyller så stor funktion vid fruktmognaden och att så länge plantan inte dukar under för köld så repar den sig på ett imponerande sätt.[attachment=83190:image.jpg]

Jag bifogar bild på plantorna som de ser ut idag. Hoppas det går fint för er alla andra.
Med vänlig hälsning,
Johanna

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon