|
Vi har ett par gigantiska Rhododendron buskar på vår innergård (mitt inne i Stockholm) som inte har blivit ompysslade alls de senaste 15 åren. Så förra året när vi bildade en trädgårdsgrupp tog vi hand om olika ansvarsområden. På min lott föll buskar och träd. Sagt & gjort tog jag reda på lite inom detta område.
Fick tips om att gödsla tidigt, vattna rejält tidigt på våren och sen inför vintern för att inte buskarna skulle torka ut. Dessutom bryta av alla gamla (utblommade) blomställningar på hela buskarna (väldigt trist jobb att göra ensam men var betydligt roligare när vi var några grannar som gjorde det ihop). Detta tidsödande jobb gjorde att vi befrämjade tillväxten för nya blomknoppar.
I år skördar vi frukterna av vårt arbete! På en av buskarna, en vit, har vi minst dubbla antalet blommor som sedan 2-3 veckor har skänkt glädje! Dessutom en fantastisk mängd knoppar som är sprickfärdiga på den stora parkrhododenron busken.
Allt arbete som vi lagt ner har givit frukt. Och det är så kul att se! Om du har möjlighet att ställa ett par regntunnor nånstans kan du ju använda det att vattna med!
Till dessa har vi nu kompletterat med en dvärghybrid, dvs en Rhododendron som inte blir högre än 1 m men ca 1,2 bred som heter Goldflimmer med melerade blad. Urfin! Få se hur den utvecklar sig.
Lycka till!
Monique
|