|
Manligt och kvinnligt diskussionssätt |
|
|
|
22-07-2016, 23:25
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
Jag vill hävda att det ligger i generna att kvinnor och män diskuterar på olika sätt. Män är oftast rakare och har lättare att avhandla ett visst ämne medan kvinnor ofta ger synpunkter på personen som framför åsikterna.
Ex. Om man skall köpa en bil så talar man om bilens funktion med män medan kvinnor har åsikter om mig som person i sättet att skaffa bil.
Ligger det något i vad jag säger eller har jag fel ?
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
23-07-2016, 02:13
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
Du har fel!
|
|
|
|
|
23-07-2016, 02:25
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
I bilexemplet tror jag att det är precis tvärtom. Kvinnor tänker på bilens funktion, män funderar över vad andra män ska tänka om dem om de köper bilen. Finns dock undantag på båda sidor.
|
|
|
|
|
23-07-2016, 07:37
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Trampendal @ 23-07-2016, 03:25)  I bilexemplet tror jag att det är precis tvärtom. Kvinnor tänker på bilens funktion, män funderar över vad andra män ska tänka om dem om de köper bilen. Finns dock undantag på båda sidor.  Åtminstone förr tror jag bilköpande män mera tänkte i termer av reparation och underhåll när de köpte bil - de ville ha en som var enkel och logisk att greja med och som höll länge. Det var därför exempelvis renault var en typiskt kvinnlig bil, de skruvade ju aldrig själv. Men idag lagar ju inte männen heller sina bilar själv, de har mist det praktiska handlaget och intresset. Men i övrigt håller jag med om att idén i startinlägget är fel. Jag har inte sett att kvinnor skulle ha närmare till personangrepp i en diskussion än män.
|
|
|
|
|
23-07-2016, 08:41
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är mest här på Odla där en medlem knappt kan skriva nånting utan att komma med personliga påhopp, och andra hänger på.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
23-07-2016, 08:45
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2016, 09:41)  Det är mest här på Odla där en medlem knappt kan skriva nånting utan att komma med personliga påhopp, och andra hänger på. Jo så är det tyvärr men lyckligtvis är det inte likadant ute i verkliga livet.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
23-07-2016, 08:46
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Huggorm @ 23-07-2016, 08:37)  Åtminstone förr tror jag bilköpande män mera tänkte i termer av reparation och underhåll när de köpte bil - de ville ha en som var enkel och logisk att greja med och som höll länge. Det var därför exempelvis renault var en typiskt kvinnlig bil, de skruvade ju aldrig själv. Men idag lagar ju inte männen heller sina bilar själv, de har mist det praktiska handlaget och intresset.
Men i övrigt håller jag med om att idén i startinlägget är fel. Jag har inte sett att kvinnor skulle ha närmare till personangrepp i en diskussion än män. Ganska intressant frågeställning, jag vet faktiskt inte riktigt. Kanske har kvinnor i allmänhet lättare att falla i gropen och gå på personer istället för åsikter. Fast det finns förstås män som är riktiga kärringar i detta avseende. När det gäller exemplet med bilen ovan så stämmer det med 100 % på min man. För honom har reparationer och underhåll stor betydelse vid bilköp, medan jag vill hävda att det numera är så mycket elektronik i bilarna så att man kan bara göra minimalt själv Gita
Redigerat av Gita: 23-07-2016, 08:47
|
|
|
|
|
23-07-2016, 14:46
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Tror att det är svårt att hitta generella skillnader. Visst finns det lite genetik och en del sociala mönster, men i ett land som Sverige blir det personliga viktigare än könet.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
23-07-2016, 16:01
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2016, 09:41)  Det är mest här på Odla där en medlem knappt kan skriva nånting utan att komma med personliga påhopp, och andra hänger på. Visst är det trist att flera intressanta skribenter försvunnit från forumet pga av de "drev" som en tre, fyra personer här ängnar sig åt i bland. Nu är det ju i stort sett bara Stintan,Rudan,, Bengalow och någon mer kvar i denn avdelning. Gita
|
|
|
|
|
23-07-2016, 17:11
|
Medlem
Antal inlägg: 2 148
Medlem nr: 82 744

|
CITAT (Gita @ 23-07-2016, 17:01)  Visst är det trist att flera intressanta skribenter försvunnit från forumet pga av de "drev" som en tre, fyra personer här ängnar sig åt i bland. Nu är det ju i stort sett bara Stintan,Rudan,, Bengalow och någon mer kvar i denn avdelning. Gita Jag har aldrig upplevt några drev här på Odla och har aldrig haft problem med att diskutera saker med olika medlemmar även om vi ibland har vitt skilda åsikter. Vuxna och mogna människor tycker det är intressant att diskutera, bemöta, lära och tillföra något till diskussionen. Möter man varandra i en respektfull ton på ett vuxet sätt så flyter konversationen fint. Men du är undantaget Gita. Dina inlägg är nedvärderande, respektlösa och många gånger riktigt elaka. Jag försvann härifrån för några år sedan pga att det inte längre var möjligt att diskutera utifrån en vuxen nivå utan att du kommenterade med tarvligheter. Nu är det likadant igen, du förstör alla diskussioner med dina insinuationer och din förkärlek för att dela in mänskligheten i så enkla termer som vänster och höger och du skäms inte för att tillskriva personer som du inte känner med ett antal hemsnickrade egenskaper. Det är hur enkelt som helst att slänga ur sig elakheter och provokationer, det kan vem som helst göra men de flesta vuxna människor avstår för det känns ovärdigt och omoget.
|
|
|
|
|
23-07-2016, 17:35
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 23-07-2016, 18:11)  Jag har aldrig upplevt några drev här på Odla och har aldrig haft problem med att diskutera saker med olika medlemmar även om vi ibland har vitt skilda åsikter. Vuxna och mogna människor tycker det är intressant att diskutera, bemöta, lära och tillföra något till diskussionen. Möter man varandra i en respektfull ton på ett vuxet sätt så flyter konversationen fint.
Men du är undantaget Gita. Dina inlägg är nedvärderande, respektlösa och många gånger riktigt elaka. Jag försvann härifrån för några år sedan pga att det inte längre var möjligt att diskutera utifrån en vuxen nivå utan att du kommenterade med tarvligheter. Nu är det likadant igen, du förstör alla diskussioner med dina insinuationer och din förkärlek för att dela in mänskligheten i så enkla termer som vänster och höger och du skäms inte för att tillskriva personer som du inte känner med ett antal hemsnickrade egenskaper.
Det är hur enkelt som helst att slänga ur sig elakheter och provokationer, det kan vem som helst göra men de flesta vuxna människor avstår för det känns ovärdigt och omoget. "Det är hur enkelt som helst att slänga ur sig elakheter och provokationer, det kan vem som helst göra men de flesta vuxna människor avstår för det känns ovärdigt och omoget." Ovan citerade låter väl snällt och trevligt men det hade nog varit bättre om du själv varit vuxen och mogen nog att avstå från inlägget ovan istället för att försöka dig på att starta ett drev. Troligtvis lär du lycks att få med dig åtminstone Stintan, Sparvuggla, Rudan och Bengalow. Bra jobbat, Gunilla. Jag sparar en kopia av ditt inlägg för framtida bruk. Gita
Redigerat av Gita: 23-07-2016, 17:38
|
|
|
|
|
23-07-2016, 17:41
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
Det här är inget som jag har hittat på utan har bla lyssnat på föredrag om kvinnligt resp manligt sätt. Från föredraget, som hölls av en kvinna, kommer jag ihåg;
En man och en kvinna var ute på en resa med bil. De passerar ett cafe och kvinnan säger att det där verkar vara ett trevligt ställe. Jaha, svarar mannen och fortsätter att köra. Då det inte efter ett tag dykt upp något mer ställe blir stämningen i bilen irriterad, då fikatiden överskridits med råge. Kvinnan säger att jag sa ju att vi skulle stanna och fika på cafeet. Man svarar att det har han inte hört. Kvinnan menade att de skulle stanna och fika genom att säga att det var ett trevligt cafe där. Mannen i samma situation hade sagt där är ett cafe och där kan vi stanna och fika. Konklusion; män och kvinnor säger en sak på olika sätt.
Sen är ju odla ett för litet underlag för att dra några generella slutsatser, dock kan jag tycka att ni går hårt åt Gita många gånger i onödan, en hel del av vad hon skriver har faktiskt substans. Om man i stället ägnar sig åt att diskutera ämnet i stället för att ge ett omdöme om personen för att den har en viss åsikt, så skulle det gå mycket lättare här på forumet.
|
|
|
|
|
23-07-2016, 17:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 148
Medlem nr: 82 744

|
CITAT (Gita @ 23-07-2016, 18:35)  "Det är hur enkelt som helst att slänga ur sig elakheter och provokationer, det kan vem som helst göra men de flesta vuxna människor avstår för det känns ovärdigt och omoget." Ovan citerade låter väl snällt och trevligt men det hade nog varit bättre om du själv varit vuxen och mogen nog att avstå från inlägget ovan istället för att försöka dig på att starta ett drev. Troligtvis lär du lycks att få med dig åtminstone Stintan, Sparvuggla, Rudan och Bengalow. Bra jobbat, Gunilla. Jag sparar en kopia av ditt inlägg för framtida bruk. Gita En utmärkt illustration till mitt inlägg...
|
|
|
|
|
23-07-2016, 18:11
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 23-07-2016, 18:52)  En utmärkt illustration till mitt inlägg... Fast du illustrerar dig själv och ditt hyckleri ännu bättre. Ditt förra inlägg var bland de värsta personangrepp som jag sett på Odla på bra länge. Vad har hänt med dig? Jag gissar att du står för vad du skriver i din beskrivning av mig i ditt förra inlägg och att du då inte ha något emot att jag citerar/publicerar och använder mig av det. Självklart anger jag dig eller snarare din signatur som författare. Hoppas att du snart mår lite bättre! Gita P.s Bli inte orolig, du har faktiskt gått över gränsen, men jag blir inte särskilt ledsen, jag bryr mig inte särskilt mycket men blir lite road och tycker att det är ganska intressant när någon blottar och gör bort sig sig som du D.s
|
|
|
|
|
23-07-2016, 18:18
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Jösses Gunilla T! Nu har du försett Gita med et CV till Blåkulla, som hon t.o.m. är stolt över!
|
|
|
|
|
23-07-2016, 18:31
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Sorgligt men någon tycks helt sakna självkännedom. Då blir det naturligtvis jobbigt att få smaka sin egen beska medicin.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
23-07-2016, 18:31
|

Medlem

|
CITAT (Mjärden @ 23-07-2016, 18:41)  Det här är inget som jag har hittat på utan har bla lyssnat på föredrag om kvinnligt resp manligt sätt. Från föredraget, som hölls av en kvinna, kommer jag ihåg;
En man och en kvinna var ute på en resa med bil. De passerar ett cafe och kvinnan säger att det där verkar vara ett trevligt ställe. Jaha, svarar mannen och fortsätter att köra. Då det inte efter ett tag dykt upp något mer ställe blir stämningen i bilen irriterad, då fikatiden överskridits med råge. Kvinnan säger att jag sa ju att vi skulle stanna och fika på cafeet. Man svarar att det har han inte hört. Kvinnan menade att de skulle stanna och fika genom att säga att det var ett trevligt cafe där. Mannen i samma situation hade sagt där är ett cafe och där kan vi stanna och fika. Konklusion; män och kvinnor säger en sak på olika sätt.
Sen är ju odla ett för litet underlag för att dra några generella slutsatser, dock kan jag tycka att ni går hårt åt Gita många gånger i onödan, en hel del av vad hon skriver har faktiskt substans. Om man i stället ägnar sig åt att diskutera ämnet i stället för att ge ett omdöme om personen för att den har en viss åsikt, så skulle det gå mycket lättare här på forumet. Detta är klassiskt exempel på en kommunikation med ett dolt budskap, vilket återfinns i socialpsykologikapitlet i de flesta läroböcker i psykologi. Där brukar man också mena att det är vanligare kommunikationsmönster hos kvinnor. Möjligen är det så, men som sagt det varierar mycket mer utifrån person och sammanhang än efter kön.
--------------------
|
|
|
|
|
23-07-2016, 18:37
|

Medlem

|
(för övrigt instämmer jag med Gunillas inlägg, även om jag knappast är kapabel att formulera mig lika pregnant och nog för feg för att våga vara så öppenhjärtlig.)
--------------------
|
|
|
|
|
23-07-2016, 19:17
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 23-07-2016, 19:31)  Sorgligt men någon tycks helt sakna självkännedom. Då blir det naturligtvis jobbigt att få smaka sin egen beska medicin. Javisst, där anslut du, helt förutsägbart. Något gott omdöme har du sannerligen inte. Då väntar vi på lilla Sparvuggla och Rudan Gita CITAT (Aqvakul @ 23-07-2016, 19:37)  (för övrigt instämmer jag med Gunillas inlägg, även om jag knappast är kapabel att formulera mig lika pregnant och nog för feg för att våga vara så öppenhjärtlig.) Där ser man. Jag var lite osäker om du också skulle ansluta dig till drevet. Jag trodde faktiskt lite bättre om Magistern, men nu vet jag. Gita P.s Nu tänker jag inte lägga mig platt för er, jag fortsätter naturligtvis att protestera mot all dumhet. Jag klarar allt ert kräkande och skitkastande, men det finns dem som inte gör det så för all del var lite försiktiga i er iver att nedgöra.
Redigerat av Gita: 23-07-2016, 19:21
|
|
|
|
|
23-07-2016, 19:18
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (Gita @ 23-07-2016, 20:15)  Javisst, där anslut du, helt förutsägbart. Något gott omdöme har du sannerligen inte. Då väntar vi på lilla Sparvuggla och Rudan Gita Är det bråk som du vill ha Gita? Varför inte ta och röka fredspipa och dansa i skogen eller annanstans?!?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|