Full version: A special offer...
Posse
Rätt ofta får jag mail där illustrationerna inte är medskickade, istället är det tomma ramar som väl ska fyllas med bilder från webben. huh.gif

Jag brukar av princip aldrig direkt öppna reklam-mail som jag misstänker eller vet av erfarenhet innehåller länkade bilder. Och jag vet att det är en hel del andra personrer, som av sparsamhet endast snabbt laddar mer mailen och sedan genast kopplar ner.
Om man sedan öppnar, finner man t.ex. bl.a. texten:

CITAT
The following message is presented as a special offer to
123Greetings.com users.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dear 123Greetings.com user,

...och 8 tomma bildramar. Det känns inte alls som ett positivt "specialerbjudande", tvärtom.
Istället känns det som om de försöker "kapa" ens dator för att hämta stoff varifrån man inte alls är intresserad att surfa självmant. mad.gif

Eller om man inte fattar vad som är "fel" så blir man bara irriterad över att de skickar ut mail som det väsentliga fattas i. mad.gif

Det skulle också kunna tänkas att mottagarna får för sig att det rör sig om något konstigt virus-mail, när man ser den knasiga layouten och märker att datorn försöker koppla upp sig mot ens egen vilja. unsure.gif ohmy.gif wacko.gif

Kallas tekniken med reklam-mail med inlänkade bilder för något särskilt?

Personligen tror jag att utskicken av den typen riskerar få effekt typ det gamla ordspråket "den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket"....
Gunvor Nilsson
Såna där mail vågar jag aldrig öppna utan de åker direkt till papperskorgen och sen ut i rymden igen! mad.gif
abborrmaster
har du inget trash-mail-filter ohmy.gif ?

Då slipper du ju ALL skit.... I övrigt, sålänge det inte är de allvarligaste grejerna (såna där kända saker såsom ILOVEYOU och sånt....= så brukar hotmail säja till om den hittar nåe virus.. Man kan däremot aldrig (änsålänge) FÅ virus av att ÖPPNA att mejl.

/Simon
Posse
CITAT
Man kan däremot aldrig (änsålänge) FÅ virus av att ÖPPNA att mejl.

Ovanstående citat är grovt och toltalt vilseledande om har Outlook Express o.dyl.!!!

Virus- eller rättare sagt, mask-mailen innehåller vanligen en "tag", en instruktion, som får epostprogrammet att vid öppning av meddelandet helt automatiskt köra igång den fil som då bifogats, som installerar masken på ens dator, och som brukar skicka ut smitto-mail efter hela ens adressbok!
Ibland med stulna citat ur den epost, eller hela filer, som finns i ens dator.

Dessutom behöver man i många fall inte ens öppna ett smittat mail för att bli smittad - det gäller i de fall man har ett fönster som automatiskt förhandsvisar.

Numer har har Outlook Express uppdateras med spärrar, men flertalet versioner som dagligen används torde vara oskyddade.
abborrmaster
yewell ju shudd bi appdäjted... Sorry att ja va lite tjohejsig...

/Simon
abborrmaster
123Greetings.com o sånt e ju bara spam
Posse
Ang sidan (firman?) "123Greetings.com" och hur de fick min adress är det en särskid historia...

Det finns ju ett antal ställen på webben, via vilka man kan skicka "e-kort" till folk. Tidigare hade jag - ända sen jag själv fått ett kort via dem - mycket använt "Blue Mountain" många gånger, men tyvärr upphörde plötsligt deras gratiservice.
Men den sena natt jag upptäckte det tråkiga faktumet, sökte jag febrilt om det möjligen fanns något annat ställe som erbjöd gratis sändning av e-kort och detta utan att man skulle tvingas bli medlem, tvingas ta emot reklam etc.

Trött fann jag så äntligen en gratis e-kortsändningsservice, "123Greetings.com", till synes utan några som helst "hakar", i form av "medlemsskap" e.dyl.
Ja, jag läste i förväg mycket noga igenom villkoren, ty det är inte kul att länge och omständligt välja ut ett "kort" (det tar lång tid med en låghastighetsuppkoppling), skräddarsy det, fylla i adresser, hälsning m.m.... och så till slut finna något villkor som man inte vill/kan acceptera och att ha gjort allt i onödan.

Så gjorde jag allt det där: länge och omständigt valde jag ut ett vackert "kort", skräddarsydde, fyllde i adresserna, hälsning m.m., och kunde äntligen klicka på skicka-iväg-knappen... men då kom det upp en skärmbild, som jag med mina högst begränsade kunskaper i engelska inte kunde förstå som annat att den förkunnade att e-kortet skulle skickas.... men först så snart jag hade fyllt i min epostadress igen, klickat igen och därmed samtyckt till att jag ville bli "medlem" och få reklam via epost.

Jag blev riktigt sur och besviken, klickade "cancel" eller vad det hette, för att komma ur eländet, och sket i alltihop. mad.gif

Istället mailade jag på vanligt sätt några grattisrader till väninnan.

Men "123Greetings.com" hade redan registrerat min adress och skickar ofta reklam, och möjligen beror även en del av annan "spam" jag får, på dem.

För övrigt är jag förstås ännu angelägen att återigen hitta en bra sida att sända e-kort från, UTAN de "hakar" jag visat på.
Man vill alltså känna sig övertygad om att det inte heller utan att man tackat "ja", börjar skickas reklam till en - eller ännnu mycket värre - till den man vill gratulera.

"Blue Mountain" hade en mycket god service med professionell framtoning och utan några som helst nackdelar. Känner ni till några nackdelsfria sajter att skicka e-kort från, så var bussig tipsa mig! smile.gif
abborrmaster
hmm... de kan ju sparat coockies (eller så var det de de inte kan ha gjort) eller så kan du ha fått skiten i tredje hand och det bara var en tillfällighet att du gick in där... har aldrig varit inne på http://123greetings.com/ men har fått spammail av dem.... huh.gif

/Simon
Betty
Hej!
Jag skickar kort via http://egreetings.com och det funkar jättebra! Fick en gång en förfrågan om jag ville ha reklam/nyhetsbrev från dem. Jag svarade NEJ och fick ett svarsmail där det stod att min adress var borttagen från deras lista. Har aldrig fått reklam därifrån sen dess (inte innan heller för den delen).
Gunvor Nilsson
Posse, kan du inte ändra din e-postadress? Jag har för mej att man kan ex.vis lägga in "tabort" i adressen. Om jag inte missminner mej så var det någon som var med i gamla forumet som gjorde så!

(Kom på vem det var: Åke = Gossen Ruda)
Posse
Ang..
CITAT
Jag skickar kort via http://egreetings.com och det funkar jättebra!

...så surfade jag nu dit, klickade på "Birthday", fick upp en karta på 12 kort, klickade på ett, fick upp texten "You must bee a Paid Member to pesonalize and send this card."
Då klickade jag på "Choose another card.", fick upp samma 12-kortskarta igen, klickade på ett annat kort och fick återigen upp "You must bee a Paid Member to pesonalize and send this card." sad.gif
Fialotta
Prova amazon.com........
måste va nytt att dom börjar ta betalt överallt...längesedan jag skickade
kort nu, jag tog hem gratisprogrammet incredimail.com
då har jag hela tiden jättekul kort att skicka runt och kan tanka hem nya hela tiden........prova!
Lycka till! rolleyes.gif
abborrmaster
http://www.skunkworks.webaxxs.net/maiden_cards/ funkar bra annars hehe biggrin.gif

/Simon
Betty
CITAT (Posse @ 07-02-2003, 13:35)
Ang..
CITAT
Jag skickar kort via http://egreetings.com och det funkar jättebra!

...så surfade jag nu dit, klickade på "Birthday", fick upp en karta på 12 kort, klickade på ett, fick upp texten "You must bee a Paid Member to pesonalize and send this card."
Då klickade jag på "Choose another card.", fick upp samma 12-kortskarta igen, klickade på ett annat kort och fick återigen upp "You must bee a Paid Member to pesonalize and send this card." sad.gif

Välj bland FREE CARDS!
Fialotta
Hittade en bra till.......http://www.castlemountains.com/index.htm
Virgo
hejsan,

Prova denna:
svenska e-kort

har inte fått skräppost därifrån ännu.
Amerikanska sidor ska man undvika. De är de värsta spamutskickarna som finns
Posse
CITAT
Posse, kan du inte ändra din e-postadress?

Först vill jag nämna att jag inte ännu försökt avbeställa utskicken från 123Greetings.com, och dessutom tillägga att jag faktiskt inte är helt hundra säker på att det var just på deras sajt som jag började på att skicka ett kort, men kände mig vilseförd och avbröt.
Den osäkerheten - vilket jag borde deklarerat redan från början - beror på att det nog var bortåt ett år sedan. Men utskicken från 123Greetings.com började komma strax efter.

Och ang att ändra adress så har jag - som förmodligen många andra någorlunda erfarna surfare - en hel liten bukett med epostadresser.
Först några "officiella" som har namn från och finns utsatta som kontaktadresser på mina webbsajter.
Och så några "aliasadresser", som inte heller ska få synas på webben men används t.ex. vid kontakt från sådana här forum.
Dessutom så klart några "finadresser" med mitt hela namn som förled, vilka jag använder för rent privat korrespondens, men som absolut inte ska visas på webben eller spridas på annat sätt.

Dessa olika adresser använder jag, som antytts, på helt skilda sätt.
Jag har blivit mycket irriterad (och påpekat det) när flera gånger olika människor fått för sig att skicka "kollektiva" jul- och andra hälsningar, angivande (som det verkar) hela sin adressbok på huvudadresseringsraden, så att alla dessa för mig många okända människor fått se mitt namn och min "finadress". mad.gif

Som jag fattat det, att vissa epostmaskar inte "bara" hämtar adresser ur offrets adressbok att tjuv-maila (sig) till, utan också snokar igenom i princip hela datorn efter epostadresser, ökar möjligheterna att maskarna kan sprida sig lavinartat över hela världen katastrofalt vid dessa öppna, kollektiva utskick.

Efter ett sånt utskick kan ens epostadress alltså först på "naturlig" väg (mot min vilja) hamna i massor för mig okända människors datorer, och när någon av dem drabbas av en mask kan min adress ev mailas ut till alla adresser masken kan snoka reda på i den främmandes dator och så vidare, och så vidare och smittan sprids kors och tvärs över världen, vitt och brett som pesten.

Bekantas adresser, som man aldrig sett på någon webbsida, tycker jag man ska behandla med samma urskiljning som vore de hemliga telefonnummer!
abborrmaster
alså.... Spam ska man itne avbeställa då kommer de mer ohmy.gif

/Simon
joli
hmm....Posse, man bör kanske återgå till det traditionella "brevet".
Kostnaderna blir högre... men då slipper man i alla fall skiten.

Jag förstår hur du känner det. Med en hotmailadress kan du nog bara fantasiera om hur många "junkmail" jag får. Det är allt från hur jag ska förstora ***** till hur jag ska förbättra min ekonomi. *suck*
abborrmaster
jag gillar de där behöver du låna pengar varienterna.... Eller de åt andra hållet smile.gif Skitbra erbjudanden tongue.gif

/Simon
joli
Hmmm.... visst simon. Men hur ska jag kunna förstora ***** som jag inte har? JAg kan ju skickar dem till dig... tongue.gif
Sylvia
CITAT (Posse @ 07-02-2003, 12:57)
sökte jag febrilt om det möjligen fanns något annat ställe som erbjöd gratis sändning av e-kort och detta utan att man skulle tvingas bli medlem, tvingas ta emot reklam etc.

Men varför skickar du inte Odlas e-kort, där finns det garanterat ingen reklam....
abborrmaster
men joli... Det finns ju erbjudanden om anabola steorider oxå! Om du tar många såna så vet man ju aldrig vad du får!!! Sen kanske du får både *****(Som du vill uttrycka det), hår på bröstet o basröst!! smile.gif

/Simon
Posse
CITAT
Välj bland FREE CARDS!

Jag måtte väl ha blivit blind sleep.gif eller dum wacko.gif - jag som brukar upptäcka ordet "free" först av allt annars - men jag finner trots nytt besök på http://egreetings.com inget om "free cards".

Men på http://www.castlemountains.com var det fritt fram - det gick lika lätt skicka kort som på gamla kära 'Blue Mountain"! smile.gif

Fastän om det kommer "surt efter" vet man ju inte förstås... unsure.gif
Betty
CITAT (Posse @ 07-02-2003, 23:35)
Jag måtte väl ha blivit blind sleep.gif  eller dum  :wacko:  - jag som brukar upptäcka ordet "free" först av allt annars - men jag finner trots nytt besök på http://egreetings.com inget om "free cards".  

Tror inte alls att du är varken blind eller dum, Posse! Mitt i bild, gul ruta. Klicka på bilden, välj "chose an other card" uppe till vänster. Du får då en massa andra kort att välja på + missa inte listan till vänster, där finns fler. Lycka till!
Posse
CITAT
de kan ju sparat coockies

tongue.gif Jag är alldeles, alldeles för pigg på att stoppa kakor i lilla munnen, men försöker alltid stoppa kakor att komma in i datorn.
joli
CITAT (abborrmaster @ 07-02-2003, 19:10)
men joli... Det finns ju erbjudanden om anabola steorider oxå! Om du tar många såna så vet man ju aldrig vad du får!!! Sen kanske du får både *****(Som du vill uttrycka det), hår på bröstet o basröst!! smile.gif

/Simon

Hehe... den var bra... näe... jag tror att jag står över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon