Jag har använt Hozelocks droppbevattning i ett litet växthus i 5-6 år. Har dragit in vatten (vanligt kommunalt) i växthuset under sockeln (vanliga svarta polyetenrör) och satt en kran på en rejäl träbalk nerslagen i marken. Praktiskt med vatten i växthuset.
Jag är nöjd med det, har bara haft några smärre problem. Det första som hände var att slangen som som går ut från timern och in till tryckregulatorn var av för dålig kvalitet och kröp ur sitt fäste, antagligen pga värmen i växthuset. Det innebar att när timern slog till så sprutade vattnet med full kraft rätt ner i jorden. Som tur var så var en granne hemma och kunde stänga vattnet. Se alltså till att kopplingarna är bra om det är tryck på vattnet.
Det andra som hände var att timern lade av efter drygt två år... Efter lite gnäll från Hozelock, garantin gällde ju inte längre, fick jag faktiskt en ny!Bra att stå på sig som konsument ibland.
Droppbevattning tycker jag funkar bra också, blir mycket jämnare än vad man kan åstadkomma själv. Rötterna anpassar sig till de ställen där vattnet droppar ner. Har ung 1,5 munstycken per tomatplanta och 2 per gurkplanta. Däremot gödslar jag "för hand", skulle vara kul att höra om nån har nån erfarenhet av gödsel direkt i vattnet vid droppbevattning.
|