Ja, du Huggorm, det vet jag inte. Jag bara gav ett tips från "Allt om Trädgård". Men utveckla det där om naturen är du snäll. Växter utvecklas där förutsättningarna är bra för just den växten, men du kanske letar efter kantareller på soliga, torra ängar?
Detta fanns om din ditt olvon på nätet, vanjalarsa. Om det sedan stämmer kan ju diskuteras, med mer eller mindre sanningshalt.
(Citat) "-Ja, det är verkligen en buske som har allt! Jag är egentligen ingen vän av buskar, tycker de ofta blir för spretiga och yviga och jag är dålig på att beskära på ett korrekt sätt men just Viburnum furcatum har ett förnämligt växtsätt. Vackra blad, fin blomning och vacker höstfärg, vad mer kan man begära?
Jag har planterat den bakom några Rhododendron, en Pieris samt Pinus strobus. Den syns lite dåligt här på bilden i all grönska men den har ordentligt med utrymme vilket inte riktigt framgår av bilden.
Den gillar inte rotkonkurrens, en bit härifrån fanns ett stort träd som nog hade skickat in sina rötter ända in i surjordsrabatten. Gaffelolvonet stod och stampade, orkade inte blomma, trädet är nu nedtaget. Nu växer busken igen och kanske orkar den sätta knopp till nästa vår." (slut citat)
På hemsidan till Göteborgs Botaniska sägs, att den är ganska svåretablerad, och kanske därför dåligt spridd i svenska trädgårdar. På andra sidor står att den är "solitär - soligt till halvskuggigt läge". Solitär - d.v.s. INTE stänga in den i bland många andra växter - kanske en förklaring till "rotkonkurrens...Det är ju inte bara "ovan jord" som växterna finns. De viktigaste delarna finns faktiskt under jord...
|