|
*Felix matte*
03-06-2004, 21:48
Hur kan förtröstan leva? Omkring oss störtar allt och mer skall störta tills ingen sten är kvar för att stödja vår fot Hur kan du ännu tro som inget har att tro på? Hur kan förtröstan leva så utan all rot?
Är den själv rot? Är den själv fröet, och växer själva världsträdet fram ur den? Då är vårt öde lagt hos tystlåtna hjärtan... För deras helhets skull kan kaos blomma av undrens makt - som tiger men vill bli trodd. Allt kan slås sönder, På nytt skall det läkas så länge den är levande, vår innersta grodd... Karin Boye Hoppas att där finns fler som älskar skrivna dikter eller kanske har egna att bjuda på...
MRLINDELL
03-06-2004, 21:53
Själens skatter.
Tag ej alltid efter ytan finn ej där ditt ideal Ty dess skönhet är förgänglig kanske ångrar du ditt val
Pröva hellre själens skatter prova vad i hjärtat bor Kanske att du där kan finna vad du ej på förhand tror
/Lycklig tvåbarnspappa!
Blomsterstycke Lila rhododenron,tegelröd pelargonia i fönsterkarm. Flädern,i sin blomnings överflöd har strött vita stjärnor på min arm. Klängrosbusken kastar mörkröd brand över sommarträdgårdens berså. Flockvis ler rabattens konfirmand, flickan i det gröna ,himmelsblå. Sarons lilja står i biblisk prakt, liksom hämtad ur ett altarskåp. När ett steg jag har tillryggalagt, kommer jag till mörk heliotrop. Och jag brister ut i våldsam gråt, oförklarlig, plötslig, meningslös. hur bär jag, en vuxen man, mig åt? har en blomparfym gjort mej nervös Vita stjärnor falla från min arm. steg en gång heliotropens doft flyktigt mig till mötes från din barm, som jag kysste innan den blev stoft? Hjalmar Gullberg den här passar väl här på odla
Av samma skäl Tystnaden är så stark här Naturen äger styrka Granskogens täta höga visdom genomsyrar allt. Tysta står de, långsamt växande Allt har de sett och allt innehåller de Mossbeklädda stenblock tunga och orörliga ger sitt ordlösa medhåll Gammal är skogen. Gammal är visdomen. Och hela tiden förnyas den, växer, byter skepnad. Och är samtidigt densamma. Den innehåller allt och inget, alltid, alltid och evigt. Ständig rörelse och förändring. Ur mossan stiger daggen, rådjuret dricker ut källan, bäcken finner sin väg mot älven, mot havet mot himlen Men inget förändras. För allt är av samma skäl. Allt är av samma själ. //Hanna (echo) (finns mer att läsa på Sockerdricka/echo's sida.)
echo den gillar jag jättefin skrev i din gästbok men va inte inloggad får nog skaffa ett nick där här finnns några av mina dikter
Åh så vackert!
Hanna! Den tyckte jag om!
Hjälmar Gullberg dikt (som jag inte läst förut) är underbar!
MRLINDELL! Har du ksrivit denna själv? Jättefin!!!
Ja Felix matte, jag älskar skrivna dikter, av det här slaget!!!
Mycket fin dikt du började tråden med.
Börjar själv med att "förflytta" den ljuvligt vackra dikten från tråden "citat-tråden", skriver av Olof Lagerkrantz.
Har gått och "nynnat" på den i flera dagar, för det är verkigen "en hjärtans dag", varje vacker försommardag i den här tiden.
Men göken har slutat "gala"... för flera år sedan. Den tillhör de fåglar som sakta men säkert försvinner från våra marker... *snyft*
Det var en hjärtans dag bland världens alla dagar, när östergöken gol i sommarns gröna hagar. Och Flora band en krans kring alla flickors änne, av kattfot och viol och käringtand ett spänne.
Hur ljuvligt solen sken på fattiga och sjuka, och gräset bredde ut sitt sidenbolster mjuka. Där lade jag mig ner och hörde bina surra och duvan på sin kvist för hjärtevännen kurra.
Jag somnade till sist vid rop ur gröna hagar. Det var en hjärtans dag bland världens alla dagar.
/amaira
160kvm stort hus
04-06-2004, 09:52
En liten sorglig då.....
Jag stod vid din säng inatt, jag kom för att ta mig en titt. Jag såg att du grät o hade svårt att sova.
Jag gnydde tyst till dig när du torkade bort en tår. Det är jag, jag har inte lämnat dig, jag mår bra jag är OK, jag är här.
Jag var nära dig vid frukost, jag såg dig hälla upp te. Du tänkte på dom många gånger dina händer sträckts ner mot mig.
Jag var med dig till min grav idag,du vårdar den så bra. Jag vill försäkra dig, jag ligger inte där.
Jag gick med dig mot huset, när du fumlade efter nycklarna. Försiktigt satte jag min tass på dig, jag log o sa det är jag.
Du såg så väldigt trött ut, o sjönk ned i en stol Jag försökte så hårt att få dig att förstå att jag stod där.
Det är möjligt för mig att vara så närvarande varje dag. Att tala om för dig med säkerhet "jag for aldrig iväg"
Du satt där mycket lungt, sen log du. jag tror du visste. I stillheten den kvällen, var jag väldigt nära dig.
Dagen är över....Jag ler o ser dig gäspa. O säger god natt, guds beskydd, vi ses imorgon.
När det är inne för dig att gå över den tunna linjen. Kommer jag att rusa över för att hälsa dig o vi kommer att stå sida vid sida.
Jag har så mycket att visa för dig, det är så mycket för dig att se. Ha tålamod, levtill din resas slut, kom sen hem till mig.
*bara gråter*
klarar bara inte av såna sorgligheter, speciellt inte såna som går rakt in i hjärtat... *snyft* Men det är nyttigt att gråta...
"Gå ut på åkern och gråt där gör dina tårar nytta både för dig och för jorden"
C.P. Estés (ur Den trofaste trädgårdsmästaren)
nu flödar tårarna o jag tänker på mina kamrater me tassar
*Felix matte*
04-06-2004, 10:26
Så vackra dikter Kanske finns här många poeter bland medlemmarna. 16kvm stor balkong.... är det du som är Yvette?
160kvm stort hus
04-06-2004, 11:27
Nej inte jag som är yvette....
Här kommer en till. .
Jo den ena är så sorglig att jag inte kan läsa den i ett stycke utan att storböla...
Här är en liknande. ( terrier går att byta ut mot annan hundras förståss )
High in the courts of heaven today A little dog-angel waits. With other angels he will not play But he sits alone at the gates. "For I know my master will come", says he "And when he comes he will call for me".
And his master on earth, far down below, As he sits in his fireside chair, Forgets sometimes, and whistles low For his terrier thats no longer there And the little dog-angel cocks his ears And dreams that his master´s voice he hears
And I know when at length his master waits Outside in the dark and cold For the hound of death to open the gates That lead to the courts of gold His little terrier´s welcomming bark Will comfort his soul in the shivering dark.
En liten blomma, för er med sorg i själen:  Ögontröst, du lilla blomma vill du trösta ögat mitt? För likt morgondagg så tränger tårar fram och faller fritt. Vill du trösta lilla blomma lilla blomma Ögontröst Trösta ögat mitt som gråter sorgetår ur sorgebröst Vill du torka, lilla blomma torka ögats sorgetår? Lys med dina milda färger genom mörkrets färg så svår Lilla blomma Ögontröst du som står där daggen drar Vit och lila, solljusgult skymtar fram, och stannar kvar. /amaira
*Felix matte*
05-06-2004, 08:45
Nu är det synd om de döda, som ej få sitta i vårens tid och värma sig i solen på ljus och ljuvlig blomsterlid. Men kanske viskade de döda då ord till vivan och violen, som ingen levande förstår
De döda veta mer än andra Och kanske skulle de, när solen går, då med en glädje, djupare än vår bland kvällens skuggor ännu vandra i tankar på den hemlighet, som bara graven vet.
Verner von Heidenstam
flyttade från citattråden
Här är en dikt som jag tycker så oerhört mycket om, i dess "enkelhet".
I några rader lyckas hon sammanfatta hela livets "svåra enkelhet".
"Hon" heter Anna Rydstedt.
Bedömning
Man ser inte genast skillnad på småsten och gråsparvar i den nysådda svarta åkern.
Några flyger och sätter sig i nypontörnet - de är gråsparvar.
Andra blir kvar och trippar i åkern - de är också gråsparvar.
Andra återigen ligger stilla kvar i åkern - de är troligen stenar.
*Felix matte*
05-06-2004, 21:14
Min Dator
Igår köpte jag en dator. Nu måste man ha en sån. Jag som trott att den lilla TV.n och tangentbordet är datorn, fick nu lära mig ett nytt ord - Hårddisk Hårddisken är själva datorn sa de, inte skärmen, utan lådan där man kan stoppa in CD-skivor och små plattor som kallas Disketter Där inne i hårddisken surrar det och en lampa blinkar. Då jobbar datorn sa de. Det följde med en Mus också. En mus har för mej varit ett litet djur man kan få syn på i skogen då o då. Nu sa de att musen, det är den lilla saken man lägger på Musmattan (nytt ord igen, själv har jag bara haft trasmattor) där rör man försiktigt på den, då syns en pil på skärmen. Man pekar på något och klickar på musen. Då ändras bilden! Häftigt! Det finns också en Portfölj i min dator. Jo, det är sant! Fast hur en sån kan rymmas i den lådan fattar inte jag. I portföljen sparar jag sånt jag skriver. Det finns också olika Filer i min dator. Ytterfil, Innerfil och Kollektivfil. Det har varit filer för mej förutom tetrorna i kylen. Men nu vet jag att jag har såna i min dator också. Jag tror att jag kan spara skrifter där också om jag förstått det rätt. Fast jag vet inte om jag först måste stoppa det i portföljen och sen stoppa den i filen. Jag måste fråga nån som vet. Och en som vet, det är min dator! Lite här och var ser jag "Hjälp?" på skärmen, då för jag pilen dit och klickar, så talar datorn om för mej hur jag skall göra. Den är klok, min dator. Mycket intelligentare än jag med mina femtio år på nacken. Men... Skam den som ger sej. Har jag så här snabbt lärt mej vad en dator egentligen är, så lär jag väl kunna luska ut vad allt man kan ha den till också inom en överskådlig tid.
Agneta oktober 1996
Välkommen åter, snälla sol, som jagat nordanvinden! Nu har du sovit sen i fjol och vaknat röd om kinden.
Värm upp vår jord, så växer råg och fyller bondens lada. Värm sand och vik och vind och våg, så få vi gå och bada.
Välkommen åter, snälla sol, lys över land och vatten! Nu klingar sång, nu stäms fiol, nu dansas hela natten.
August Strindberg
Jag sitter sjungande i trädet gungande när dagen gryr
Med solen stigande jag väntar tigande på äventyr
Med kvällen stundande jag lyssnar blundande hur dagen flyr
vet inte författaren
Ju mer tiden går desto sötare var ungdomens äpple
Så mycket större Så mycket rödare Och denna ljuva smak av honung
Aldrig kan ungdomens äpple vara ljuvligare än när vi själva mognat
© amaira -02.
Felix matte: jag gillar din prosa-berättelse om datorn. Känner igen mig så väl!! Fast jag var också rädd. Varje rörelse, tangent, sökande, kunde väl resultera i att allt gick sönder, allt gick förlorat, kunde det inte?
Minns första gången jag tordes närma mig, i en datastuga. Fick skriva... vilken lycka! Eureka! Vilken insikt och överraskning...
Jag hade läst vuxen-matte, några år tidigare, och där ingick några lektioner "datakunskap". Den bestod i, att göra sina egna beräkningar, programmeringar, eller vad det nu var. Räkna några tal, genom if-satser, ... eller nåt.
Så jag hade aldrig tordats gå till datastugan, för jag var övertygad om att man måste programera sin skrivsida...
Och så hade datorerna redan färdiga program! WOW.
Jag som älskar att skriva - var snart upp över öronen förälskad!
Dessutom hade jag råkat få med mig en "skriva-på-maskin-med-rätt-fingar-utbildning" från min ungdom, så det går i en rasande takt, att skriva. *stor lycka*
Och så älskar jag att få hålla på med bilder, så givetvis har jag ett bildbehandlingsprogram, i Corel.
Sonen säger att jag ska använda Photoshop, för det är mycket mycket bättre. Men jag är så invand, och det funkar ju.
Nån gång kanske jag lär mig det med...
*Felix matte*
08-06-2004, 20:38
Ur ParadisdikterAllting får namn av sitt hem, tinget får hem i sitt namn. Paret i paradis paras. Famn söker alltid en famn. Språket är hav, det är skepp. Ord äger vidd och når hamn. Ordet om tinget får grepp. Språket är lyckligt av namn. Språket är lustgård och grav, glömskan kan grönska som gräs. Stavaren stavar till stav, nästan din bor på ett näs. Språket är lyckligt i sig språket i paradis parar sig lyckligt med dig. Språket är paradisgräs betat av salig hjord. Tinget är invigt med ord. Språket är saligas spis. Harry MartinsonAmaira... kul att du gillade den. Jag kör med Photoshop... Corel tycker jag är för svår, den använder guben min.
Härligt! Lite "hjärngymnastik... Kitlar härligt i huvudet medan jag försöker sätta ihop innebörderna av orden med deras namn... *trasslar in mig*
(Är ju "förtidspensionerad" (har ett annat namn numera, som jag bara glömmer bort hela tiden) pga bl a koncentrationssvårigheter.)
kramisar/amaira
*Felix matte*
10-06-2004, 20:10
Sommaridyll.
Sommarhuset vilar sött mitt i fågelsången flaggan hänger slak och trött på den vita stången Solen kryper rund och glad ner och tar sitt aftonbad simmar stilla ryggsim bortom kvällens myggstim
Blodfylld mygga hovrar lugnt från en biten gubbe som slog till för sent och tungt och slog ut sin nubbe Gubben svär i vredesmod myggan flyger med hans blod att i kvällen sköra nya myggor göra
Blodsprängd mygga ligger platt i en hand i flatan om man lyssnar hör man att myggan skriker "satan att jag sög mig tjock och knack så min flygförmåga sprack" Gubben visar näven "se jag fick den jäveln"
Blodtom mygga landar fräckt mitt på bara kroppen trycker ner sitt sugrör käckt smakar första droppen Smackar med förnöjsam min som när vissa provar vin torkar sig om munnen och är strax försvunnen
I en trädgårdsmöbel vit sitter gubbe, gumma äter grillad nötköttbit njuter, sitter stumma känner sig på gott humör anar inte alls att för myggorna i parken är de rena charken
Text: Claes Eriksson
verkligen härlig! Den skulle också kunna heta "Myggornas perspektiv" eller "ur myggornas synvinkel" ... eller nåt... *gillar skarpt* (edit: ändrat ett av dessa mina ständiga tangentfeltryckningar)
Tankar
Någon gång har det hänt att jag avund har känt mot dom, som har kyliga sinnen. Att inte beröras av någonting, inte ens utav minnen. Men så kom jag på det är synd ändå, för dom nås ej av stora fröjder. Man måste ha varit i dalen, för att uppleva livets höjder
Fått denna dikt av Ann som i sin tur fått den av en annan vän.
Ur citat-trådens senaste inlägg CITAT Det finns dagar som är som trappor, man måste välja om man ska gå upp eller ner. fick jag lust att sätta in en egen dikt som jag skrev för nåt år sen. Den e lååååååång ... Livet är som en trappa att gå, ett ben ska känna, det andra förstå. Ett ben ska uppåt, det andra ner och båda ska veta vad det andra ser. Ett ben kämpar uppåt, steg för steg det andra ska neråt utan att va feg. Trappan som går upp, är till för Förnuft, medan Känsla måste neråt, även utan luft. Två trappor att vandra, med varsitt ben åt olika håll - tacka sjuttsingen för att reklamen går hem för ipren ... (kunde inte låta bli) Ett trappsteg i taget, det gäller för alla Uppåt och neråt utan att falla. Trappsteg i balans mellan här och där, lära sig att lita på att Livet bär. Ett endaste trappsteg, fast himelen hägrar Det lyser och bländar men benen vägrar. Ett endaste trappsteg är allt vi förmår sen måste vi stanna så att vi förstår att detta är Livet och ingenting annat denna blandning av tårar och skratt Ett steg uppåt och ett steg ner tills vi finner att klyftan ej ökar mer. Precis när vi tror att vi slits mitt itu så förs allting samman i "här och nu". Ett ben går uppåt, mot svindlande höjder Det andra går neråt mot inre fröjder. Släkte följa på släkters gång, arvet är mörkaste häkten. Det ouppklarades mörka prång, förs över på kommande släkten. Så kom det till oss, denna väntande avsats uppstigen ur mörkret för att finna sin plats. och vi tror att det handlar om, att va modig eller feg ifall vi klarar dessa vindlande steg. Att stå still på ett trappssteg, fast man inte vet hur på en avstats som vaktas av demoner och djur med en fot i djupet och en i det blå och ändå hålla samman, inte spricka upp i två Och mitt i denna balansakt, medan gamarna suktar omgiven av dödshot och allt som vi fruktar ska vi finna balansen mellan här och nu mellan det som är jag, och det som är du mellan det som har varit och det som ska ske mellan livet och döden och förmågan att le. Allt som vi lär är inte bara för oss det är kunskap som lyser som skälvande bloss för kommande släkten i kommande tider kan födas barn som inte lider. Livet är svårt, nästintill obegripligt, och ändå så är vi skapta som så att benen har sina trappor att vandra en för det ena och en för det andra och hur det går ihop är svårt att förstå Men nånting är större än enbart jag det är vad jag finner en vacker dag när jag törs vila på trappstegens räcken se ner utan svindel och upp utan skräcken En dag så kan jag, en dag jag vet Att Livet i sig, har en bärighet. © amaira
Catarina
12-06-2004, 18:34
Kära pappa!
Det är rätt ofta som jag undrar hur du har det Om du längtar efter något där du är I drömmarna bygger jag broar Så att det känns som om du nästan är här Minns du doften av syrener Och hur härligt det är med nybakat bröd Minns du våra stunder tillsammans Minns man sånt när man är död
Skriven av en liten flicka som miste sin pappa
gammelnalle
15-06-2004, 06:18
CITAT (amaira @ 12-06-2004, 17:09) Ur citat-trådens senaste inlägg CITAT Det finns dagar som är som trappor, man måste välja om man ska gå upp eller ner. fick jag lust att sätta in en egen dikt som jag skrev för nåt år sen. Den e lååååååång ... Livet är som en trappa att gå, ett ben ska känna, det andra förstå. Ett ben ska uppåt, det andra ner och båda ska veta vad det andra ser. Ett ben kämpar uppåt, steg för steg det andra ska neråt utan att va feg. Trappan som går upp, är till för Förnuft, medan Känsla måste neråt, även utan luft. Två trappor att vandra, med varsitt ben åt olika håll - tacka sjuttsingen för att reklamen går hem för ipren ... (kunde inte låta bli) Ett trappsteg i taget, det gäller för alla Uppåt och neråt utan att falla. Trappsteg i balans mellan här och där, lära sig att lita på att Livet bär. Ett endaste trappsteg, fast himelen hägrar Det lyser och bländar men benen vägrar. Ett endaste trappsteg är allt vi förmår sen måste vi stanna så att vi förstår att detta är Livet och ingenting annat denna blandning av tårar och skratt Ett steg uppåt och ett steg ner tills vi finner att klyftan ej ökar mer. Precis när vi tror att vi slits mitt itu så förs allting samman i "här och nu". Ett ben går uppåt, mot svindlande höjder Det andra går neråt mot inre fröjder. Släkte följa på släkters gång, arvet är mörkaste häkten. Det ouppklarades mörka prång, förs över på kommande släkten. Så kom det till oss, denna väntande avsats uppstigen ur mörkret för att finna sin plats. och vi tror att det handlar om, att va modig eller feg ifall vi klarar dessa vindlande steg. Att stå still på ett trappssteg, fast man inte vet hur på en avstats som vaktas av demoner och djur med en fot i djupet och en i det blå och ändå hålla samman, inte spricka upp i två Och mitt i denna balansakt, medan gamarna suktar omgiven av dödshot och allt som vi fruktar ska vi finna balansen mellan här och nu mellan det som är jag, och det som är du mellan det som har varit och det som ska ske mellan livet och döden och förmågan att le. Allt som vi lär är inte bara för oss det är kunskap som lyser som skälvande bloss för kommande släkten i kommande tider kan födas barn som inte lider. Livet är svårt, nästintill obegripligt, och ändå så är vi skapta som så att benen har sina trappor att vandra en för det ena och en för det andra och hur det går ihop är svårt att förstå Men nånting är större än enbart jag det är vad jag finner en vacker dag när jag törs vila på trappstegens räcken se ner utan svindel och upp utan skräcken En dag så kan jag, en dag jag vet Att Livet i sig, har en bärighet. © amaira MER av eget material.... Kul att någon vågar !!!! Själv kan jag inte skriva dikter/prosa/poesi eller vad det nu kan tänkas heta. Men jag läser gärna.... björn
Nu är det adnra gången Gammelnalle, som du tycker jag är modig! *mallig* (nåja, "fri tolkning" kanske, men ändå  ) Jag vill också ha fler dikter, och fler egna. Är säker på att det finns många som ruvar på sina hemligheter! Tror att det finns många här som har egna dikter i lådorna (datorn numera). Catarina, en sån fin och sorgsen dikt... Jag vill ha FLER! Men min vilja växer ju i skogen har jag hört... Ska försöka plantera den i rabatt i trädgården istället, men då äter väl rådjuren upp den istället... kramisar/amaira
*Felix matte*
15-06-2004, 22:32
Jag drömde.
Jag drömde jag var en liten kerub som gick därute i sommarskrud. Jag såg på var blomma vår Fader danat som om han ej nånsin gjort något annat. Jag kände en glädje så mäktig och stor Tänk, jag är en av dem som här på jorden bor. Vilken glädje, vilken fröjd ! Jag kände mej så otroligt nöjd. Var finns väl en vackrare värld än den här en natur som jag håller så hjärtans kär. Tänk om vi alla kunde vakna utan att allt det materiella sakna. Vi vore nöjda med det vi har vi skulle ej ställa stora krav. Min lycka det är att få vara en liten prick i Guds stora skara En prick som nöjder går på vår jord och inte vaktar på andras ord.
Agneta 28/6 -1995
CITAT Min lycka det är att få vara en liten prick i Guds stora skara En prick som nöjder går på vår jord och inte vaktar på andras ord. *tycker om* instämmer! kram/amaira
*Felix matte*
16-06-2004, 05:44
Vädret, det klagar många på Fast ingen på vädrets makter kan rå Använd din tid till nåt mycket bättre först då kan du alla ljusglimtar se.
Hitta nåt fint i regniga dagar Se hur det grönskar i alla hagar Se hur blommorna nu slår ut Njut av allt detta innan sommarn är slut.
regnet öser ner, termometern visar +3,4
*Felix matte*
20-06-2004, 09:12
En liten betraktelse som jag hittade på nätet.
Om jag fick leva ett liv till...
Om jag fick leva ett liv till då skulle jag vilja göra fler misstag.
Jag skulle vilja koppla av mer och vara mjukare, jag skulle vilja vara dummare än jag varit på den här resan.
Jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt, bestiga fler berg och simma i fler sjöar.
Jag skulle vilja äta mer glass och färre bönor...
Jag kommer kanske att ha fler verklige bekymmer, men jag skulle ha färre inbillade.
Ni förstår... jag har varit en sån där människa som lever försiktigt och sunt timme efter timme, dag efter dag.
Oh, visst har jag haft mina fina stunder och om jag fick göra om det skulle jag försöka att bara ha stunder en stund efter en annan i stället för att leva så många år i förväg.
Jag har varit en sån där person som aldrig går någonstans utan termometer, varmvattensflaska och fallskärm. Om jag fick leva om mitt liv en gång till skulle jag packa mindre i väskan.
Om jag fick leva en gång till skulle jag börja gå barfota tidigare om vårarna och fortsätta med det längre in på höstarna.
Jag skulle dansa mer, åka mer karusell och jag skulle plocka fler tusenskönor...
Nadine Stair, 85 år, Louiseville, Kentucky
gammelnalle
20-06-2004, 14:51
jo jo....
Det är ju inte det man gjort (även fel) som man ångrar utan allt det där man inte har gjort....
*Felix matte*
20-06-2004, 23:12
Börja var dag med en tacksamhetstanke Tacksam för att du kan se Tacksam för mat och husrum för hjälp du till andra kan ge
Tacksamhet bör vi känna varje dag du och jag Fast livet oss inte bjuder blott njutningar och behag
Vi bör också vara tacksam i motgångens svåra stund I mörkret finns alltid en ljusning Allt ändras, det sker i en blund
Så börja var dag, var tacksam Tacksam för var dag du fått Fastän du ännu inte livets höjdpunkter nått.
*Felix matte*
22-06-2004, 05:22
Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ! Endast en sak kan du göra: en annan människa väl. Men detta är redan så mycket att själva stjärnorna ler. En hungrande människa mindre betyder en broder mer. Stig Dagerman
Jaha ... "jorden kan du inte göra om" var redan upptagen...  (annars hade jag satt in den) Får hitta på nåt annat... Vad sägs om en vacker sångtext? När löven faller av och kvar är vi, ett litet frö får dö och bli till liv. När regnet faller ner utför min kind, du torkar alla tårar med din vind. Då ser jag din kärlek mot mig. Då känner jag livet ifrån dig. När regnet faller ner utför min kind, då vet du att jag älskar. Som himlen runt vår jord, ditt ord består och leder mig på vägen som jag går. Som ljuset ifrån skymning gör mig väl, så styrker du det svaga i min själ. Så ser jag din kärlek från dig. Så känner jag livet inom mig. Som himlen runt vår jord ditt ord består, då vet jag att du älskar. (störst av allt är kärleken…) Störst av allt är kärleken (den går igenom döden för mig). Går genom döden för mig (den renar mig på vägen om igen). Renar mig om igen. Då vet jag att du älskar. Du älskar mig. Jag ger dig allt, Jag lämnar aldrig dig. Nu ser jag din kärlek mot mig. Nu känner jag livet ifrån dig. När löven faller av och kvar är vi, då vet jag att du älskar. Nu ser jag din kärlek mot mig. Nu känner jag livet ifrån dig. När regnet faller ner utför min kind, då vet jag att du älskar. Carola Häggkvist/Ingemar Åberg
måste bara säga att jag läser varje dag här härlig läsning idag va jag tvungen att ta dagermans stilla din häftiga själ o lägga den på mitt kalenderblad
Den här dikten av Tomas Tranströmer, älskar jag!!!
Romanska bågar
Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapande bakom valv och ingen överblick. Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen:
"Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."
Jag var blind av tårar Och föstes ut på den solsjudande piazzan Tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.
gammelnalle
25-06-2004, 13:44
In för midsommarfirandet: Sjung, spela och varen glada i människobarn:
Visa vid midsommartid Text/musik: Rune Lindström/ Håkan Norlén
Dm A7 Dm Bb7 Du lindar av olvon en midsommarkrans A7 Dm och hänger den om ditt hår. A7 Dm Bb7 Du skrattar åt mångubbens benvita glans A7 Dm som högt över tallen står. D A7 D A7 Inatt skall Du dansa vid Svartrama tjärn D A7 Bm E7 A7 i långdans, i språngdans på glödande järn. Dm A7 Dm Bb7 Inatt är Du bjuden av dimman till dans A7 Dm där Ull-Stina, Kull-Lina går.
Nu tager Du månen från Blåbergets kam att ge dig en glorias sken. Och ynglet, som avlas i gölarnas slam blir fålar på flygande ben. Nu far Du till Mosslinda, Mosslinda mor där Ull-Stina, Kull-Lina, Gull-Lina bor. Inatt skall Du somna vid Svartrama damm där natten och mossan är len.
sorry att ackorden inte kommer på rätt ställe, men på rätt rad iallafall...
gammelnalle
25-06-2004, 14:11
Tja när vi ändå är på hugget... en till:
Midsommarblomster Hur ska jag få veta, om du håller av mig eller ej, när du aldrig säger, att du älskar mej? Bara det blir sommar får jag svar, kära lilla du, ty då ska jag spörja blommorna de sju. Midsommarnatten plockar jag klöver och timotej, karibacka och ängsull och blyga förgätmigej blåklockor och violer och då vet jag att du älskar blott mej
- Einar Molin
Karibacka???? Jaså inte det!!! Röllika då?? Samma sak!!!
Lillebror Söderlund tonsatte den.
*Felix matte*
25-06-2004, 17:49
amaira... så vacker dikt  den var ny för mig. gammelnalle... nu har jag sjungit och spelat och glad är jag också... det är ju midsommar I doft av jasmin Att sitta och må, låta tiden gå som solen på himlapällen.
I sällskap av bin och doft av jasmin och solbrännsveda mot kvällen. Gustaf Nessberg
Godmidsommardagsmorron alla! Åh vilken härlig tråd! Hittade den först nu på morronen, hur har jag kunnat missa den tidigare?  Många tänkvärda ord ni har, både egna och andras. Den här dikten hittade jag för några år sen: När jag blir gumma... (okänd) När jag blir gumma ska jag klä mej i purpuroch hatt i rött som inte matchar och inte klär mej. Och jag skall använda folkpensionen till brännvin och genombrutna handskar och sandaler av satäng och säga att vi inte har råd med smör. Jag skall sätta mej på gatan när jag blir trött, och provsmaka i affärer och tillkalla brandkåren och dra med käppen efter staketet och ta igen för att jag var nykter som ung. Jag skall gå ut i regn i tofflor och plocka blommor i andras trädgårdar och lära mej spotta. Man kan klä sej i rysliga blusar och bli fetare och äta två kilo korv på en gång eller bara bröd och pickles en hel vecka och samla blyerts- och bläckpennor och ölbrickor och grejer i askar. Men nu måste vi gå klädda för att hålla oss torra och betala hyran och inte svära på gatan och föregå barn med gott exempel. Vi måste bjuda vänner på middag och läsa tidningar. Men kanske borde jag öva mej redan nu så att folk som känner mej inte blir alltför bestörta och förvånade när jag plötsligt blir gammal och börjar klä mej i purpur.
Mmmm det är en härlig tråd!!! *tycker om - och nynnar till doft av jasmin ... "du lindar av olvon"... * När jag blir gumma ...  kommer ingen att förvånas i min bekantskapskrets. Därtill har jag varit alltför ung när jag var ung. (lista ut det där den som kan) Bidrar med lite midsommardikt av Harry Martinsson. Nu går solen knappast ner bländar bara av sitt sken. Skymningsbård blir gryningstimme varken tidig eller sen. Insjön håller kvällens ljus glidande på vattenspegeln eller vacklande på vågor som långt innan det har mörknat spegla morgonsolens lågor. Juninatt blir aldrig av liknar mest en daggig dag. Slöjlikt lyfter sig dess skymning och bärs bort på ljusa hav.
*Felix matte*
01-07-2004, 20:59
Till en fågel.
Säg mig du lilla fågel, där mellan almens blad, hur kan du ständigt sjunga, och ständigt vara glad? Jag hör din röst var morgon, jag hör den varje kväll, men lika ren är stämman och tonen lika säll.
Ditt förråd är så ringa, din boning är så trång, dock ser du mot din hydda, och sjunger varje gång. Du samlar inga skördar, och inga kan du så, du vet ej morgondagen och är så nöjd ändå.
Hur ges det icke mången, som gods och håvor fått, som land och riken äger, och bor i gyllne slott; men hälsar dock med suckar och tårbegjuten blick den sol, vars uppgångstimma nu nyss din lovsång fick.
Hur skulle icke mänskan din ringa lott försmå, och hon den otacksamma är mindre nöjd ändå. Ditt späda hjärta krossa; det stode henne fritt; dock prisar du ditt öde och hon förbannar sitt.
Vi blickar hon mot höjden så knotande, så kallt? Vad ägde hon att fordra då Skaparen gav allt? Då jordens glädje ligger för hennes fötter ner, vi ser hon stolt på slaven och suckar efter mer?
Nej! sjung du, lilla fågel, om njutning varje gång, och aldrig skall jag blanda en klagan med din sång. Kom, bygg ditt bo var sommar invid mitt tjäll ännu, och lär mig kväll och morgon att vara säll som du.
Johan Ludvig Runeberg.
hur många känner igen och kan sjunga dikten?
*Felix matte*
04-07-2004, 06:36
[B]Nu är det sommarmorgon och jordens högtidsstund, nu ringer blåa klockor sin frid i helig lund av rönnar, björk och sälg. Nu är det jordisk helg.
Nu sänker himlen stilla sig över jorden ner och lyss till hennes klockor som den i grönskan ser. I andakt allting står som spröda klangen når.
Långt bort är kalla stjärnor, långt bort är gränslös rymd, men av det sommarblåa all sorg är undanskymd. Allt är blott stilla frid en stund vid sommartid. [/B]
Pär Lagerkvist
 Letade upp den här tråden från gamla forumet där diktartalangerna frodades! Mitt bidrag i den tråden: Jaha, inte nog med att sköta alla andra plikter nu ska man också hinna med att skriva dikter! Är det verkligen nödvändigt att det ska rimma? Dom första raderna slet jag med i över en timma.
Men man får väl ta seden dit man kommer, – och alla inlägg kan ju inte handla om blommer! Här får jag svar på frågor jag inte ens har ställt, från en massa trädgårdsfolk – det är så himla snällt!
Man får veta allt om äckliga larver, liljebaggar och löss och att björkens löv kan jämföras med öronen på möss. Många av er har blivit som mina goa gamla vänner, en del har funnits här rätt länge – kan man kalla er perenner?
Dom behövs verkligen – era glada tillrop och kloka ord, när jag gräver gropar, flyttar sten och skyfflar jord, när jag står på alla fyra bland ogräs och annat elände, och nån säger – nu har jag kommit till världens ände!
gammelnalle
04-07-2004, 08:24
Jaa så gammal är jag!  Var med på gamla forumet, till och med BC - before crashen.
*Felix matte*
04-07-2004, 10:48
CITAT (Berith @ 04-07-2004, 08:58)  Letade upp den här tråden från gamla forumet där diktartalangerna frodades! Mitt bidrag i den tråden: Jaha, inte nog med att sköta alla andra plikter nu ska man också hinna med att skriva dikter! Är det verkligen nödvändigt att det ska rimma? Dom första raderna slet jag med i över en timma.
Men man får väl ta seden dit man kommer, – och alla inlägg kan ju inte handla om blommer! Här får jag svar på frågor jag inte ens har ställt, från en massa trädgårdsfolk – det är så himla snällt!
Man får veta allt om äckliga larver, liljebaggar och löss och att björkens löv kan jämföras med öronen på möss. Många av er har blivit som mina goa gamla vänner, en del har funnits här rätt länge – kan man kalla er perenner?
Dom behövs verkligen – era glada tillrop och kloka ord, när jag gräver gropar, flyttar sten och skyfflar jord, när jag står på alla fyra bland ogräs och annat elände, och nån säger – nu har jag kommit till världens ände! Vad många duktiga poeter det verkar finnas... kul rimmat Berith..... väntar på fler alster från dig och de andra från gamla forumet
*Felix matte*
11-07-2004, 22:19
och så öppnar jag en sovande... kunde inte låta bli efter att ha läst Dikter i mitt hjärta... av Lasse Berghagen Allrahelst skulle jag vilja citera hans ännu inte publicerade " NU" men jag väljer en dikt av Solja Krapu Naivt optimistisk. Jag är väl naivt optimistisk i min prickiga blus
Det är knappt jag hör tidens taktfasta harklingar påminnande klapprande steg
Jag breder ut armarna för att hejda fallet Hejdlöst entusiastiskt omfamnar jag nuet Dess odödlighetsdoft är - balsam
Jag inbillar mig en tidlöshet en tyngdlös trygghet
Jag är väl naivt optimistisk men jag har lärt mig att ta varje dag med en nypa socker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|