Om du är ute efter en sort som ser ut exakt som den du visar bild på, räcker det inte att veta att det är en akleja (eller akvileja som det heter i folkvisan "Uti vår hage"). I Svensk kulturväxtdatabas redovisas 123 arter/ hybrider i släktet Aquilegia, och det finns minst lika många namngivna sorter därutöver. Till saken hör att akleja-arter mycket lätt korsar sig med andra, vilket ger upphov till en nästan oändlig utseendevariation. Det finns alla regnbågens färger - vitt, gult, rött, blått och till och med svart.
Att utifrån bilden avgöra exakt art/sort är mycket svårt, för att inte säga omöjligt. Två kandidater som jag har i min trädgård är Aquilegia flabellata, japansk akleja och Aquilegia coerulea, coloradoakleja. Den förra cirka 3 dm hög och den senare 6-7 dm. Men som sagt, det florerar ett otal hybrider med dessa som har liknande utseende. När det gäller exempelvis coloradoakleja går de under samlingsnamnet Aquilegia x cultorum, pastellakleja.
Om du tar fröer av den aklejan du visar bild på och sår kan du få något som liknar den men också något som skiljer sig betydligt. Jag har planterat något 20-tal olika arter av akleja i trädgården under årens lopp och låtit dem korsa sig och förvildas på flera ställen. Det har gett en mycket stor variation och jag är mycket förtjust i dem. De som kommer på olämpliga ställen kan man lätt rensa bort om man tar dem som små fröplantor. Med tiden blir det svårare eftersom de har en kraftig pålrot.
|