Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tipsa mig om vita skuggblommor, Månskensträdgård?
          ankort
          Inlägg 19-01-2003, 23:08
          Länk hit: #1

Gäster

Jag ska anlägga en rabatt med enbart vita blommor mot en röd stugvägg i Mälarområdet. Jorden är lerig men ska förbättras med grovsand och torv. Väggen är skuggläge förutom kvällssol.
          Rabatten kommer att ligga under köksfönstret. För doften och höjden tänkte jag plantera en Doftshcersmin. Mina andra påtänkta blommor är Brokfunkia, Myskmadra, Julros, och tulpaner. Jag skulle gärna vilja ha pion också men tål de skugga? Vilken vit klematis skulle trivas i skuggan? Behöver också nåt som är ca 40 cm högt och blommar juli-aug tacksam för tips om perenner men även 1 åriga frösorter som är lämpliga.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Helen i Skåne
          Inlägg 20-01-2003, 07:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Det finns flera klematissorter som fungerar i skuggiga lägen, kolla med din trädgårdshandlare. Stjärnflocka finns i rosa och i vitt och trivs i skugga, den är perenn och blommar från juni till augusti. Sedan kan man ha Vitsippa och Liljekonvalj som är perenner och tidiga. Brudslöja blommar juni till juli och finns både som perenn och ettåring. Anemoner finns som både vår- och höstblommande och är perenner och blommar länge.

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Betty
          Inlägg 22-01-2003, 14:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag tycker att du ska sa en titt här: http://www.odla.nu/artiklar/manskensrabatt.shtml
          Mycket intressant läsning!

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Annelie
          Inlägg 22-01-2003, 15:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem nr: 48

Tänk om där varit bilder på alla dessa olika blommor och blader som Sylvia pratar om...jag kan inte ens hälften och får väl ägna en helkväll till att söka bilder på nätet... *suck*

Ibland säger en bild mer än tusen ord wink.gif

--------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

Citera
          Sylvia
          Inlägg 22-01-2003, 18:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Ojdå...men problemet är att det inte går att få plats med så mycket bilder i en artikel. Jag försöker göra så gott ja kan, så jag får väl sluta med rabattförslag och göra bara enstaka växter? Annars får jag ju inte med bilder på alla växterna jag talar om...

sad.gif

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Annelie
          Inlägg 22-01-2003, 22:16
          Länk hit: #6

Medlem

Nämen Sylvia!

Inte menade jag att det skulle vara tvunget att lägga bilder till alla förslag du nämner! Det går ju inte med alla de blommor och växter du nämner - inte så som dina spalter är uppbyggda idag i alla fall...

Jag syftade nog mer på min egen okunskap när det kommer till växter... Men jag ligger i hårdträning! Så om 3-5 år kommer jag nog att kunna läsa dina växtförslag och i alla fall känna igen minst hälften tongue.gif

Så fortsätt du att skriva - jag hänger på så gott det går! smile.gif

--------------------

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 22-01-2003, 22:51
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Annelie, här är en websida som är mycket lätt att leta växter på
          http://www.leta.se/
          här har du många sökmotorer och på Google, som ingår i websidan, kan du också söka på bilder. Har du det vetenskapliga namnet på växten så får du flest träffar.

--------------------
          user posted image

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-01-2003, 01:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

De växtnamn jag lärt mig har kommit bland annat av sådana artiklar som Sylvia skriver. När man läst tillräckligt många minns man namnen, och alltid finns det en bild någonstans på växten.

Sedan är det genom spaning förstås. Privatspaning på sommaren. Men det är svårare att slå upp en växt från "bildminnet" än från namnminnet. De av mina vänner och släktingar som kan fler eller andra växtsorter än jag brukar jag dra ut på promenader. De berättar och jag lyssnar och repeterar tyst för mig själv.

Åtminstone något går in varje gång!

--------------------

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 23-01-2003, 08:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Annelie! Om du har 2 öppna fönster i webbläsaren samtidigt så kan du läsa i det ena och söka i det andra medan du arbetar dig neråt i listan. Så gör jag ofta och det känns himla praktiskt... smile.gif

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Annelie
          Inlägg 23-01-2003, 09:47
          Länk hit: #10

Medlem

Tack för alla förslag som kan hjälpa mig i min okunniga tillvaro smile.gif

Jodå, söker gör jag och att hitta bilder på nätet är väl inte det största problemet... Det är bara det att Sylvia formligen sprutar ur sig tips och idéer så det blir en massa att kolla upp! Men jag ska nog lära mig jag med...tror jag... någon gång biggrin.gif

Tack Helen för tipset om 2 fönster öppna på samma gång... om jag hade använt huvudet så skulle till och med jag kunnat tänka ut den lösningen själva tongue.gif

Och Sylvia - tipsa på! Dina idéer ger mig vägledning ute i växtdjungeln!

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 23-01-2003, 10:50
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Och när du hittar bilderna så spara dom i nån lämplig mapp i din dator. Och kopiera också av lite info om varje växt och sätt sen ihop bild och text så har du ett eget uppslagsverk. Har gjort så med min önskelista för 2003 och det är så himla mycket lättare att hitta tillbaka till dom nya bekantskaperna. (Men jag använder det bara som uppslagsverk i min egen dator, 'sprider' det alltså inte vidare.)

Ska nu också ge mej i kast med alla tipsen på Sylvias sida! Mmmmm...

Det där med två - eller fler! - fönster öppna är ett toppentips man nästan inte kan vara utan. Så fort nån undrar över en växt här så bara över till fönstret med google och leta bilder. Är det nån växt jag också kan tänka mej så snabbt över till tredje fönstret och leta info. Och har man hittat vetenskapliga namnet på blomman är det ju ännu lättare att få napp.

Det är allt tur att nån uppfann bredbandet! wub.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          yla
          Inlägg 23-01-2003, 16:38
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

bra ide att spara den informationen i egna små uppslagsverk den iden snor jag härmed rolleyes.gif
          fast nu måste jag leta rätt på en del ideer jag fått här rolleyes.gif
          o spara på så då e ju sökverktyget alldeles utmärkt har jag märkt bara man kommer ihåg lite vad man vill veta så wub.gif wub.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 23-01-2003, 20:46
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem nr: 316

Jag har en vit klematis Summer snow, som blommar jättemycket och fint, i skugga. Har även en vit pion som går bra, det blir inte så riklig blomning som i sol men ändå. Kan även tipsa om vitbrokig lungört med vackra silvriga blad, vit förgätmigej, vit höstanemon. Ska även prova vit fingerborgsblomma, hoppas det ska funka. Har förstått att fotblad trivs iskugga, den finns med vita blommor, tänker prova det med men den är dyr.... Som du förstår är jag inne på samma idé att ha en vitblommande rabatt i skugga!

Citera
          eneskar
          Inlägg 02-02-2003, 06:11
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 128

Vita blommor
          Jag har också en rabatt där jag har enbart vita blommr o den ligger ganska skuggigt. Jag har prövat de flesta vita perenner där o funnit att en del trivs utmärkt medan andra inte trivs alls. Vad som trivs utmärkt är framför allt vit Lysimachia (sprider sig bra) o vita Digitalis (får man sätta nya varje år), men även vanliga prästkragar o vita liljor går fint. Astilbe trivs också där, men däremot inte vita flox. jag har även en vit trolldruva där (får röda bär på sensommaren).
          Barbro

Citera
          mynta
          Inlägg 12-02-2003, 06:56
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 257
          Medlem nr: 710

Vitblommande lungört, vit förgätmigej, vit ormöga & vit alpaster... Skirt & romantiskt så att det förslår i "gardena luna"... sleep.gif

Citera
          zon 7
          Inlägg 12-02-2003, 10:44
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 127

Hej!
          Fylld stormhattsranunkel (Ranunculus aconitifolius Flore Pleno) går bra i skugga. Blommar länge och växer till ungefär en halvmeters höjd. Kan möjligtvis vara lite svår att få tag på. Om du kommer på att du vill ha den, men inte hittar den i plantskolorna, kan du höre av dig till mig längre fram på våren. Jag kan då skicka en planta till dig.
          Vänlig hälsning / Björg, zon 7 smile.gif

Citera
          Ylva i Dalarna
          Inlägg 21-02-2003, 17:42
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem nr: 797

Hej!

Jag håller på att skapa en vit skuggrabatt och förutom det som redan nämnts så ska jag pröva: Läkevänderot, krollilja, vivor, daglilja, löjtnantshjärta, pyramidklocka, viol, storrams och vitstrimmigt starrgräs.
          Allt i vitt så klart. (Jag är ledsen att jag inte kan de latinska namnen sleep.gif

Ylva

--------------------
          Har en gård i Dalarna som heter Vargheden (har facebooksida och hemsida med samma namn!) Islandshästar, höns, perennträdgård, köksträdgård, växthus, hantverk. Ett mysigt och personligt B & B!

Citera
          Betty
          Inlägg 22-02-2003, 00:09
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Ylva i Dalarna @ 21-02-2003, 17:42)
          Jag är ledsen att jag inte kan de latinska namnen

Hej Ylva! Om du söker på http://www.google.com så hittar du de latinska namnen!

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Unni
          Inlägg 22-02-2003, 09:36
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem nr: 71

Jag vill tipsa om Hässleklocka, som jag själv har tänkt i flera år att sätta i skugga, (Campunala latifolia 'alba'), men den verkar svår att få tag på. Jag har bara sätt den på bild, men verkar lysa upp veldigt fint.

Unni

Citera
          Ylva i Dalarna
          Inlägg 22-02-2003, 12:24
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem nr: 797

CITAT (Unni @ 22-02-2003, 09:36)
          (Campunala latifolia 'alba'), men den verkar svår att få tag på.

Hej!

Kolla under den här adressen , sen går du in under rabattväxter.
          http://home.swipnet.se/albrunnaperenner/plantlista.htm

Mvh Ylva

--------------------
          Har en gård i Dalarna som heter Vargheden (har facebooksida och hemsida med samma namn!) Islandshästar, höns, perennträdgård, köksträdgård, växthus, hantverk. Ett mysigt och personligt B & B!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 07:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon