Jag tror tråden lämnat gräset.
Nästan alla som eldar med biologiskt material är samtidigt stora småkrypsdödare tråkigt nog. På och i barken finns det mycket kryp i form av ägg, larver, puppor eller fullbildade. Insekter och spindlar. Inne i veden kan det finnas vedlevande larver av steklar och skalbaggar. Inte mycket att göra åt.
En gång när jag skulla tända i kaminen på landet vad den full av guldögonsländor, ni vet dom där gröna sakerna som kommer in på hösten när dom söker vinterkvarter. Det var bara att tända och låtsas som det snöade. Det regnar nämligen inte så ofta på vintern. Enda alternativet hade varit att låta bli att vara där på hela vintern och det hade jag ingen lust med.
Bilderna nedan visar nåt som alla vedeldande människor säkert sett nån gång, särskilt om man hugger upp ved på hösten som fällts föregående vinter. Barrträdslöpare, Rhagium inquisitor. Skalbaggen kommer fram tidigt på våren och honorna lägger ägg på skadad eller död barrved. Larven lever sen under sommaren i skiktet mellan bark och ved och är därför ganska platt. På hösten gnager den en puppkammare omgiven av träflisor där den senare förpuppas. På våren kläcks sen den fullbildade skalbaggen.
Det finns en liknande art som lever på lövträd med liknande biologi och den heter naturligtvis Lövträdslöpare, Rhagium mordax. Liknar barr-släktingen men har 2 tydligare ljusa v-band på bakkroppen. Båda går som sagt bara på skadad ved, gärna då på vedupplag. Jag vet inte hur många såna larver eller puppor som trillat ur puppkamrarna vid vedhuggningen. Eller som brunnit upp.