Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad har man för ansvar egentligen?, Egen tomt/grannens tomt
          Ti bee
          Inlägg 05-07-2004, 15:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Hmm...fick just ett besök från en dam som bor granne med vårt firmahus, dvs där vi arbetar. Vi tog över huset, ett totalt renoveringsobjekt, för ca 1 år sedan och försöker jobba på så gott vi bara kan. Större vattenskador, en förfallen och igenvuxen trädgård och generellt sett en fastighet med ofantliga behov.
          Så jobbar vi då på....på knäna ibland, med småbarn och ett till på väg....
          Så långt så väl, vi vill ju ställa iordning det huset, men får ta allt bit för bit.

Så fick jag då ett besök nyss, av en granndam som ansåg att vi inte skötte tomten. En tomt som har varit vanskött i många många herrans år. Vi har fått lyfta bort rostig oljetank, klippa ned stora björnbärssnår för att över huvud taget komma in i trädgården från början.
          Hmm...enligt damen så har trädgården visst blivit skött, fast hon mindes inte när.....
          Lite anklagande var det allt! Och ingen direkt förståelse över att jag jobbar på så gott jag kan, men har småbarn och mer akuta åtgärder som måste vidtas. Husets tak har stora hål, t ex.

Jaja, min fråga är väl - hur stort är mitt ansvar egentligen? HOn ville att jag skulle rensa bort en massa buskar på min sida tomten och fälla en del mindre träd. Allt detta måste ha funnits där väldigt länge, fast inte nligt henne då....
          Naturligtvis så vill jag ha goda grannrelationer! Men hennes attityd kändes väldigt sträv, krävande och anklagande.
          Så jag bara undrar vilka saker som verkligen faller på mig? Hur mycket måste jag hålla efter bland buskarna som gränsar till hennes tomt?
          Jag gillade inte den anklagande tonen. Hon måste ju ha sett att vi jobbar på, med nya staket och grindar, delvis nytt tak, att vi rensat upp så att man kan komma in och att vi renoverar hela huset invändigt...varför så tråkig ton...inte bästa sättet att få saker gjorda på när det gäller mig i alla fall, man kommer bra mkt längre med vänlighet.

Så, visst, jag ska rensa, det har jag tänkt (får väl hyra in ngn, för jag själv är höggravid och min man jobbar för fullt innan nästa barn kommer), men hur stora krav kan man rimligen ställa?

Ibland känns det som om vi tagit över ett "irritationsmoment". Grannar har irriterat sig över dittan eller dattan eftersom hus+trädgård varit så vanskötta, så stiger vi in och alla bara bombar oss med åsikter och problem som måste lösas.
          Vad är mina skyldigheter? (och rättigheter?)

--------------------

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Irganox
          Inlägg 05-07-2004, 15:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 725

Gnälliga tanter är det värsta jag vet. Speciellt irriterande eftersom ni uppenbarligen jobbar med huset/tomten.

Sånt gnäll får en ju att INTE vilja fixa iordning.

Låt gnället rinna av och fortsätt att jobba och fixa i egen takt. Gnälliga tanter har sällan belägg för sitt tjat.

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-07-2004, 15:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag kan inte svara dig, men kolla på nätet på Vi i villa, det har jurister som har svarat på en miljon frågor från husägare, du kan säkert hitta något som är dig till hjälp. Rent spontant tycker jag att det verkar vara rätt tetiga grannar du råkat ut för, jättetrist. Låt dem inte köra med er!
          Lycka till!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          azofia
          Inlägg 05-07-2004, 15:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 2 542

Har lite svårt att tro att hon skulle ha något berättigat skäl att komma med med tanke på vad ni redan har gjort med tomten och vilket skick huset är i.
          Visst kan ju grannar klaga på om man har massa bilvrak liggande och det ser allmänt ut som en soptipp men det har ni ju inte eller hur?
          Vad jag förstår så kan grannar inte lägga sig i hur växtligheten ser ut på en granntomt. Det är ju en smaksak hur ens tomt ser ut, tänk om ni vill ha det så?
          Så länge det inte utgör en sanitär olägenhet eller träd och buskar inkräktar på granntomten så är det väl inga problem eller?
          Bry dig inte om tanten, hon har bara för lite att göra...

Citera
          HåkanH
          Inlägg 05-07-2004, 17:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 4 009

Hej

Ta en titt på följande länk...

Vi i villa

//Håkan

--------------------
          //Håkan

Citera
          Ralf
          Inlägg 05-07-2004, 17:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Hmm trodde vi skrivit om detta tidigare men hittar ej. Hur som helst så kom jag i kontakt med ett ”fall” där en person helt enkelt sket i att "städa" sin tomt (gamla bilar o annat skrot bla). Detta anmäldes till kronofogden som gjorde ett åläggande till fastighetsägaren att han skulle städa sin tomt. Jag minns inte hur det slutade. Men tomten ser normal ut idag.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-07-2004, 17:49
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Hej
          Om grenar m.m. hänger in över grannes tomt så har hon rätt att kapa dem. Ser det för stökigt ut kan det vara ett skäl om hon ska sälja sitt hus och får inte ut värdet.
          Hade en kusin, hans granne blev beordrad av mäklaren att städa upp för att det var svårare att sälja min kusins hus. Men det var VÄLDIGT skräpigt där. Grannen städade upp i alla fall och huset blev sålt.
          Men annars så har hon väl inget att oja sig för eftersom ni hålles med hus och trädgård. Det tar sin tid när man har småbarn och ett till på väg.
          Men min personliga åsikt i detta är att om man har en granne som inte sköter sin trädgård (alltså vanlig gräsklippning och ansning) som har bott där en tid så tycker jag att man har rätt att säga till.
          Jag har gjort det med min granne för där klipptes inget och maskrosorna frodades och sedan fick jag in dem hos mig och dubbelt upp att rensa året därpå. Men jag bad dem i en vänlig ton och det har blivit mycket bättre.
          Svaret jag fick först var att de inte är så intresserade av trädgårdarbete. Då förstår jag inte varför man köper ett hus med stor tomt och nära till alla grannarna. Då ska man köpa ute på landet med långt mellan grannar men som sagt det är min åsikt, andra har andra åsikter.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Ti bee
          Inlägg 05-07-2004, 18:31
          Länk hit: #8

Medlem

Det finns alltså inget (!!) skräp i den trädgården. Inget bråte över huvud taget, det har vi forslat bort. Vi håller nere nivån på kirskål och ogräs medelst trimmer, till dess jag är arbetsför igen. I mitt tycke (som är trädgårdsintresserad!) så ser det inte så hemskt ut, men heller inte som det en gång är tänkt att det ska se ut förstås. Jag vill ju naturligtvis förvandla trädgården till den pärla den en gång måste ha varit. smile.gif
          Det damen klagade mest på var att fläderbuskar och annat sly växer i tomtgränsen och stör henne, hon vill inte behöva hålla på och kapa på sin sida och vill kanske ha in ljus (min gissning).
          Hon klagade alltså inte på att det skulle vara bråte eller att trädgården är helt igenvuxen, vi har ju rensat upp så att det nu är öppen mark s a s.
          Någon anmälan mot oss pga av gamla bilvrak är det alltså absolut inte frågan om, det är bara en vanlig illa skött liten insynsskyddad trädgård. Dvs kirskål, ogräs, en del sly, björnbär och sådant som normalt kommer av att ingen rensar och klipper.
          Hon ville tydligen bli av med en massa mindre träd/ buskar i tomtgränsen, som måste ha funnits där länge, fast som enligt henne inte har funnits förr...vilket inte riktigt går ihop med höjden på buskarna/träden....
          Men jag vet inte om jag vill ha full insyn från hennes fönster in till oss, vilket då skulle bli fallet. Trädgården är härligt insynsskyddad med murar i två riktningar, vårt firmahus i en och fläder i en annan, skulle vi ta bort buskarna så är insynsskyddet helt väck då hennes fönster vätter rakt mot oss.

Jag minns också en tråd kring tomtgränser och sly här tidigare och kontentan var nog att man inte hade skyldighet att kapa träd/buskar på sin egen mark om man själv inte ville. Men att grannen fick kapa det som hängde över till dem. Och att man för grannsämjans skull borde försöka komma överens, vilket jag håller med om.
          Det är ingen sanitär olägenhet eller något alldeles oacceptabelt med den trädgården, långt ifrån.
          Vet bara inte riktigt vilken fot jag ska stå på, visst grannsämja...men lite från båda håll kanske? Ge och ta? Hjälpas åt? Lät inte så alls...
          Får väl försöka hitta en kompromiss. Lite bort, lite kvar. Får se vad hon anser är det stora problemet.
          Kanske slutar det med kaffe och fröutbyte? Vi får hoppas på det! sleep.gif

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 05-07-2004, 18:42
          Länk hit: #9

Gäster

Hejsan Ti Bee, Jag tror att dina träd skymmer solen för din "käre"granne. Du har rätt att odla en skog om du vill, det är din tomt och du planterar och kapar när och som du vill. Hennes egen attityd verkar inte vara att hon vill ha någon större grannsämja. Jobba ni på med huset och sköt tomten med det som är akutast, gräsklippning t.ex. wub.gif

Citera
          Fialotta
          Inlägg 05-07-2004, 18:48
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Kan ha varit en kopp fika o lite sällskap
          med er som nya grannar som saknades...prova med det så
          ska du se att hon tinar upp...hon bestämmer ju trots allt på sin tomt inte din......hon kanske ändrar attityd och önskar snällt efter fikat rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Ti bee
          Inlägg 05-07-2004, 18:52
          Länk hit: #11

Medlem

Tänkte ta mig dit nu så får vi väl se.... rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 05-07-2004, 18:53
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Hon kanske är nyfiken på vad ni är för ena och vad ni håller på med. Flädern kanske skymmer utsikten("insikten") för henne...unsure.gif
          Har läst nånstans att man inte får klippa bort grenar som hänger över tomtgränsen, bara så där utan vidare. Man måste visst ge "växtägaren" en chans först att klippa bort dem själv.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Annelie
          Inlägg 05-07-2004, 20:06
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem nr: 48

Är din tomt friköpt? Alltså äger du den själva? I sådana fall ska det till väldigt mycket innan några grannar kan påpeka sanitära olägenheter som ställer krav på iordningställande..

Som tidigare sagt kan man alltid vara vänlig att ta bort grenar och annat som kanske vuxit in på grannens tomt - annars tycker jag att ni ska ta det med ro och vänligt men bestämt säga till damen att varje sak har sin tid och ni just nu inte prioriterar trädgården..

Stå på er och låt inte lilla damen stressa er! Lycka till! smile.gif

--------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

Citera
          Ti bee
          Inlägg 05-07-2004, 20:49
          Länk hit: #14

Medlem

Så har vi pratat lite till.

Det som börjar illa behöver inte sluta på samma vis! smile.gif

Visst handlade det om insyn/utsikt, ljus och sol! Och en uppdämd ilska efter många år med grannar som inte brytt sig om hus o trädgård och som inte funnits på plats.
          Jag kan nog inte riktigt hålla med om tidsaspekterna på hur länge träd och buskar måtte ha funnits på plats, men... rolleyes.gif

Grann-damen kommer att få sitt ljus! Hur mycket ska jag fundera över, sondera och fråga någon som vet mer (alltså om hur mycket och vad jag borde behålla vid tomtgränsen). En eller ett par fläderbuskar om 7-8 meter ska i alla fall ryka (hur många år tar det för en fläder att nå den höjden? - bara nyfiken), samt en del småalmar. Vårt förråd tänker jag dock behålla, även fast det visst är lite rostigt. Lite klätterväxter över, så...

Så har vi bekantat oss. Och ron har lagt sig igen. Alla taggar nedfällda och ilskan stillad. Vi kan hälsa på hos varandra, var sista orden till min lille son.

Nu ska jag bara hitta någon som kan hjälpa mig att fälla träd o buskar och rensa upp, så ska de samtidigt få hjälpa mig att få bort björnbärsriset, om det nu alls går?? Men det ska det väl göra.
          Undrans hur mycket en trädgårdsfixare tar i timmen? Någon som vet?
          Hur stor plats behöver en minigrävmaskin för att ta sig in i trädgården? Avstånd mellan grindstolpar menar jag, bredden alltså.
          smile.gif
          Så var det då grannen kvar som vill att jag ska fälla ett stort träd vid gränsen till hans tomt.... smile.gif Och de som vill att jag håller ogräset borta från tomtgränsen till dem (kirskål mest)....och de som vill att vi rensar ogräs (bl a björnbär) vid den delade parkeringen (fast de inte säger det så uttryckligt). Så är det när man tar över något vanskött mitt i bebyggelsen.... rolleyes.gif

Men jag håller starkt på att vänlighet ändå är det som man kommer längst med, man vet ju aldrig vad den andra har för sits som gör det svårt att hinna med allt eller bry sig om precis just ens egna irritationsmoment. Dessutom så har vi som sagt ingen skyldighet att se till att hennes utsikt hålls öppen, så då kanske vänlighet är på sin plats om man vill se någon förändraing till det bättre.
          Jag vart rätt putt av att bli anklagad och bemött på det där viset. Det är inte vi som misskött trädgård o hus, vi borde få en klapp på axeln *önskedröm* för att vi satsar istället, inte grin och gnäll och oempati.

Men det ordnade sig alltså ändå! smile.gif Jag förstår henne till viss del, less efter lång tid med grannar som inte brytt sig (det var rätt mörkt på hennes sida flädern och almen...) och hon mjuknade och blev vänlig när hon kände att jag inte avfärdade henne.

--------------------

Citera
          Fialotta
          Inlägg 05-07-2004, 20:55
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Bra jobbat Tibee...tror att den lilla damen blev glad
          över att ni kunde prata om saken...kan slå vad om att ni
          får framtida glädje av varandra smile.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-07-2004, 20:57
          Länk hit: #16

Medlem

Hej
          Vad bra att det verkar lösa sig. Jag kan förstår hennes ilska men det skulle ju inte behövt gå ut allt över dig.
          Vi fick nya grannar i veckan till ett av husen mitt emot där en häck är över 80 cm i gathörnet.
          Vi var över och hälsade dem välkomna och de fick låna vår gräsklippare eftersom de inte flyttat in ännu och i samma veva pratade vi om häcken och vi ska hjälpas åt att klippa ner den så de inte får anmärkning från komunen. De brukar åka ut och kolla ibland. Hoppas du kan försöka att få lite hjälpa av dina grannar eftersom de ser att du har en stor vilja att göra det finare än var det var tidigare.
          Lycka till med allt trädgård, barnafödande och grannar, /Inga

--------------------

Citera
          Fisan
          Inlägg 05-07-2004, 21:06
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 3 620

Jag tänkte säga nåt surt när jag läste Ditt första inlägg, men sen fick jag svälja det... rolleyes.gif

Ett bra citat är: " Man fångar mer flugor med en droppe honung än en flaska ättika"

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-07-2004, 21:14
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Fisan @ 05-07-2004, 22:06)
          Jag tänkte säga nåt surt när jag läste Ditt första inlägg, men sen fick jag svälja det... rolleyes.gif

Hej Fisan
          Vad hakade du upp dig på då? Jag tyckte inte jag var elak mot Norrbottens-Magdis eller?
          Jag kan tala om för dig att jag har varit hos den granne ja pratade om i första inlägget och hjälpt dem att rensa m.m. eftersom de jobbar och har småbarn de med så hinner de inte med allt men klippa gräset kan man ju göra 1 gång/vecka eller hur? Blomrabatter kan man ta bort om man inte är intresserad att ligga och rensa för jag tycker att det är ovårdat om en rabatt växer igen bättre då att ta bort den helt.
          Vi bor väldigt tätt i det område jag bor och det finns inga staket eller buskar som avgränsar våra tomter så då ser man skillnaden mera./Inga

--------------------

Citera
          Fisan
          Inlägg 05-07-2004, 21:18
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 3 620

Förlåt!! Jag skulle citerat. Jag menade Tibees inlägg!! Ibland hänger fingrarna inte med tanken. Bättring utlovas.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-07-2004, 21:22
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Fisan @ 05-07-2004, 22:18)
          Förlåt!! Jag skulle citerat.

Du är förlåten. smile.gif

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 08:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon