CITAT (Kristin i Vbg @ 06-05-2018, 13:55)

Tack så mycket för ditt svar Gunilla! Vilken vacker trädgård du har! Jag gillar speciellt stället med mossa mellan björkarna där stenar och ormbunkar tittar fram. Det är något sådant jag är ute efter. Helt ljuvligt! Bra poäng med gödningen dock, jag kanske får sätta trampnarv där istället för mossa.. men jag vill ju så gärna ha mossan, den är ju så väldigt fin... tror du det blir bra och blanda trampnarv och mossa? Går det? Fast det kanske kommer att se fläckigt och konstigt ut även om det går?
Ska läsa dig blogg så fort jag får tillfälle!
Plantera inte in marktäckare med mossa, de förstör hela idén med mossan. Växter som växer in i mossa tar ju bort hela tanken med mossplanteringar, de förstör mosstäcket. Och jag håller med Ruda om trampnarv, ett veritabelt ogräs som är oerhört svårt att bli av med om det etablerar sig i trädgården. Det slutar ju inte att bre ut sig när vi tycker att det räcker utan fortsätter att föröka sig över alla gränser, gäller förövrigt nästan alla marktäckare. Tro inte på alla glättiga råd som skrivs om marktäckare och hur bra det blir för det blir det inte, det blir merarbete som aldrig tar slut.
Japanska trädgårdar är mästerverk som karakteriseras av extrem enkelhet. Där hittar du aldrig en enda marktäckare utan varje växt skall synas utan något annat som stör upplevelsen. Mossplanteringarna skapar lugn och harmoni och varje sten är utvald med omsorg. I en japansk trädgård är varje växt en prima primadonna som inte får störas av ovidkommande växtlighet
Just enkelheten är oerhört svår att åstadkomma eftersom vi trycker in massor med olika växter i våra planteringar och den eftersträvansvärda harmonin försvinner mer och mer efter varje växt som planteras. Vi planterar marktäckare och klängväxter som klättrar upp i våra träd vilket ger en helt motsatt effekt. Jag har stor respekt för det japanska sättet att göra trädgård så jag skulle aldrig kalla något av det jag gjort för japansk trädgård men jag är en stor beundrare av deras sätt att skapa trädgård. Jag gillar den svåråtkomna enkelheten där varje växt får sitt eget utrymme och marktäckare tycker jag generellt väldigt illa om, tycker de förstör helhetsintrycket och gör allt så svårarbetat. Blomning är vackert i lagom doser men det finns massor av eleganta växter med vackra blad, det finns små barrväxter som skapar karaktär åt planteringar men allt kan bli förstört av överplantering.
Ormbunken på mina bilder är stensöta och är nog den enda växt som jag känner till iaf som inte förstör mossan. Den vissnar ner ibland men släpper inte sina små blad över mosstäcket som andra ormbunkar gör på hösten. Blir mossan täckt av löv och vissnade växtblad gulnar den, blir brun och dör i brist på ljus.
Bara mina åsikter, det finns säkert andra som tycker tvärtom, tycke och smak