|
Dagens, eller veckans dikt. |
|
|
|
03-06-2004, 21:48
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Hur kan förtröstan leva? Omkring oss störtar allt och mer skall störta tills ingen sten är kvar för att stödja vår fot Hur kan du ännu tro som inget har att tro på? Hur kan förtröstan leva så utan all rot?
Är den själv rot? Är den själv fröet, och växer själva världsträdet fram ur den? Då är vårt öde lagt hos tystlåtna hjärtan... För deras helhets skull kan kaos blomma av undrens makt - som tiger men vill bli trodd. Allt kan slås sönder, På nytt skall det läkas så länge den är levande, vår innersta grodd... Karin Boye Hoppas att där finns fler som älskar skrivna dikter eller kanske har egna att bjuda på...
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
03-06-2004, 21:53
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
Själens skatter.
Tag ej alltid efter ytan finn ej där ditt ideal Ty dess skönhet är förgänglig kanske ångrar du ditt val
Pröva hellre själens skatter prova vad i hjärtat bor Kanske att du där kan finna vad du ej på förhand tror
/Lycklig tvåbarnspappa!
|
|
|
|
|
03-06-2004, 22:12
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
Blomsterstycke Lila rhododenron,tegelröd pelargonia i fönsterkarm. Flädern,i sin blomnings överflöd har strött vita stjärnor på min arm. Klängrosbusken kastar mörkröd brand över sommarträdgårdens berså. Flockvis ler rabattens konfirmand, flickan i det gröna ,himmelsblå. Sarons lilja står i biblisk prakt, liksom hämtad ur ett altarskåp. När ett steg jag har tillryggalagt, kommer jag till mörk heliotrop. Och jag brister ut i våldsam gråt, oförklarlig, plötslig, meningslös. hur bär jag, en vuxen man, mig åt? har en blomparfym gjort mej nervös Vita stjärnor falla från min arm. steg en gång heliotropens doft flyktigt mig till mötes från din barm, som jag kysste innan den blev stoft? Hjalmar Gullberg den här passar väl här på odla
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
04-06-2004, 01:14
|
Medlem
Antal inlägg: 74
Medlem nr: 3 655

|
Av samma skäl Tystnaden är så stark här Naturen äger styrka Granskogens täta höga visdom genomsyrar allt. Tysta står de, långsamt växande Allt har de sett och allt innehåller de Mossbeklädda stenblock tunga och orörliga ger sitt ordlösa medhåll Gammal är skogen. Gammal är visdomen. Och hela tiden förnyas den, växer, byter skepnad. Och är samtidigt densamma. Den innehåller allt och inget, alltid, alltid och evigt. Ständig rörelse och förändring. Ur mossan stiger daggen, rådjuret dricker ut källan, bäcken finner sin väg mot älven, mot havet mot himlen Men inget förändras. För allt är av samma skäl. Allt är av samma själ. //Hanna (echo) (finns mer att läsa på Sockerdricka/echo's sida.)
--------------------
Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande
|
|
|
|
|
04-06-2004, 09:07
|

Medlem

|
echo den gillar jag jättefin skrev i din gästbok men va inte inloggad får nog skaffa ett nick där här finnns några av mina dikter
--------------------
|
|
|
|
|
04-06-2004, 09:22
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Åh så vackert!
Hanna! Den tyckte jag om!
Hjälmar Gullberg dikt (som jag inte läst förut) är underbar!
MRLINDELL! Har du ksrivit denna själv? Jättefin!!!
Ja Felix matte, jag älskar skrivna dikter, av det här slaget!!!
Mycket fin dikt du började tråden med.
Börjar själv med att "förflytta" den ljuvligt vackra dikten från tråden "citat-tråden", skriver av Olof Lagerkrantz.
Har gått och "nynnat" på den i flera dagar, för det är verkigen "en hjärtans dag", varje vacker försommardag i den här tiden.
Men göken har slutat "gala"... för flera år sedan. Den tillhör de fåglar som sakta men säkert försvinner från våra marker... *snyft*
Det var en hjärtans dag bland världens alla dagar, när östergöken gol i sommarns gröna hagar. Och Flora band en krans kring alla flickors änne, av kattfot och viol och käringtand ett spänne.
Hur ljuvligt solen sken på fattiga och sjuka, och gräset bredde ut sitt sidenbolster mjuka. Där lade jag mig ner och hörde bina surra och duvan på sin kvist för hjärtevännen kurra.
Jag somnade till sist vid rop ur gröna hagar. Det var en hjärtans dag bland världens alla dagar.
/amaira
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
04-06-2004, 09:52
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
En liten sorglig då.....
Jag stod vid din säng inatt, jag kom för att ta mig en titt. Jag såg att du grät o hade svårt att sova.
Jag gnydde tyst till dig när du torkade bort en tår. Det är jag, jag har inte lämnat dig, jag mår bra jag är OK, jag är här.
Jag var nära dig vid frukost, jag såg dig hälla upp te. Du tänkte på dom många gånger dina händer sträckts ner mot mig.
Jag var med dig till min grav idag,du vårdar den så bra. Jag vill försäkra dig, jag ligger inte där.
Jag gick med dig mot huset, när du fumlade efter nycklarna. Försiktigt satte jag min tass på dig, jag log o sa det är jag.
Du såg så väldigt trött ut, o sjönk ned i en stol Jag försökte så hårt att få dig att förstå att jag stod där.
Det är möjligt för mig att vara så närvarande varje dag. Att tala om för dig med säkerhet "jag for aldrig iväg"
Du satt där mycket lungt, sen log du. jag tror du visste. I stillheten den kvällen, var jag väldigt nära dig.
Dagen är över....Jag ler o ser dig gäspa. O säger god natt, guds beskydd, vi ses imorgon.
När det är inne för dig att gå över den tunna linjen. Kommer jag att rusa över för att hälsa dig o vi kommer att stå sida vid sida.
Jag har så mycket att visa för dig, det är så mycket för dig att se. Ha tålamod, levtill din resas slut, kom sen hem till mig.
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
04-06-2004, 10:01
|
Medlem
Antal inlägg: 74
Medlem nr: 3 655

|
*bara gråter*
klarar bara inte av såna sorgligheter, speciellt inte såna som går rakt in i hjärtat... *snyft* Men det är nyttigt att gråta...
"Gå ut på åkern och gråt där gör dina tårar nytta både för dig och för jorden"
C.P. Estés (ur Den trofaste trädgårdsmästaren)
--------------------
Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande
|
|
|
|
|
04-06-2004, 10:02
|

Medlem

|
nu flödar tårarna o jag tänker på mina kamrater me tassar
--------------------
|
|
|
|
|
04-06-2004, 10:26
|
Medlem

|
Så vackra dikter Kanske finns här många poeter bland medlemmarna. 16kvm stor balkong.... är det du som är Yvette?
|
|
|
|
|
04-06-2004, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Nej inte jag som är yvette....
Här kommer en till. .
Jo den ena är så sorglig att jag inte kan läsa den i ett stycke utan att storböla...
Här är en liknande. ( terrier går att byta ut mot annan hundras förståss )
High in the courts of heaven today A little dog-angel waits. With other angels he will not play But he sits alone at the gates. "For I know my master will come", says he "And when he comes he will call for me".
And his master on earth, far down below, As he sits in his fireside chair, Forgets sometimes, and whistles low For his terrier thats no longer there And the little dog-angel cocks his ears And dreams that his master´s voice he hears
And I know when at length his master waits Outside in the dark and cold For the hound of death to open the gates That lead to the courts of gold His little terrier´s welcomming bark Will comfort his soul in the shivering dark.
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
04-06-2004, 12:19
|

Medlem

|
En liten blomma, för er med sorg i själen:  Ögontröst, du lilla blomma vill du trösta ögat mitt? För likt morgondagg så tränger tårar fram och faller fritt. Vill du trösta lilla blomma lilla blomma Ögontröst Trösta ögat mitt som gråter sorgetår ur sorgebröst Vill du torka, lilla blomma torka ögats sorgetår? Lys med dina milda färger genom mörkrets färg så svår Lilla blomma Ögontröst du som står där daggen drar Vit och lila, solljusgult skymtar fram, och stannar kvar. /amaira
--------------------
|
|
|
|
|
05-06-2004, 08:45
|
Medlem

|
Nu är det synd om de döda, som ej få sitta i vårens tid och värma sig i solen på ljus och ljuvlig blomsterlid. Men kanske viskade de döda då ord till vivan och violen, som ingen levande förstår
De döda veta mer än andra Och kanske skulle de, när solen går, då med en glädje, djupare än vår bland kvällens skuggor ännu vandra i tankar på den hemlighet, som bara graven vet.
Verner von Heidenstam
flyttade från citattråden
|
|
|
|
|
05-06-2004, 13:54
|

Medlem

|
Här är en dikt som jag tycker så oerhört mycket om, i dess "enkelhet".
I några rader lyckas hon sammanfatta hela livets "svåra enkelhet".
"Hon" heter Anna Rydstedt.
Bedömning
Man ser inte genast skillnad på småsten och gråsparvar i den nysådda svarta åkern.
Några flyger och sätter sig i nypontörnet - de är gråsparvar.
Andra blir kvar och trippar i åkern - de är också gråsparvar.
Andra återigen ligger stilla kvar i åkern - de är troligen stenar.
--------------------
|
|
|
|
|
05-06-2004, 21:14
|
Medlem

|
Min Dator
Igår köpte jag en dator. Nu måste man ha en sån. Jag som trott att den lilla TV.n och tangentbordet är datorn, fick nu lära mig ett nytt ord - Hårddisk Hårddisken är själva datorn sa de, inte skärmen, utan lådan där man kan stoppa in CD-skivor och små plattor som kallas Disketter Där inne i hårddisken surrar det och en lampa blinkar. Då jobbar datorn sa de. Det följde med en Mus också. En mus har för mej varit ett litet djur man kan få syn på i skogen då o då. Nu sa de att musen, det är den lilla saken man lägger på Musmattan (nytt ord igen, själv har jag bara haft trasmattor) där rör man försiktigt på den, då syns en pil på skärmen. Man pekar på något och klickar på musen. Då ändras bilden! Häftigt! Det finns också en Portfölj i min dator. Jo, det är sant! Fast hur en sån kan rymmas i den lådan fattar inte jag. I portföljen sparar jag sånt jag skriver. Det finns också olika Filer i min dator. Ytterfil, Innerfil och Kollektivfil. Det har varit filer för mej förutom tetrorna i kylen. Men nu vet jag att jag har såna i min dator också. Jag tror att jag kan spara skrifter där också om jag förstått det rätt. Fast jag vet inte om jag först måste stoppa det i portföljen och sen stoppa den i filen. Jag måste fråga nån som vet. Och en som vet, det är min dator! Lite här och var ser jag "Hjälp?" på skärmen, då för jag pilen dit och klickar, så talar datorn om för mej hur jag skall göra. Den är klok, min dator. Mycket intelligentare än jag med mina femtio år på nacken. Men... Skam den som ger sej. Har jag så här snabbt lärt mej vad en dator egentligen är, så lär jag väl kunna luska ut vad allt man kan ha den till också inom en överskådlig tid.
Agneta oktober 1996
|
|
|
|
|
06-06-2004, 16:23
|

Medlem

|
Välkommen åter, snälla sol, som jagat nordanvinden! Nu har du sovit sen i fjol och vaknat röd om kinden.
Värm upp vår jord, så växer råg och fyller bondens lada. Värm sand och vik och vind och våg, så få vi gå och bada.
Välkommen åter, snälla sol, lys över land och vatten! Nu klingar sång, nu stäms fiol, nu dansas hela natten.
August Strindberg
--------------------
|
|
|
|
|
07-06-2004, 18:00
|

Medlem

|
Jag sitter sjungande i trädet gungande när dagen gryr
Med solen stigande jag väntar tigande på äventyr
Med kvällen stundande jag lyssnar blundande hur dagen flyr
vet inte författaren
--------------------
|
|
|
|
|
08-06-2004, 11:28
|

Medlem

|
Ju mer tiden går desto sötare var ungdomens äpple
Så mycket större Så mycket rödare Och denna ljuva smak av honung
Aldrig kan ungdomens äpple vara ljuvligare än när vi själva mognat
© amaira -02.
Felix matte: jag gillar din prosa-berättelse om datorn. Känner igen mig så väl!! Fast jag var också rädd. Varje rörelse, tangent, sökande, kunde väl resultera i att allt gick sönder, allt gick förlorat, kunde det inte?
Minns första gången jag tordes närma mig, i en datastuga. Fick skriva... vilken lycka! Eureka! Vilken insikt och överraskning...
Jag hade läst vuxen-matte, några år tidigare, och där ingick några lektioner "datakunskap". Den bestod i, att göra sina egna beräkningar, programmeringar, eller vad det nu var. Räkna några tal, genom if-satser, ... eller nåt.
Så jag hade aldrig tordats gå till datastugan, för jag var övertygad om att man måste programera sin skrivsida...
Och så hade datorerna redan färdiga program! WOW.
Jag som älskar att skriva - var snart upp över öronen förälskad!
Dessutom hade jag råkat få med mig en "skriva-på-maskin-med-rätt-fingar-utbildning" från min ungdom, så det går i en rasande takt, att skriva. *stor lycka*
Och så älskar jag att få hålla på med bilder, så givetvis har jag ett bildbehandlingsprogram, i Corel.
Sonen säger att jag ska använda Photoshop, för det är mycket mycket bättre. Men jag är så invand, och det funkar ju.
Nån gång kanske jag lär mig det med...
--------------------
|
|
|
|
|
08-06-2004, 20:38
|
Medlem

|
Ur ParadisdikterAllting får namn av sitt hem, tinget får hem i sitt namn. Paret i paradis paras. Famn söker alltid en famn. Språket är hav, det är skepp. Ord äger vidd och når hamn. Ordet om tinget får grepp. Språket är lyckligt av namn. Språket är lustgård och grav, glömskan kan grönska som gräs. Stavaren stavar till stav, nästan din bor på ett näs. Språket är lyckligt i sig språket i paradis parar sig lyckligt med dig. Språket är paradisgräs betat av salig hjord. Tinget är invigt med ord. Språket är saligas spis. Harry MartinsonAmaira... kul att du gillade den. Jag kör med Photoshop... Corel tycker jag är för svår, den använder guben min.
|
|
|
|
|
09-06-2004, 09:12
|

Medlem

|
Härligt! Lite "hjärngymnastik... Kitlar härligt i huvudet medan jag försöker sätta ihop innebörderna av orden med deras namn... *trasslar in mig*
(Är ju "förtidspensionerad" (har ett annat namn numera, som jag bara glömmer bort hela tiden) pga bl a koncentrationssvårigheter.)
kramisar/amaira
--------------------
|
|
|
|
|
  |
2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|