Ang sidan (firman?) "123Greetings.com" och hur de fick min adress är det en särskid historia...
Det finns ju ett antal ställen på webben, via vilka man kan skicka "e-kort" till folk. Tidigare hade jag - ända sen jag själv fått ett kort via dem - mycket använt "Blue Mountain" många gånger, men tyvärr upphörde plötsligt deras gratiservice.
Men den sena natt jag upptäckte det tråkiga faktumet, sökte jag febrilt om det möjligen fanns något annat ställe som erbjöd gratis sändning av e-kort och detta utan att man skulle tvingas bli medlem, tvingas ta emot reklam etc.
Trött fann jag så äntligen en gratis e-kortsändningsservice, "123Greetings.com", till synes utan några som helst "hakar", i form av "medlemsskap" e.dyl.
Ja, jag läste i förväg mycket noga igenom villkoren, ty det är inte kul att länge och omständligt välja ut ett "kort" (det tar lång tid med en låghastighetsuppkoppling), skräddarsy det, fylla i adresser, hälsning m.m.... och så till slut finna något villkor som man inte vill/kan acceptera och att ha gjort allt i onödan.
Så gjorde jag allt det där: länge och omständigt valde jag ut ett vackert "kort", skräddarsydde, fyllde i adresserna, hälsning m.m., och kunde äntligen klicka på skicka-iväg-knappen... men då kom det upp en skärmbild, som jag med mina högst begränsade kunskaper i engelska inte kunde förstå som annat att den förkunnade att e-kortet skulle skickas.... men först så snart jag hade fyllt i min epostadress igen, klickat igen och därmed samtyckt till att jag ville bli "medlem" och få reklam via epost.
Jag blev riktigt sur och besviken, klickade "cancel" eller vad det hette, för att komma ur eländet, och sket i alltihop.
Istället mailade jag på vanligt sätt några grattisrader till väninnan.
Men "123Greetings.com" hade redan registrerat min adress och skickar ofta reklam, och möjligen beror även en del av annan "spam" jag får, på dem.
För övrigt är jag förstås ännu angelägen att återigen hitta en bra sida att sända e-kort från, UTAN de "hakar" jag visat på.
Man vill alltså känna sig övertygad om att det inte heller utan att man tackat "ja", börjar skickas reklam till en - eller ännnu mycket värre - till den man vill gratulera.
"Blue Mountain" hade en mycket god service med professionell framtoning och utan några som helst nackdelar. Känner ni till några nackdelsfria sajter att skicka e-kort från, så var bussig tipsa mig!