CITAT (Eva i Västerås @ 23-09-2015, 10:59)

Vicka på träden. Om dom inte står stadigt (sorkätna rötter t.ex.) så orkar dom inte växa.
Dom kan ha nog med sugrötter för att överleva, men inte orka växa.
Jag trodde vi hade sork när ett äppelträd inte växte på 3 år, men det var stående vatten i planteringsgropen.
När jag tog i stammen och drog lätt, så kippade det, 3 dagar efter regn.
Den tomten hade hård lera, och vi hade grävt en stor grop som drog till sig allt regnvatten från ytorna runt om.
Värt att kolla kanske?
OK. Skall vicka på dem. Det enda trädet jag har, som jag vet står ostadigt är ett äppleträd. Och konstigt nog är det ett av de träd som har vuxit bäst (planterat cirka 2007). Tidigare stod det med stöd av en stolpe, men i våras såg jag att det lutade och när jag vickade på det så kändes det som det skulle välta. Det har nu stöd från tre stolpar.
Marken är för övrigt morän. Ganska tunt med matjord - 40-50 cm - därunder sand och morän. Så jag tror inte att det finns någon risk för vatten som samlas och ruttnar rötterna. Det har antagligen bott folk och odlat på marken i 3000 år så marken är nog okey ur det perspektivet. (Har två bronsåldersgravar på mindre än ett stenkast från huset och på andra sidan fårstängslet är det skyddade fornåkrar.)
Sork kan vara problemet. Men det är då konstigt att endast enstaka träd skulle drabbas; de står ganska tätt med cirka 6 meters mellanrum. Tycker ju att även om det finns sork, att trädet inte skulle "besluta sig" för att inte sätta grenar utan istället satsar på frukt (som i två av fallen). Å andra sidan nämnde min engelske pruner, att det bästa sättet att få ett fruktträd att ge frukt, är att stressa det. Genom att beskära det, blir trädet "nervöst" och börjar tänka på sin överlevnad: dvs det satsar på att skaffa barn - dvs frukt. I den tankebanan, så skulle det innebära att trädet känner att det är så angripet i rötterna att det inte är någon idé att sätta nya grenar; rotsystemet kommer ändå inte att kunna försörja grenväxten.
Själv trodde jag, när jag skrev det första inlägget, att det bara är så att trädet saknar skott som ger grenar och att det går att påverka. Antingen fysiskt, genom någon speciell beskärning eller möjligen okulering eller genom något specialgödsel som stimulerar grentillväxt. Kanske är det bara trädets "psykologi"?
Finns det ingen fruktträdspsykolog i forumet?