Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776
det beror på, ska du bara an vända den på sommaren så funkar vanligt glas. men själv köper jag endast det bästa vad det än gäller, alltså tyckker jag att du ska köpa det absolut bästa. om du ska ha nån växt i uterummet på vintern så är det ju själv klart vad som ska väljas.
om du nu ska bygga/köpa ett helt uterum så är det ingen större kostnad att ta det bästa. därför rek. jag dig att köpa vinter-isoler-glas.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Du måste bestämma dig vad du ska ha rummet till ? Hur vill du använda det? Jag själv som bor mitt i Sverige och vill kunna övervintra en del blommor och även citrus buske m.m. har inget annat val än köpa VINTER isolerglas, om jag inte vill bli ruinerad av el-räkningen. Blanda inte ihop de olika glasen, det finns olika sorter.
*Vanligt glas U-värde 5,7 *Energiglas U-värde 3,9 *Isolerglas U-värde 2,4 * Vinterisolerglas U-värde 1,1 (detta glas används i "offentliga" byggnader) och är det bästa på marknaden just nu. / Lycka till Hammis
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Åtminstone tvåglas - strunt i beteckningarna skall det vara ett riktigt uterum så skall det vara det! Ett uterum = glädjerummet på vintern.....och skall ge Dig så lit ekostnader i uppvärmning.
Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776
och jag som trodde det bl.a. skulle vara skutfönster. självfallet ska du ha dubbelt om du inte ska skutfönster.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
Medlem
Om man skall köpa allt klart finns det inga genvägar till det man vill ha - kan man bygga själv elelr få hjälp delvis med byggandet ja då kan det gå men då skall man skaffa standardfönster två elelr treglas som vi gjorde. Annars är det PENGUR...
Medlem
Todeloo,
Mitt uterum om det skall köpas å lejas bort allt jobb vill jag inte ens nämna vad det skulle kosta LOL ... men Willab har ju en del raringar i sit sortiment i år faktiskt :-D och ett uterum är ju 'worth waiting for' absolut!