Grattis till den nya stugan!
Det där med vanvårdad tomt (och ibland även hus) är jättevanligt, det finns ju en anledning till att ett hus säljs och inte sällan är det bristande tid/intresse/förmåga att sköta stället som är orsaken.
Vill du ha en perfekt gräsmatta lär du få gräva/fräsa upp allt, enbart fräsa räcker inte om det finns envisa rotogräs (har jag läst i flera trådar här på forumet) utan ogräsrötterna måste bort. Men varför kämpa så mycket nu på en gång? Klipp ner mattan några gånger och lär känna stället, och identifiera ogräsen så att du vet vad du har att slåss med. Vissa ogräs räcker det med att klippa regelbundet så ger de upp, andra är betydligt svårare.
För snart två år sen köpte jag min kolonistuga, gräset var då nära meterhögt och rabatterna totalt igenvuxna. Min sambo började med gräsmattan, lånade en motorgräsklippare och malde sig igenom eländet. Ett par gånger körde han på saker som låg dolda i gräset, annars gick det bra. Efter några klippningar till såg gräsmattan riktigt vettig ut. Inte perfekt, men kan duga så länge. Vill vi ha den perfekt jämn någon gång i framtiden får vi förstås gräva upp och jämna till den ordentligt, men allt har sin tid.
Rabatterna visade sig dölja en hel del överlevande växter, bl a rosor och klematis. Massor av vackra tulpaner dök också upp våren därpå. Om man inte är av typen som totalt måste utplåna alla spår av tidigare ägare kan man, genom att inte röja bort allting med en gång, få gratis växter som är ganska tuffa och passar på växtplatsen. Alla veklingar som funnits har sannolikt redan dött av vanvården.
Men det finns kanske inga rabatter vid din stuga?