Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Brexit
          Mjärden
          Inlägg 19-06-2016, 12:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Nu börjar britternas folkomröstning om utträde eller stanna kvar i EU. Oavsett hur det går, så kommer det att få konsekvenser för EU,s framtid, förhoppningsvis stoppas vägen mot en federation. Jag hoppas att britterna stannar kvar i EU och att i villkoren för ett ja ingår omförhandling av fördraget. Det kan då bli så att fler länder begär omförhandling och för Sveriges del skulle det vara bra att minska EU,s makt över oss. Sen tycker jag att man skall skippa Schengen-avtalet och återupprätta gränserna i Europa, vilket redan skett i flera länder pga invandringen. Med riktiga gränser mellan länderna blir det lättare att hålla koll på förflyttning inom EU inte minst för brottsbekämpning och kontroll av IS-sympatisörer.
          Om Brexit skulle bli verklighet kan det kanske i förlängningen leda till ett Swexit, men vägen dit är lång.

Citera
          9 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 19-06-2016, 12:47
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Om UK lämnar unionen tror jag att ett antal länder, inklusive Sverige, kommer följa utvecklingen mycket noga för att försöka uppskatta hur det skulle gå för dom själva om dom lämnar. Sedan kommer EU få vara betydligt försiktigare när de lägger fram lagar och bestämmelser, för annars kommer fler länder hoppa av. Europas förenta stater är det ju knappt några fler än beneluxländerna som vill ha, så den utvecklingen bromsas nog ner i alla fall.

Citera
          Mjärden
          Inlägg 19-06-2016, 12:49
          Länk hit: #3

Medlem

Sen återstår att se vad mordet på parlamentsledamoten Jo Cox får för inverkan på resultatet av omröstningen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-06-2016, 12:52
          Länk hit: #4

Moderator

Jag tror inte det får någon större påverkan alls

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2016, 15:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tror att EU-motståndet kommer att öka i många länder inkl. Sverige om britterna lämnar. Det går inte i längden att hålla på och stifta en massa lagar som ingen vill ha. Tack och lov att vi inte gick över till euro utan behöll vår valuta. Lämnar britterna kommer nog flera länder att följa efter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-06-2016, 17:46
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

enl. ny undersökning stöder hela 76% av svenskarna medlemskap i EU.
          jag delar inte heller de EU.skeptikers åsikter om att ensam är stark.
          vi hade aldrig haft den utveckling vi haft de senaste 30 åren om vi stått utanför EU.I motsats till ex. Norge som klarat sig bra bara på grund av oljan har Sverige faktiskt inte särskilt mycket att bidra med om vi ställer oss utanför.Järnmalm o skog finns runtom i världen.
          något som syntes redan på 70-talet när Sverige började sacka efter.
          vitsen med EU är just att vi har gemensamma regler,att kunna sälja o köpa inom EU utan en massa specialregler vid varje gräns,att kunna resa,studera,jobba var du vill i europa. att EU inom mängder av områden faktiskt gjort vårt liv enklare o bättre.

de som inte gillar detta förespråkar gränser,isolationism , nationalism m.m. De företräds ofta av extrempartier.
          Globalisering är inget för dem utan de drömmer om ett samhälle som sedan länge gått i graven.
          Världen går inte att stänga ute utan det är vida bättre att istället försöka påverka den i rätt riktning,dvs demokratiskt o fredligt.
          Det kan ingen liten nation göra själv,sverige är en fluglort på världskartan med en befolkning på runt 9,5 miljoner (Storlondons befolkning).
          samarbete är alltså nödvändigt och EU är faktiskt det bästa instrumentet för Europa.

Brexit är ett stort orosmoment men jag tror inte att EU spricker ifall britterna vill gå ur. faran är mycket större att Storbritannien spricker om så sker. Skottarna har redan aviserat att de kommer att kräva en ny folkomröstning om Skottlands självständighet om Brexit blir resultatet.
          Hur det går med britternas finanssektor som ju är helt beroende av europa eller deras industri o jordbruk belyses ju sällan i Sverige. jag har följt några debatter på BBC och följderna för England kan bli rätt negativa.
          I deras jordbruk jobbar t.ex en stor andel ickebritter då britterna själva inte vill ha dessa jobb. (känns igen från Sverige). Flera intervjuvade jordbrukare är väldigt oroade.Britterna exporterar ju också en stor andel till övriga EU.
          Det finns ju dessutom massor av europeer i England som jobbar där,har företag m.m och ovissheten är stor för vad som händer om lämna sidan får majoritet.
          Enl. uppgift finns 90000 svenskar i Storbritannien,får de vara kvar eller tvingas lämna?

Men mest skrämmande är de strömningar som finns i EU med nationalistiska partier,ofta högerextrema som vill se en återgång till innan EU.
          Dessa partier är ju starka även i England,jag har sett dem ofta nog när jag varit där och de uppträder precis som nazisterna på 30-talet med våld och hot.

EU har visst en framtid utan Storbritannien,det finns massor av länder som vill komma med,balkan ,Ukraina m.fl.
          Skulle EU dessutom få ett handelsfördrag med USA där Storbritannien lämnas utanför lär England snabbt halka bakåt i välståndsligan.
          för Sveriges del blir ett brexit negativt,vi förlorar en nära allierad i EU samt en stor handelspartner.Tyskland kommer troligen att få en än mer dominerande ställning,likaså Frankrike.

Frågan är inte lätt men i min värld är öppenhet o samarbete mer värt än gränser o nationalism. Ulf

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-06-2016, 18:20
          Länk hit: #7

Moderator

CITAT (malarmaster @ 19-06-2016, 18:46) *
          EU har visst en framtid utan Storbritannien,det finns massor av länder som vill komma med,balkan ,Ukraina m.fl.

Natuligtvis vill fattiga länder komma med, så de kan få utjämningsstöd från rikare EU-länder. Men av samma anledning vill varken Schweiz eller Norge gå med.

Citera
          Mjärden
          Inlägg 19-06-2016, 19:22
          Länk hit: #8

Medlem

Men din argumentation, målarn, är av ett gammalt datum, mycket har förändrats de sista åren i riktning mot en federation. Lyssnade på Ebba Bush Thor och Jonas Sjöstedt och båda var inne på att Sverige behöver förhandla om avtalet med EU. EBT uttryckte det "ett smalare EU" och JS uttryckte sig på ett annat sätt ur vänsterperspektiv med ett ifrågasättande av Sveriges EU-avgift. Jag skulle tro att det är fler partier som skulle se att EU minskade sin makt i Sverige.

Som jag skrev tidigare önskar jag att britterna blir kvar i EU och sätter press på omförhandlingar av fördragen.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-06-2016, 19:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

både v o mp vill ju lämna EU så deras perspektiv är ju givetvis att EU inte skall ha någon makt.
          kd har jag inte hört vad det senaste är så jag vill kolla det innan jag säger något.

Själv är jag för en federation,dvs att vi har kopplat ihop polis,viss juridik,yttre gränsbevakning (som inte funkar idag),arbetsmarknadsvillkor,miljölagar m.m.
          Men dit har vi en lång väg att gå och troligen kommer vi aldrig dit.Skillnaderna mellan ländernas kultur kan vara för stor för det.
          britternas problem vad jag förstått är att de anser att alltför många kommer till brittanien för att jobba och då måste omfattas av deras socialsystem.De har ju också fått vissa undantag pga detta. men sedan är det också politik,den gamla trätan med Frankrike ,medelhavsländernas problem m.m som England inte vill ta i.
          Man är också trött på jordbrukssubventioner (som framförallt Frankrike gynnas av) men framförallt är det ju den nationalistiska rörelsen som vill lämna.Alltså interna problem med ett ansträngt socialt system där mycket försämrats.
          Enkelt då att skylla på eu-migranter istället för att se de verkliga problemen. ulf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2016, 20:31
          Länk hit: #10

Medlem

Man kan väl ha en massa fördrag och samarbete mellan länder utan att de ska sitta en hel hoper människor i Bryssel och bestämma om fånigheter och tvinga på folk sånt de inte vill ha. Det behövs inget Eu för att ha ett polissamarbete t.ex. Eu-mupparna lägger sig i alldeles för mycket. Vad är det för mening med att skapa fördrag som ändå ingen håller när det kniper. Länderna är helt enkelt för olika för att det ska fungera på ett vettigt sätt. Undrar vad hela apparaten kostar?

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-06-2016, 20:33
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Om brexit blir en sanning, så kommer Europa att bli, som att cykla på ett punkat däck. Bara det att dom fick igenom Maastrichtundantagen, tillsammans med bl.a. Danmark, var en stor motgång för federalisttanken. Drömmar om fred och samarbete. Hur har det blivit? Man kan inte enas om ett jäkla dugg! Toppmöte hit och toppmöte dit utan resultat. Det verkar helt meningslöst. När EU börjar att bötfälla, eller dra in bidrag så skall jag hurra! Ungern, Polen, Österrike - skitländer! Om nu England drar sig ur det hela, så förlorar övriga EU en stark makt, men varför skall inte dom betala fullt ut? Vi har inga undantag - det borde vi ha! Och beträffande östeuropeiska nya inträden, liksom Turkiet - vad f-n har dom att bidra med? Ännu fler tiggare?

När EU gick med på Englands krav i Maastricht, så började svanesången. Då svor jag på att aldrig vara positiv till ett EU, enligt målarn´s attityd. EU kan aldrig bli ett Europas USA. Min fråga till mig själv är klar: "-Hur kan man regera ihop med greker, spanjorer, italienare - fuskare av Guds nåde, som förser sig själv i första hand, där korruptionen har ett järngrepp om varje Euro. "Staten" är deras största fiende, för dom har aldrig lärt sig, att tillsammans är vi starka.

Nej, målar'n. Det du drömmer om kommer aldrig att förverkligas. Människor är sig själv närmast - liksom historien från Bibeln om tjänaren i Egypten...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-06-2016, 20:39
          Länk hit: #12

Moderator

Jag tror att EU till stor del finns till för att sysselsätta överflödiga byråkrater. Nu när industrin och lantbruket kräver allt mindre arbetskraft och allt fler skall vara medelklass och akademiker behövs det en plats där de kan hållas. Därför skapar man en enorm statsapparat som slukar hundratusentals människor vars insats egentligen inte behövs.

Det började som Kol- och stålunionen och ett samarbete för att förhindra fler världskrig, men den fasen är vi förbi nu.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2016, 20:48
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Huggorm @ 19-06-2016, 21:39) *
          Jag tror att EU till stor del finns till för att sysselsätta överflödiga byråkrater. Nu när industrin och lantbruket kräver allt mindre arbetskraft och allt fler skall vara medelklass och akademiker behövs det en plats där de kan hållas. Därför skapar man en enorm statsapparat som slukar hundratusentals människor vars insats egentligen inte behövs.

Det började som Kol- och stålunionen och ett samarbete för att förhindra fler världskrig, men den fasen är vi förbi nu.

bravo.gif kunde inte sagt det bättre själv.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-06-2016, 21:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nåja, Huggorm, Kol-och stålunionen bildades för att hålla uppe priserna på sina varor. Det var en kartell, som i dagens läge hade fått miljardböter för sina affärsmetoder. Dom samarbetade och lovade att "inte" motverka varandras offerter. Fiffel på högsta nivå, så som hela EU har blivit.
          Titta på EU-chefen från Luxembourg, Volckers, som skapade "skattefriheten" i sitt land för utländska bolag! När det läcktes bankpapper därifrån, så blev "storhertigen" förbannad, och skulle straffa syndaren till "livs". Enligt senaste rapporter, så är EU-länderna beredda på att skaffa samordning i skatteaffärer, och det hälsar jag med stor tillförsikt an. Men det skulle "Panamapapper" till för att det skulle ske. Jfr svenska storbolags skattemoral. En blomsterhandlare på T-Centralen betalar mer skatt än Volvo. Orättvist?

Citera
          Mjärden
          Inlägg 20-06-2016, 17:33
          Länk hit: #15

Medlem

Det verkar ändå som det blivit en Cox-effekt ändå, då stanna-sidan har ökat och gått förbi en något minskad lämna-sida.
          Det blir spännande att se vad utfallet blir på torsdag eller när uträkningen är klar.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-06-2016, 18:42
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag är för EU men emot Schengen. Alle öppna gränsar känner man av här i västsverige. Alla Vapen som kommer hit från Balkan och dom vill ha Ulf med i EU......

Polisen får ju inte kolla hur som helst. Jag har inget emot kontrollen, även om det ta<r lite längre tid.

När vi senaste gången lom med Kielbåten hade jag alltid våra pass i handen. Ingen ville ha dom. Så när vi kom hem hem igen så frågade han bara im vi handlade lite. Men jag hade passen i handen och sa nu får du verkligen titta i den, någon skall jag väl kunna skrämma med dom hemska foton där.
          Ge mig den nu och så speladade han skrämd och sa bara att vi skall åka< hem och packa upp .Vi har ju ingen stor bil så det skulle inte finnas pla<ts för allt man får ta med hem.

Elisabeth

Citera
          Gita
          Inlägg 20-06-2016, 19:54
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Har av olika skäl inte haft möjlighet att följa Brexit-debatten särskilt noga.

MEN min personliga ståndpunkt är att ett Europa utan gränser och nationalstater är önskvärt. Borde ses som ett fredsprojekt.
          Som jag uppfattat det så vill lämnasidan i GB främst lämna av främlingsfientliga skäl. dvs, minska invandringen.

Hur som helst så tror jag att ett utträde för GB skulle kosta vädligt mycke för landet rent ekonomiskt.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-06-2016, 20:03
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 20-06-2016, 20:54) *
          Har av olika skäl inte haft möjlighet att följa Brexit-debatten särskilt noga.

MEN min personliga ståndpunkt är att ett Europa utan gränser och nationalstater är önskvärt. Borde ses som ett fredsprojekt.
          Som jag uppfattat det så vill lämnasidan i GB främst lämna av främlingsfientliga skäl. dvs, minska invandringen.

Hur som helst så tror jag att ett utträde för GB skulle kosta vädligt mycke för landet rent ekonomiskt.
          Gita

Instämmer! flirting.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-06-2016, 20:10
          Länk hit: #19

Moderator

Det bästa är kanske om både UK och Sverige stannar kvar i EU, men omförhandlar villkoren. Trumps slogan är "Make US great again" men även EU skulle kunna ryckas upp några snäpp och bli ganska okej till slut.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-06-2016, 20:18
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 20-06-2016, 21:10) *
          Det bästa är kanske om både UK och Sverige stannar kvar i EU, men omförhandlar villkoren. Trumps slogan är "Make US great again" men även EU skulle kunna ryckas upp några snäpp och bli ganska okej till slut.

Tror också att EU kan bli bra i "måttliga" former... Trump kan vi dock vara utan...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

9 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 03:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon