Full version: Brexit
Sidor: 1, 2, 3, 4
Mjärden
Nu börjar britternas folkomröstning om utträde eller stanna kvar i EU. Oavsett hur det går, så kommer det att få konsekvenser för EU,s framtid, förhoppningsvis stoppas vägen mot en federation. Jag hoppas att britterna stannar kvar i EU och att i villkoren för ett ja ingår omförhandling av fördraget. Det kan då bli så att fler länder begär omförhandling och för Sveriges del skulle det vara bra att minska EU,s makt över oss. Sen tycker jag att man skall skippa Schengen-avtalet och återupprätta gränserna i Europa, vilket redan skett i flera länder pga invandringen. Med riktiga gränser mellan länderna blir det lättare att hålla koll på förflyttning inom EU inte minst för brottsbekämpning och kontroll av IS-sympatisörer.
Om Brexit skulle bli verklighet kan det kanske i förlängningen leda till ett Swexit, men vägen dit är lång.
Huggorm
Om UK lämnar unionen tror jag att ett antal länder, inklusive Sverige, kommer följa utvecklingen mycket noga för att försöka uppskatta hur det skulle gå för dom själva om dom lämnar. Sedan kommer EU få vara betydligt försiktigare när de lägger fram lagar och bestämmelser, för annars kommer fler länder hoppa av. Europas förenta stater är det ju knappt några fler än beneluxländerna som vill ha, så den utvecklingen bromsas nog ner i alla fall.
Mjärden
Sen återstår att se vad mordet på parlamentsledamoten Jo Cox får för inverkan på resultatet av omröstningen.
Huggorm
Jag tror inte det får någon större påverkan alls
*Stintan*
Tror att EU-motståndet kommer att öka i många länder inkl. Sverige om britterna lämnar. Det går inte i längden att hålla på och stifta en massa lagar som ingen vill ha. Tack och lov att vi inte gick över till euro utan behöll vår valuta. Lämnar britterna kommer nog flera länder att följa efter.
malarmaster
enl. ny undersökning stöder hela 76% av svenskarna medlemskap i EU.
jag delar inte heller de EU.skeptikers åsikter om att ensam är stark.
vi hade aldrig haft den utveckling vi haft de senaste 30 åren om vi stått utanför EU.I motsats till ex. Norge som klarat sig bra bara på grund av oljan har Sverige faktiskt inte särskilt mycket att bidra med om vi ställer oss utanför.Järnmalm o skog finns runtom i världen.
något som syntes redan på 70-talet när Sverige började sacka efter.
vitsen med EU är just att vi har gemensamma regler,att kunna sälja o köpa inom EU utan en massa specialregler vid varje gräns,att kunna resa,studera,jobba var du vill i europa. att EU inom mängder av områden faktiskt gjort vårt liv enklare o bättre.

de som inte gillar detta förespråkar gränser,isolationism , nationalism m.m. De företräds ofta av extrempartier.
Globalisering är inget för dem utan de drömmer om ett samhälle som sedan länge gått i graven.
Världen går inte att stänga ute utan det är vida bättre att istället försöka påverka den i rätt riktning,dvs demokratiskt o fredligt.
Det kan ingen liten nation göra själv,sverige är en fluglort på världskartan med en befolkning på runt 9,5 miljoner (Storlondons befolkning).
samarbete är alltså nödvändigt och EU är faktiskt det bästa instrumentet för Europa.

Brexit är ett stort orosmoment men jag tror inte att EU spricker ifall britterna vill gå ur. faran är mycket större att Storbritannien spricker om så sker. Skottarna har redan aviserat att de kommer att kräva en ny folkomröstning om Skottlands självständighet om Brexit blir resultatet.
Hur det går med britternas finanssektor som ju är helt beroende av europa eller deras industri o jordbruk belyses ju sällan i Sverige. jag har följt några debatter på BBC och följderna för England kan bli rätt negativa.
I deras jordbruk jobbar t.ex en stor andel ickebritter då britterna själva inte vill ha dessa jobb. (känns igen från Sverige). Flera intervjuvade jordbrukare är väldigt oroade.Britterna exporterar ju också en stor andel till övriga EU.
Det finns ju dessutom massor av europeer i England som jobbar där,har företag m.m och ovissheten är stor för vad som händer om lämna sidan får majoritet.
Enl. uppgift finns 90000 svenskar i Storbritannien,får de vara kvar eller tvingas lämna?

Men mest skrämmande är de strömningar som finns i EU med nationalistiska partier,ofta högerextrema som vill se en återgång till innan EU.
Dessa partier är ju starka även i England,jag har sett dem ofta nog när jag varit där och de uppträder precis som nazisterna på 30-talet med våld och hot.

EU har visst en framtid utan Storbritannien,det finns massor av länder som vill komma med,balkan ,Ukraina m.fl.
Skulle EU dessutom få ett handelsfördrag med USA där Storbritannien lämnas utanför lär England snabbt halka bakåt i välståndsligan.
för Sveriges del blir ett brexit negativt,vi förlorar en nära allierad i EU samt en stor handelspartner.Tyskland kommer troligen att få en än mer dominerande ställning,likaså Frankrike.

Frågan är inte lätt men i min värld är öppenhet o samarbete mer värt än gränser o nationalism. Ulf
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 19-06-2016, 18:46) *
EU har visst en framtid utan Storbritannien,det finns massor av länder som vill komma med,balkan ,Ukraina m.fl.

Natuligtvis vill fattiga länder komma med, så de kan få utjämningsstöd från rikare EU-länder. Men av samma anledning vill varken Schweiz eller Norge gå med.
Mjärden
Men din argumentation, målarn, är av ett gammalt datum, mycket har förändrats de sista åren i riktning mot en federation. Lyssnade på Ebba Bush Thor och Jonas Sjöstedt och båda var inne på att Sverige behöver förhandla om avtalet med EU. EBT uttryckte det "ett smalare EU" och JS uttryckte sig på ett annat sätt ur vänsterperspektiv med ett ifrågasättande av Sveriges EU-avgift. Jag skulle tro att det är fler partier som skulle se att EU minskade sin makt i Sverige.

Som jag skrev tidigare önskar jag att britterna blir kvar i EU och sätter press på omförhandlingar av fördragen.
malarmaster
både v o mp vill ju lämna EU så deras perspektiv är ju givetvis att EU inte skall ha någon makt.
kd har jag inte hört vad det senaste är så jag vill kolla det innan jag säger något.

Själv är jag för en federation,dvs att vi har kopplat ihop polis,viss juridik,yttre gränsbevakning (som inte funkar idag),arbetsmarknadsvillkor,miljölagar m.m.
Men dit har vi en lång väg att gå och troligen kommer vi aldrig dit.Skillnaderna mellan ländernas kultur kan vara för stor för det.
britternas problem vad jag förstått är att de anser att alltför många kommer till brittanien för att jobba och då måste omfattas av deras socialsystem.De har ju också fått vissa undantag pga detta. men sedan är det också politik,den gamla trätan med Frankrike ,medelhavsländernas problem m.m som England inte vill ta i.
Man är också trött på jordbrukssubventioner (som framförallt Frankrike gynnas av) men framförallt är det ju den nationalistiska rörelsen som vill lämna.Alltså interna problem med ett ansträngt socialt system där mycket försämrats.
Enkelt då att skylla på eu-migranter istället för att se de verkliga problemen. ulf

*Stintan*
Man kan väl ha en massa fördrag och samarbete mellan länder utan att de ska sitta en hel hoper människor i Bryssel och bestämma om fånigheter och tvinga på folk sånt de inte vill ha. Det behövs inget Eu för att ha ett polissamarbete t.ex. Eu-mupparna lägger sig i alldeles för mycket. Vad är det för mening med att skapa fördrag som ändå ingen håller när det kniper. Länderna är helt enkelt för olika för att det ska fungera på ett vettigt sätt. Undrar vad hela apparaten kostar?
Bengalow
Om brexit blir en sanning, så kommer Europa att bli, som att cykla på ett punkat däck. Bara det att dom fick igenom Maastrichtundantagen, tillsammans med bl.a. Danmark, var en stor motgång för federalisttanken. Drömmar om fred och samarbete. Hur har det blivit? Man kan inte enas om ett jäkla dugg! Toppmöte hit och toppmöte dit utan resultat. Det verkar helt meningslöst. När EU börjar att bötfälla, eller dra in bidrag så skall jag hurra! Ungern, Polen, Österrike - skitländer! Om nu England drar sig ur det hela, så förlorar övriga EU en stark makt, men varför skall inte dom betala fullt ut? Vi har inga undantag - det borde vi ha! Och beträffande östeuropeiska nya inträden, liksom Turkiet - vad f-n har dom att bidra med? Ännu fler tiggare?

När EU gick med på Englands krav i Maastricht, så började svanesången. Då svor jag på att aldrig vara positiv till ett EU, enligt målarn´s attityd. EU kan aldrig bli ett Europas USA. Min fråga till mig själv är klar: "-Hur kan man regera ihop med greker, spanjorer, italienare - fuskare av Guds nåde, som förser sig själv i första hand, där korruptionen har ett järngrepp om varje Euro. "Staten" är deras största fiende, för dom har aldrig lärt sig, att tillsammans är vi starka.

Nej, målar'n. Det du drömmer om kommer aldrig att förverkligas. Människor är sig själv närmast - liksom historien från Bibeln om tjänaren i Egypten...
Huggorm
Jag tror att EU till stor del finns till för att sysselsätta överflödiga byråkrater. Nu när industrin och lantbruket kräver allt mindre arbetskraft och allt fler skall vara medelklass och akademiker behövs det en plats där de kan hållas. Därför skapar man en enorm statsapparat som slukar hundratusentals människor vars insats egentligen inte behövs.

Det började som Kol- och stålunionen och ett samarbete för att förhindra fler världskrig, men den fasen är vi förbi nu.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 19-06-2016, 21:39) *
Jag tror att EU till stor del finns till för att sysselsätta överflödiga byråkrater. Nu när industrin och lantbruket kräver allt mindre arbetskraft och allt fler skall vara medelklass och akademiker behövs det en plats där de kan hållas. Därför skapar man en enorm statsapparat som slukar hundratusentals människor vars insats egentligen inte behövs.

Det började som Kol- och stålunionen och ett samarbete för att förhindra fler världskrig, men den fasen är vi förbi nu.

bravo.gif kunde inte sagt det bättre själv.
Bengalow
Nåja, Huggorm, Kol-och stålunionen bildades för att hålla uppe priserna på sina varor. Det var en kartell, som i dagens läge hade fått miljardböter för sina affärsmetoder. Dom samarbetade och lovade att "inte" motverka varandras offerter. Fiffel på högsta nivå, så som hela EU har blivit.
Titta på EU-chefen från Luxembourg, Volckers, som skapade "skattefriheten" i sitt land för utländska bolag! När det läcktes bankpapper därifrån, så blev "storhertigen" förbannad, och skulle straffa syndaren till "livs". Enligt senaste rapporter, så är EU-länderna beredda på att skaffa samordning i skatteaffärer, och det hälsar jag med stor tillförsikt an. Men det skulle "Panamapapper" till för att det skulle ske. Jfr svenska storbolags skattemoral. En blomsterhandlare på T-Centralen betalar mer skatt än Volvo. Orättvist?
Mjärden
Det verkar ändå som det blivit en Cox-effekt ändå, då stanna-sidan har ökat och gått förbi en något minskad lämna-sida.
Det blir spännande att se vad utfallet blir på torsdag eller när uträkningen är klar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är för EU men emot Schengen. Alle öppna gränsar känner man av här i västsverige. Alla Vapen som kommer hit från Balkan och dom vill ha Ulf med i EU......

Polisen får ju inte kolla hur som helst. Jag har inget emot kontrollen, även om det ta<r lite längre tid.

När vi senaste gången lom med Kielbåten hade jag alltid våra pass i handen. Ingen ville ha dom. Så när vi kom hem hem igen så frågade han bara im vi handlade lite. Men jag hade passen i handen och sa nu får du verkligen titta i den, någon skall jag väl kunna skrämma med dom hemska foton där.
Ge mig den nu och så speladade han skrämd och sa bara att vi skall åka< hem och packa upp .Vi har ju ingen stor bil så det skulle inte finnas pla<ts för allt man får ta med hem.

Elisabeth
Gita
Har av olika skäl inte haft möjlighet att följa Brexit-debatten särskilt noga.

MEN min personliga ståndpunkt är att ett Europa utan gränser och nationalstater är önskvärt. Borde ses som ett fredsprojekt.
Som jag uppfattat det så vill lämnasidan i GB främst lämna av främlingsfientliga skäl. dvs, minska invandringen.

Hur som helst så tror jag att ett utträde för GB skulle kosta vädligt mycke för landet rent ekonomiskt.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 20-06-2016, 20:54) *
Har av olika skäl inte haft möjlighet att följa Brexit-debatten särskilt noga.

MEN min personliga ståndpunkt är att ett Europa utan gränser och nationalstater är önskvärt. Borde ses som ett fredsprojekt.
Som jag uppfattat det så vill lämnasidan i GB främst lämna av främlingsfientliga skäl. dvs, minska invandringen.

Hur som helst så tror jag att ett utträde för GB skulle kosta vädligt mycke för landet rent ekonomiskt.
Gita

Instämmer! flirting.gif
Huggorm
Det bästa är kanske om både UK och Sverige stannar kvar i EU, men omförhandlar villkoren. Trumps slogan är "Make US great again" men även EU skulle kunna ryckas upp några snäpp och bli ganska okej till slut.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 20-06-2016, 21:10) *
Det bästa är kanske om både UK och Sverige stannar kvar i EU, men omförhandlar villkoren. Trumps slogan är "Make US great again" men även EU skulle kunna ryckas upp några snäpp och bli ganska okej till slut.

Tror också att EU kan bli bra i "måttliga" former... Trump kan vi dock vara utan...
Huggorm
Det här tror jag är en av anledningarna till att britterna vill lämna EU:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-36...force-back.html
Bengalow
England/Storbritannien har exploaterat deras hemländer under 100 år, och fört dem till fattigdomens rand. Nu är det dags att betala tillbaka, men lorderna vill behålla "sina" pengar och palats. Fuck the UK -världens största utsugare genom tiderna. Inte ens Vatikanen kommer upp på deras nivå!
Låt dom förnedras i sina egna bekymmer, med utbredd fattigdom och kriminalisering. Har någon sett hur brittiska bönder behandlar kor, eller andra husdjur? Fy f-n!!! Inte undra på att galna kosjukan kom därifrån! Hela landet är undermåligt!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 22-06-2016, 23:14) *
England/Storbritannien har exploaterat deras hemländer under 100 år, och fört dem till fattigdomens rand. Nu är det dags att betala tillbaka, men lorderna vill behålla "sina" pengar och palats. Fuck the UK -världens största utsugare genom tiderna. Inte ens Vatikanen kommer upp på deras nivå!
Låt dom förnedras i sina egna bekymmer, med utbredd fattigdom och kriminalisering. Har någon sett hur brittiska bönder behandlar kor, eller andra husdjur? Fy f-n!!! Inte undra på att galna kosjukan kom därifrån! Hela landet är undermåligt!
De har även "exploaterat" länder som USA, Australien, Nya Zeeland och Singapore, några av världens mest framgångsrika länder. Personerna i artikeln kommer inte enbart från engelska kolonier utan från en mängd olika länder, så det kan inte vara någon förklaring. Och om landet skulle vara "undermåligt", varför förekommer då det som artikeln handlar om?
Bengalow
Ser du inte inkonsekvensen i ditt uttalande? Länderna du namnger "lämnades" för ca 200 år sedan, med undantag för Singapore, som knappast kan kallas för "land", men en stadsstat.
Indien och mer än halva Afrika bär fortfarande stora ärr efter utplundringen. Hur engelsmännen lämnade efter sig delikata problem som mutor är välkänt. Visst har dom i speciella tillfällen också givit, men tagit tillbaka mångdubbelt med andra handen. Ge mg ett enda exempel på engelsk kolonialmakt, som är positiv, d.v.s. när "kolonien" har gått stärkt ut bandet till England! Deras ändamål var att berika sig själva, och det på bekostnad av "infödingar". Nu är det deras sak att betala tillbaka, med ränta. Det klarar inte det uråldriga engelska samhällets hierarki. Är man Lord, p.g.a. stölder i främmande land, så är man överlagenstående.
Aqvakul
Engelsmännen var väldigt angelägna att komma med i Eg när det begav sig. Brittisk ekonomi var så illa på det att man sökte stöd från Världsbanken. Många britter som tänker rösta nej, säger att det var bättre förr. Syftar de på 1880-talet?

Ska bli spännande att följa resultatet i kväll, jag tror de väljer att stanna kvar,
Gossen Ruda
Jag förstår inte riktigt vad Englands förflutna som kolonialmakt har med EU att göra?
Huggorm
Just nu lutar det åt att de stannar kvar i unionen sad.gif
caprifol
Jag tror - och hoppas verkligen - att de stannar kvar! Hur resultatet än blir kommer en stor bitterhet att hänga kvar ett bra tag efter all sk-t som kastats under kampanjen. Många britter tror förresten att övriga EU helst vill slippa dem pga allt krångel o alla krav de ställt. De blir rätt förvånade över att höra att så många här i Sverige är så oroade över att de ev lämnar.
caprifol
NEEEJ 😥 hur tänker de på sin lilla ö? I värsta fall (för dem) blir det ett "Little Britain" . Skottarna vill ju vara kvar. Och vi förlorar vår viktigaste allierade i alla omröstningar i EU. Det enda man/jag kan glädja mig åt är att våra täta o regelbundna besök hos våra engelska vänner lär bli billigare.... Men usch vilken besvikelse detta är.
Aqvakul
CITAT (caprifol @ 24-06-2016, 07:30) *
NEEEJ 😥 hur tänker de på sin lilla ö? I värsta fall (för dem) blir det ett "Little Britain" . Skottarna vill ju vara kvar. Och vi förlorar vår viktigaste allierade i alla omröstningar i EU. Det enda man/jag kan glädja mig åt är att våra täta o regelbundna besök hos våra engelska vänner lär bli billigare.... Men usch vilken besvikelse detta är.

Har precis samma känslor! Tror att UK på sikt blir de störssta förlorarna här. Vad ska de nu skylla på?
Tapio
halaj!

ja, det var tråkigt. Men förhoppningsvis kommer det något gott ur detta. Nog för att jag är för EU, men lite känns det som att de far lite för hårt fram ibland, och är styva i korken därborta i Bryssel. Kanske blir de lite mer ödmjuka nu.

//T
Aqvakul
CITAT (Tapio @ 24-06-2016, 07:50) *
halaj!

ja, det var tråkigt. Men förhoppningsvis kommer det något gott ur detta. Nog för att jag är för EU, men lite känns det som att de far lite för hårt fram ibland, och är styva i korken därborta i Bryssel. Kanske blir de lite mer ödmjuka nu.

//T

Jo, det är det positiva...
caprifol
CITAT (Tapio @ 24-06-2016, 07:50) *
halaj!

//T

Håller med! Mycket är galet och för byråkratiskt etc. Förhoppningsvis kanske Bryssel ändrar sig lite - och uppnås något så står UK utanför!!
Huggorm
Alea iacta est. Nu skall vi se hur det går för UK, så kan vi följa efter om 5-10 år om det går bra. Men EU blir väl tvunget att jävlas så mycket det kan med UK, för att inte andra länder skall vilja följa efter.
Gossen Ruda
Man kan ju börja med att inte hindra alla flyktingar som vill till England. Släpp iväg dem så får England ta hand om saken.
Tapio
CITAT (Huggorm @ 24-06-2016, 08:47) *
Men EU blir väl tvunget att jävlas så mycket det kan med UK

Halaj!

Tvunget? De kommer att göra det med största nöje! Bryssel kommer att göra det så surt de absolut bara kan, i alla nyförhandlingar om handelsavtal o.d., för UK. De är nog jääävligt sura borta i Bryssel just nu.

//T
*Stintan*
EU behöver hur som helst reformeras så man får ju hoppas att detta för något gott med sig ändå.
Huggorm
CITAT (Tapio @ 24-06-2016, 08:57) *
Halaj!

Tvunget? De kommer att göra det med största nöje! Bryssel kommer att göra det så surt de absolut bara kan, i alla nyförhandlingar om handelsavtal o.d., för UK. De är nog jääävligt sura borta i Bryssel just nu.

//T

Ja, byråkraterna har väl existentiell ångest just nu, de kan på sikt bli arbetslösa och tvungna att ta vanliga jobb som innebär en konkret arbetsinsats och lägre lön.
malarmaster
finns en profetia,Nostradamus som beskriver England efter att skottland övergivit dem. Kanske detta nu uppfylles.
I profetian beskrivs England som ett obetydligt land i europas utkant.

tror också nu att skottarna vill ha en ny omröstning,de flesta vill ju vara kvar i EU.
Kanske också att det blir nya problem på Nordirland,Rörelsen för ett enat Irland fortsätter ju att växa.

men som anglofil o englandsvän är jag bedrövad,tror inte de förstår följderna av omröstningen.
arbetslösheten lär stiga brant de närmsta åren,utländska företag investerar inte och många andra europeiska företag lämnar England. först ut är nog finanssektorn. London är ju europas finanscentrum,nu får man leta ett nytt,Fransmännen o tyskarna lär slåss om det.
Det positiva är väl att EU:s ledarskikt nu får en tankeställare,de utflyttande företagen söker sig andra länder vilket ger jobb där och kanske även Sverige kan vara ett alternativ för de företag som vill vara utanför eurozonen.
Men pressen lär ju öka på de länder som står utanför euron,kravet på anslutning kommer nog att öka från euroländerna.

Det har ju redan börjat,pundet faller starkt och det är stor oro på den internationella finansmarknaden.
De stora valutorna i framtiden lär bli Euro och dollar,pundet är nog nu uträknat.
Ulf
Bengalow
Eller som en engelsk kommentator sade: "-Nu får Europa lära sig att stå på egna ben!". För dom är frågan om Europa klarar sig, inte tvärtom...konstigt folk, men är man "bäst" så är man.
Starten till det hela var när David Cameron utlyste omröstning. Göran Persons kommentar förra veckan handlade om vansinne, men han kände sig väl säker i sadeln, Cameron - men utan någon som helst verklighetsförankring.
Huggorm
Brexit destabiliserar EU, det är första halvan. Sedan tar Trump över i USA och de närmaste tio åren kommer bli mycket intressanta
caprifol
CITAT (Huggorm @ 24-06-2016, 09:22) *
Brexit destabiliserar EU, det är första halvan. Sedan tar Trump över i USA och de närmaste tio åren kommer bli mycket intressanta

Intressanta...skulle vilja säga mycket skrämmande!! Känns som om det är tur att man är rätt gammal, men vilken värld våra unga ska kämpa i.
*Stintan*
Lär ju ta sin tid innan utträdet är i hamn så man behöver ju inte måla fan på väggen redan idag.
Gossen Ruda
Företag är långsiktiga och de som lämnar GB först får bäst förutsättningar. Ingen vill bli sist att lämna den sjunkande skutan.
malarmaster
det tar minst två år av förhandlingar innan ett avtal mellan Storbritannien o EU är i hamn.
i vilket fall lär det bli så att Storbritannien lär få acceptera de regler som finns inom EU för export o import liksom de andra länder som står utanför EU och har avtal får göra.
Men vissa problem kommer givetvis att uppstå under tiden. Företag måste välja vilken sida av gränsen de skall verka på,liksom finanssektorn som nu hamnar utanför EU.vilket blir europas nya bankcentrum?
EU medborgare som jobbar i England hamnar ju också i ett limbo,vad som händer med dem är ju osäkert och det är nog ingen mening att flytta till Storbritannien för ett stadigt jobb. Brexitsidan vill ju slänga ut alla ickebritter.
Många frågor dyker upp men som stintan skriver det kommer att ta tid att lösa dem.
Den omedelbara reaktionen är att pundet sjunker på världsmarknaden. Ulf
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 24-06-2016, 09:21) *
Eller som en engelsk kommentator sade: "-Nu får Europa lära sig att stå på egna ben!". För dom är frågan om Europa klarar sig, inte tvärtom...konstigt folk, men är man "bäst" så är man.
Starten till det hela var när David Cameron utlyste omröstning. Göran Persons kommentar förra veckan handlade om vansinne, men han kände sig väl säker i sadeln, Cameron - men utan någon som helst verklighetsförankring.

kallas för" Stiff upperlipp" dvs att ta sig an en utmaning med ett stoiskt lugn.
Något jag alltid beundrat britten för,oavsett odds har man kämpat.
Men denna gång tror jag man bedömt läget totalt fel,nationalisterna och de främlingsfientliga har fått ett övertag över förnuftet. Ensam är INTE stark,något britterna får erfara de närmsta två åren tills förhandlingar m.m är klara.Under tiden kommer troligen England att få en nedgång dvs ökad arbetslöshet. Det blir första testet... Ulf
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 24-06-2016, 11:05) *
vilket blir europas nya bankcentrum?
Frankfurt, räknar jag med.
caprifol
Nej, i och för sig ska man väl aldrig måla fan på väggen i förväg, men nog blir det skakigt på många sätt åtminstone på finansmarknaden. Osäkerhet är det värsta marknaden vet.
Huggorm
Klart det blir turbulens under en övergångsperiod men så fort det lugnar ner sig kommer det gå bra igen. Britterna är ett driftigt och företagsamt folkslag som kommer klara sig utmärkt på egen hand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon