Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 508
om du sår kärna från "köpedruva" som oftast kommer ifrån medelhavet eller platser med liknande klimat så klarar de bara 0 gradigt som minst, eller ibland någon enstaka minusgrad. Du kan ju ha den i ett vinterbonat uterum eller innumhus (då de förmodligen behöver extra ljus) fast då måste du klippa den mycket för att kunna flytta den till svalare utrymme på vintern ( t.ex. till ett garage).
Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22
Nej, inte direkt, men vissa årstider (augusti?) har vindruvorna i affären väldigt kraftig stjälk, cm tjocka. Dessa stammar är lätta att få rota sej. En kompis har 2 m lång grönskande vindruva med vackra blad i vardagsrummet hon fått på detta sätt. En inklasad sval balkong bättre plats, tror jag. Min druva dog av slarvig vattning...
Medlem
Antal inlägg: 2 225
Medlem nr: 12
Jag tror att jag vet vad Hannele menar. Jag har vid några tillfällen sett druvklasar som har en bit av stammen med - skaftet på klasen ser liksom ut som ett T. (Om mitt förklaringsförsök gör någon klokare återstår att se.... )
Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
Nää Berith, varför skulle du behöva det? Det är väl bara att köpa druvor nu och prova! Varför vänta med experimentlusten till i höst??? Går det så går det!!
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Tvärtom Hannele, tvärtom. Det är när man börjar blir riktigt gammal som man ska så ett ekollon... Då vet man att att ens goda gärningar kan bestå i tusen år till!
Fast det gäller att inte formklippa den lilla ekgrodden. För då lever den inte så länge...
Retfulla hälsningar från mig som gillar din trädgårdskonst.