Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nigande blad vinranka blå burgunder, Bladen vinklade nedåt så baksida pekar uppåt
          Chriss73
          Inlägg 08-06-2021, 10:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 94 654

Hej!

Har några vinrankor av typ Blå Burgunder.
          Fick hem dem i slutet av mars, be fick bo inne fram tills i början av maj då de planterades ut.
          Tycker bladen på mina rankor är lite väl vinklade nedåt, är det normalt?
          /Chriss
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  2BDAD64D_E9D0_4ABD_9948_E0F2A42E0144.jpeg ( 153.39k ) Antal nedladdningar: 6
          Bifogad fil  EE82DC1A_C350_42FF_B83B_6AD37106109E.jpeg ( 141.88k ) Antal nedladdningar: 6
          Bifogad fil  E4A53EEA_62E8_4BF7_9F55_64A200D11D7C.jpeg ( 146.01k ) Antal nedladdningar: 11

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Gunilla T
          Inlägg 08-06-2021, 14:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 150
          Medlem nr: 82 744

Den där plantan mår inte bra alls, dels hur bladen viker sig och dels bladfärgen tycker jag är blek.

Jag är ingen expert på vinrankor men blå burgunder är härdig enbart i zon 1-2 och bör då stå skyddat t.ex. mot en södervägg. På bilden ser det ut som om den är planterad mitt i en gräsmatta som är ett utsatt läge.

Svårt att veta vad som är fel, avhärdade du plantorna innan de fick komma ut? En del vinrankor kräver surare jord så pH värdet i jorden är viktigt, jag vet inte hur det är med blå burgunder men det kollade du säkert så jorden blev korrekt.

Och så bör man förstås alltid kolla ev. ohyra.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-06-2021, 20:17
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag gissar att det är avhärdningen som är problemet. Hade plantorna blad redan när de planterades ut? Då blir det en chock att gå från mörkret inomhus ut i solen. Förutom ljusstyrkan är de helt ovana vid ultraviolett ljus eftersom det stoppas av fönsterglas. Men om det är, borde det komma nya löv som då anpassas efter de ljusförhållanden som är ute.

Citera
          Chriss73
          Inlägg 16-06-2021, 19:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 94 654

Hej!

Tror jag nu vet svaret varför bladen är så framåtvinklade.
          Fick svampangrepp (mjöldagg?) i början varvid jag behandlade de med Kumulus DF (80 % av svavel).
          Lästa på ngn amerikansk site att en del vinrankor inte tål svavel (om det inte blandas med kalk som höjer ph).
          Torkade av bladen med en trasa och några dagar senare börjar bladen vinkla ovansidan mot solen.

Svampangreppet är iaf borta smile.gif

/Chriss

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 18:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon