Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Svärmor..., vad gör man?
          Sia
          Inlägg 21-05-2004, 08:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 3 172

Alltså, igår när min sambo varit hem till sina föräldrar kom han hem med följande:
          meterhöga syrenbuskar,
          stora rosenspireaklumpar (altså rotklumpar till nedklippta buskar),
          en kaprifol drygt meterhög och
          en oidentifierad halvmeterhög sak som det skulle komma blåa klockor på.
          ohmy.gif
          Inget av detta är något vi bett om eller önskat oss. Jo syren faktiskt, hade vi tänkt köpa en buske i vilket fall. Hon (svärmor) tycker säkert att hon är jäättessnäll, och att det är jäättesynd om oss, vi har nyligen flyttat in och det är inte så mycket rabatter och sånt här, men kanske just därför vill jag välja själv, särskild stor är inte heller gården, och jag vill ha kvar lite naturkänsla dvs klippor mossa ris tallar osv.

Så vad gör man??
          unsure.gif

--------------------
          [COLOR=green]Dont worry - Be happy
          tra la lala lala la....[FONT=Courier]

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          alex
          Inlägg 21-05-2004, 08:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 508

Jag skulle nog plantera syrénbusken/arna som jag ville ha, sen säga till svärmor: "Tack, det var jättesnällt av dig, men jag behövde inte/ville inte ha så många växter. Det jag var ute efter var syrénbuskar... Är det ok om du får tillbaka alla andra växter än syrénen/erna?"

Nu beror det ju självklart lite på hur pass känslig hon är men jag tror att hon inta borde bli alltför ledsen...Hon kanske rent av skulle uppskatta att du är ärlig?

Mvh Alexander

--------------------
          Mvh Alexander i Töreboda

Citera
          azofia
          Inlägg 21-05-2004, 08:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 2 542

Oj, jobbigt.
          Jag skulle (beroende på hur stort du har) sätta dem där de kanske inte överlever, lite skymundan. Då kan hon ju inte anklaga dig för att inte ha försökt. Om du har begränsat med utrymme så får du nog tyvärr ta och slänga det eller ge bort det till grannar.

Citera
          renate
          Inlägg 21-05-2004, 08:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

ohmy.gif Ja det var inte lätt men jag tycker att ni skall bestämmer själv vad ni vill ha i er trädgård,det får ni göra klart för er snälla svärmor från början.Jag är själva svärmor och delar gärna med mig men bara det de vill ha,för jag vill bestämmer själv hur jag vill ha min trädgård och det skall min svärdotter med.Så ni behöver inte plantera det ni inte tycker om,ger bort växterna eller lämnar tillbaker de.Nog känner inte jag din svärmor så jag vet inte hur ni gör bäst.
          Renate

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Ewa L
          Inlägg 21-05-2004, 09:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag tror dessvärre att hon kommer att ta illa vid sig om du lämnar tillbaka, men jag känner ju inte henne...

Själv skulle jag plantera dem där de hade liten, eller ingen möjlighet att överleva. Samtidigt som jag lite fint talade om att jag har stora planer i huvudet vad jag vill ha och hur.
          Om hon påpekar att de står på fel ställen så är det ju pga att du inte har skissat färdigt på trädgården ännu, och alltså inte vet ännu... Du kan ju då också fråga om du får fråga om hon har just det du vill ha när du vet hur/var det skall vara.
          Fattar hon inte det, så vill hon nog inte förstå.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Betty
          Inlägg 21-05-2004, 09:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Varför klagar ni på svärmodern? Hon ville säkert bara väl.
          Ta ett snack med sambon i stället, det var väl han som borde ha sagt ifrån till sin mamma att ni bara ville ha syrénerna och inte de övriga buskarna! Om han inte visste det så kunde han väl ha ringt dig och hört sig för innan dina svärföräldrar tog sig tid och kraft att gräva upp alla dessa buskar som ni ändå inte ville ha. Tycker hela historien tyder på bristande kommunikation mellan er två. unsure.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          netagbg
          Inlägg 21-05-2004, 11:23
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 3 659

Jag kan förstå att hon gav bort spireorna.. vem vill ha sådant skräp... brrrrr...?

neta smile.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 21-05-2004, 12:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Betty! Absolut vad jag skulle ha sagt om du inte hunnit före!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Bettson
          Inlägg 21-05-2004, 13:01
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Instämmer med föregående talare. Sambon borde sagt ifrån.

Svärmor menar säkert bara väl, men man måste ändå lära sig känna av gränsen för välvilja och respektlöshet.

Barn måste när de är vuxna faktiskt få möjlighet att själv leva sitt liv.
          Jag har själv haft både mamma och svärmor som båda tävlat inbördes om vem av dom som hade makten över våra liv. Vi kom i kläm ganska rejält.

Jag säger själv att man borde skriva ner hur det var, för jag upplever tendenser till att jag själv skulle uppföra mig likadant.

Mina kloka svägerskor säger att de omedelbart skulle tala om för mig ifall det vore så, men jag vet inte jag. Ingen är felfri, speciellt inte jag. laugh.gif

Citera
          Tirre
          Inlägg 21-05-2004, 13:22
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem nr: 2 556

CITAT (Betty @ 21-05-2004, 10:53)
          Ta ett snack med sambon i stället, det var väl han som borde ha sagt ifrån till sin mamma att ni bara ville ha syrénerna och inte de övriga buskarna! Om han inte visste det så kunde han väl ha ringt dig och hört sig för

Håller med Betty.
          Sambon borde veta eller kolla med dig först.

Men visst, det är svårt att säga nej, när de trädgårdsvana runtom en vill väl och delar med sig av både det ena och det andra...

Jag fattade inte riktigt om det var så att din svärmor grävt upp de här sakerna ur egen trädgård eller om hon varit och KÖPT dem åt er?
          Om hon grävt upp dem hemma undrar man ju hur det ser ut där nu...? Och varför hon gav bort allt det där?

Angående din egentliga fråga:
          Prata med henne. Du MÅSTE prata med henne och säga som det är. Ärlighet varar längst.
          Jag har haft samma fenomen med både svärmor och min egen mamma och båda har utan prut respekterat gränsen.
          De har inte slutat fråga om jag vill ha både det ena och det andra. Ibland är det nåt som är intressant, men ingen blir sur om jag säger nej.
          (Nu har jag kommit så långt hemma att jag kan dela med mig tillbaka, jag också!)

Om du planterar de här buskarna så att de dör, som några föreslagit här, kommer hon att bli jättebesviken ifall det är plantor hon vårdat ömt under lång tid i egen trädgård.

Säg som det är; ni/du har inte planerat färdigt än, vill inte bara sätta de där buskarna nånstans för att bara bli av med dem, att än så länge så mår nog plantorna bäst där de stod förut, att ni just nu inte har tid att gräva ut och jordförbättra och ge varje planta sitt ultimata växtställe, etc.

Rådet ALLA annars ger till folk med ny trädgård är ju att vänta MINST 1 år innan man gör något, så att man hinner känna in sig på vad man vill ha och var, så det vore synd att sätta plantor som ni sedan måste riva upp och som du kanske inte heller har tid att ta hand om på bästa sätt för att det kanske är annat som måste läggas tid på (göra om i huset, gräva, möblera... Hitt' på nåt!).

Eftersom svärmor verkar mån om att ni ska få det fint, så kan du väl tala om att du gärna tar emot hjälp och tips längs vägen med planerandet och planterandet av den nya täppan. Hon har kanske massor av erfarenheter, istället för plantor, som du kan få dela nu i början?
          Du kanske kan ta henne med till plantskolan för att botanisera lite?
          (Hon kanske också är sugen på nåt nytt, ifall det var sina egna buskar hon grävt upp?!)
          Ni kanske kan kolla kataloger och trädgårdsböcker tillsammans?

Jag menar, det finns sätt att sätta gränser på där man ändå bjuder in till kommunikation och inte bara stänger dörrar, om du förstår vad jag menar. smile.gif

Lycka till!
          // Tirre

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera
          Sia
          Inlägg 21-05-2004, 16:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 3 172

intressant att läsa alla era tankar om det här...
          joo, visst var det väl ovanligt korkat av honom att inte ringa och höra sig för innan han tog med sig alltihop hit!
          Han har inte så där jättebra kontakt med sina föräldrar och blev väl kanske lite"smickrad" på nåt vis när hon ville ge bort en massa buskar o grejer till oss och då är det inte så lätt att säga nej liksom.

Det var någon som frågade om det var uppgrävda eller köpta buskar.....uppgrävda!! Hon håller på och gör om i sin (stora) trädgård och hade väl grävt upp lite sånt som hon inte längre ville ha kvar.

Syrenerna är iallafall planterade nu. De blir jag nog jättefina. Spireorna har vi planterat 3 st av i utkanten av gräsmattan mot skogen. Det tog emot litegrann men nu får de stå där iallafall. Resten av spireorna har min bror och hans fru anmält intresse på, behövde för att förlänga en befintlig rad med spireor så då tänkte jag att jag ger resten till dom. Jag har ju satt lite här iallafall... Och dom behövde ju dem bättre än oss...he he. Och vill svärmor komma och titta på "sina" spireor går det alldeles utmärkt eftersom brorsan bor precis här i huset bredvid mitt. rolleyes.gif
          Är det OK så tror ni??
          Det är knepigt det här...

Nästa gång säger jag till att vi inte har plats för något mer på ett tag... wink.gif

--------------------
          [COLOR=green]Dont worry - Be happy
          tra la lala lala la....[FONT=Courier]

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 21-05-2004, 16:57
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Problemet är nog inte bara växter..... Det gäller nog det mesta här i livet
          och de flesta av oss...

Själv har jag haft "tur" den senaste tiden: folk FRÅGAR mig först om jag vaill ha dittan eller dattan... och jag känner att jag VÄNLIGT kan säga nej tack till det jag inte tror mig klara av... (Har nog inte kunnat säga nej tidigare... utan tackat och tagit emot..)

Känner att mitt nya sätt har gett dubbelt. Dels inget som jag inte vill ha och dels känner "givarna" att jag VERKLIGEN är tacksam.

Its a Win/win situation.....

Men jag är den första att erkänna att det är SVÅRT att vara TYDLIG.

Sköt om er och era "trädgårdar", stora som små... (en balkonglåda är också en "trädgård")

björn

PS Här har det haglat idag (21 maj)!!! USCH!!!

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Copycat
          Inlägg 21-05-2004, 18:36
          Länk hit: #13

Gäster

Ursäkta mig så mycket Sia ! Jag hoppas för allt i världen, att min son ALDRIG kommer hemdragandes med en så otacksam och otrevlig tjej. Jag kan aldrig tänka mig att din svärmor gett dig dessa växter för att djävlas. Jag har en svärmor som är mycket generös (FAST jag har en pyttetomt) jag är tacksam för allt jag fått av henne. Om jag vore som du, så skulle jag plantera växterna och sköta dessa efter konstens alla regler. Det kan hända att du en dag kan BYTA till dig dom växter du VILL ha mot dom du så fräckt föraktar nu. Om jag vore din svärmor skulle du aldrig få något överhuvudtaget av mig. Så otacksam som du verkar är du inte värd att ge något till. mad.gif

Citera
          myskmadra
          Inlägg 21-05-2004, 18:54
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Hmm. Efter att ha pratat med olika personer i den äldre generationen om odling och trädgård så förstår jag att det var väldigt vanligt förr att man gav plantor till varandra. Ett sätt att dela med sig av livets guldkant kanske? Att köpa var ytterst ovanligt - iallafall bland "vanligt" folk.
          Idag har vi andra valmöjligheter, vill välja själva. En tanke från mig.
          Hälsningar!

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          råse-marie
          Inlägg 21-05-2004, 18:57
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Man behöver väl inte vara otacksam och otrevlig för att man vill plantera växter som man SJÄLV HAR VALT???????
          Vilken tur att du har en trevlig svärmor copycat.
          Tyvärr har jag liknande problem som sia men jag anser mig inte vara varken otacksam eller otrevlig för att jag vill bestämma i MITT HEM.
          Har man väl fått en liten täppa är det ju jättesnällt om man får växter eftersom det kostar så mycket att sätta nytt men självklart måste det vara saker som man GILLAR !!!!!!!! ellerhur?
          Copycat menar du att du bara bockar och bugar vad du än får även om DU inte gillar det???

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-05-2004, 19:00
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Copycat @ 21-05-2004, 19:36)
          Ursäkta mig så mycket Sia ! Jag hoppas för allt i världen, att min son ALDRIG kommer hemdragandes med en så otacksam och otrevlig tjej. Jag kan aldrig tänka mig att din svärmor gett dig dessa växter för att djävlas. Jag har en svärmor som är mycket generös (FAST jag har en pyttetomt) jag är tacksam för allt jag fått av henne. Om jag vore som du, så skulle jag plantera växterna och sköta dessa efter konstens alla regler. Det kan hända att du en dag kan BYTA till dig dom växter du VILL ha mot dom du så fräckt föraktar nu. Om jag vore din svärmor skulle du aldrig få något överhuvudtaget av mig. Så otacksam som du verkar är du inte värd att ge något till. mad.gif

Men snälla Copycat (märkligt nick förresten, men det är en annan sak). För att fatta mig kort: kan du inte skriva ditt inlägg lite mera moderat?? Tar du emot alal presenter oavsett vilken uppoffring det kan innebära för dig??

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Copycat
          Inlägg 21-05-2004, 19:06
          Länk hit: #17

Gäster

Ja, faktiskt. Jag är väl lite knäpp då, men jag tar tacksamt emot allt i växtväg som jag får. OM det mot all förmodan inte är vad jag skulle vilja ha, så kan man faktiskt BYTA med någon. Jag tyckte bara att stilen på Sia var väldigt otacksam. Hon säger ju att hon inte har planterat något ännu, då kan dessa växter pryda sin plats tills dess att hon fått ideér och ekonomi att handla det HON vill. Jag hoppas att hennes svärmor också använder Odla.nu, hon lär nog känna igen det hon givit bort (och lär nog aldrig mera ge igen) sad.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 21-05-2004, 21:10
          Länk hit: #18

Gäster

Håller med Copycat, det är faktiskt otacksamt att förakta gåvor även om dom inte är riktikt i ens egen smak. Tycker att tanken och generösiteten bakom gåvan är viktigare.
          Saknar fortfarande min svärmor som gick bort alldeles för ung för massor med år sedan. Hon kom alltid med de mest otroliga presenter och gåvor, ibland helt underbara saker och ibland vidunderligt fula och hemska saker.
          Men tänk jag uppskattar även hemskheterna för det låg så mycket kärlek, omtanke och givandets glädje i varje present. Förmodlingen är det samma sak med din svärmor och jag hoppas att hon inte läser ditt inlägg för det
          skulle förmodligen göra henne väldigt ledsen, det skulle iallafall jag bli om jag var din svärmor.
          Birgit Ek.

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-05-2004, 21:50
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Sia @ 21-05-2004, 09:02)
          b) tackar svärmor och planterar snällt alltihop
          wub.gif Självklart!

Det är en konst att skapa något vackert av 'det fula'...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Cobea
          Inlägg 21-05-2004, 21:51
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 3 495

Cia, din trädgård är en förlängning av ditt hem. Du eller NI BÅDA måste själva få bestämma hur ni vill ha det!

Nästa gång kanske svärmor förnyar inne och kommer med en avlagd bäddsoffa, en bokhylla eller en matta... Säkert inga fel, men ...

Om jag hade en svärmor skulle säkert samma sak kunna hända hos mig! Min man är nämligen inte så insatt i hur JAG tänker mig trädgården, han skulle säkert tro och tänka att vi skulle bli jätteglada över att få en massa plantor! Är det bara Du eller NI TVÅ som planerar er tädgård?

Säg till svärmor att du är tacksam för plantorna men att dom inte passar in i er trädgård! Berätta för henne hur Ni tänkt er och be om råd!

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon