Gammal tråd men varför starta en ny när det är rätt ämne. Mina tankar är fokuserade på exotiska gröna växter, och jag sneglar även på info angående gödning, jord, placering m m, som ju hänger ihop.
Jag hittade en väldigt ingående rådgivning för vattning
här, och odla.nu har en kort artikel
här. Lite andra regler för suckulenter (
1 2 3 4).
Mina slutsatser är:
- Alla: Vattna rejält så att hela jorden genomblöt och vatten kommer ut ur dräneringshålet. Töm fat efter mellan 15 minuter och några timmar. Små krukor: Vattna när torr halvvägs ner. Stora krukor (25cm): när bara bottenlagret fuktigt med mätprob. Övrig info: Ska vattna just innan börjar sloka. Plastkruka håller fukt längre. Ju mer lövverk desto mer vatten kräver den. Vintertid ofta mindre vatten (men kan krävas lite mer om varmt i lgh). Halva mängden näring till mina suckulenter (o kanske palmen) men dt måste du nog läsa om individuellt (och någon rekommenderar att skölja igenom jorden rejält 2-3ggr/år för att skölja ur överskottssalt dels från gödning dels om man inte använt destillerat vatten). Ny liten planta kan behöva vatten oftare tills rötterna vuxit ut (då mindre vatten o vattna nära stjälk).
- Mina suckulenter (Jatropha, Hawaiipalm, Elefantfot): Halva mängden näring. Vattna normalt då den är "nästan helt torr": Finger ett par cm ner, eller lägg flat sten på, om fuktig under ska du ej vattna. Eller låt torka ut helt, tar ej skada; låt åtminstone torka ut helt då o då. Spraya ej vatten, bara nån g per år (höst) för att bli av med damm (då på morgon).
- Dracena och Yucca: Viss tålighet för uttorkning, får ej stå blöt. Vattna när torr 2½cm ner (1/3-1/4 ner om soligt, 3/4 ner om lite ljus), med ca 7-10 dagars mellanrum. Låt torka ut ibland, låt oftast vara lite fuktig bland rötterna, hellre lite för torr än blöt.
- Kentiapalm: Vattna rejält när översta 2-3cm torr sommar, ännu torrare vinter o mindre vatten då, får ej stå i vatten. Omplantera ej. Spraya gärna. (Obs att olika palmer ska ha helt olika skötsel.)
- Japanskt Pepparträd (bonsai): Vattna rejält innan torkat ut.
Huvudsakligen tycks det viktigaste av vattningsråden vara att vatta rejält (hela jorden, vatten ska komma ur dräneringshålet, överskottsvatten på fatet måste tömmas bort), sen låta torka ut lagom innan nästa vattning (vad som är lagom skiljer lite mellan olika växttyper, oftast "torr 2½cm ner" men vissa ska gärna torka mer, se ovan, men de flesta mår inte bra av att torka ut helt). MEN jag tycker det är svårt att känna sig säker på när den är lagom torr. Regler angående mängd vatten och antal dagar betyder egentligen inget, det är hur torr jorden är som avgör.
I mindre krukor kan jag väl sticka ner fingern (oftast 2½cm, ibland rekommenderar de lite djupare, se ovan), men jag tycker det är knepigt känna mig säker på om det är lätt fuktigt eller torrt, och det blir inte lättare om jag bytt topplagret nån gång, det förstör möjligheten att se om jorden är mörkare p g a fukt. Andra skriver att man kan rulla jorden till en boll om det är fuktigt men det är också ett ganska flummigt råd i praktiken tycker jag.
Det mest idiotsäkra rådet att kolla torrhet tycks vara en Jordprovtagare (eller vad de heter), jag hittade en hos
Sagitta men den har 19cm diam och om jag kör den några ggr i en liten kruka lär den väl ha mosat de flesta rötterna.. Finns det inga mindre?! Även till mina största 25-30cm krukor tycker jag den känns stor.
Och det där med att lägga en sten på, funkar det?
Jag antar att jag kan sticka ner fingern 2ggr/dag tills jag lärt känna alla krukorna. Fast även då frågar jag mig när det är torrt nog, jag menar, nog känner jag om det är så blött som vid nyvattnat, men skillnaden mellan lite fukt och helt torr är svårare.
Tillägg: Hittade en
Nelson fuktmätare på Oasen i Malmö på extrapris 69kr. Enligt
den här tråden tycks dessa funka bra. Willab har en som är snyggare men Nelsons har en vettigare skala. Ska se om jag tycker den verkar funka bra. Hittills kan jag konstatera att i en ganska stor kruka där mitt finger sa mig att det var nästan helt torrt så visade denna att det var massor av fukt ett par cm längre ner än mitt halva finger når. Kanske är detta den mojäng jag saknat.
bonsaielefant.jpg ( 136.99k )
Antal nedladdningar: 90Tillägg 2: Bild på min Elefantfot ovan (utan ytterkruka, på köksbordet, i bakgrunden ser man dess ordinarie plats i bokhyllan med växtlampa och ett fönster en bit ifrån, undertill har jag en ~2cm ihålig plastgrej för att säkerställa att den ej kan bli stående i vatten). Som synes har den rena bonsai-krukan och bara drygt en cm mellan dess fot och innerkrukan, och mindre än 1cm från jordens nivå till innerkrukans ovankant, med ytterkruka på så rinner vattnet lätt över och då lurar man sig lätt att man vattnat fullt och det runnit igenom. Men när jag vattnar utan ytterkruka och torkar bort spill så fick jag vattna uppåt 10ggr innan jag ser tydligt att det rinner ut undertill och fuktmätaren visar att det är fuktigt runt om. Men fortfarande då så är nedre tredjedelen torr i en del och halvtorr i en annan del enligt mätaren, enda sättet få hela jorden genomfuktad var att hälla vatten på fatet och låta den stå i det en stund. Tur jag inte hade lecakulor i botten, då skulle det inte gått. Och tur jag har min fuktmätare, tydligen har jag inte genomfuktat jorden alls bra i över ett år, hoppas rötterna mår bra ändå. Trots denna mediokra vattning ser den ut att må väldigt bra med en massa nya små blad i alla de 3 små "knopparna" så det där med att se om den ser ut att må bra och känns med fingern tycks inte vara en särskilt bra metod i det här fallet. Som tur är tåler ju Elefantfot torka mkt länge (upp till 6-12 mån har jag läst) men jag tror att när man vattnar ska man genomvattna, den har hittills fått småduttning i topplagret i över ett år tydligen. Jag tror min Elefantfot tycker det var hög tid att jag köpte mig en fuktmätare!
Och när jag mäter i andra krukor, särskilt större krukor t ex med en palm i, så är det intresant att se hur delar av jorden kan vara torr (uppe och ofta även i botten) medan delar är mer eller mindre fuktig och någon del våt. Många slänger sig med begrepp som "den ska vara lätt fuktig" eller "den ska vara torr 2½cm ner" men det är inte lätt att få det bra med sådana trubbiga anvisningar när man är ganska oerfaren. Och sen spelar det ju in t ex att min Jatropha hellre ska vara extra torr så jag gärna kan vänta tills hela jorden är torr eller lätt fuktig men t ex min palm eller pepparträdet inte får bli torra utan så snart den är under "våt" är det nog dags att vattna.
Det känns lite nervöst att Elefantfoten har så genomfuktig jord nu (mätaren visar "våt" överallt förstås) och det lär ju vara några dagar, jag vet att det enda som påstås ha ihjäl Elefantfötter är övervattning och att de "ruttnar på nolltid" men jag har läst vattningsråd på flera seriösa ställen och de flesta säger de ska genomvattnas rejält när man väl vattnar dem (vilket kanske inte är så ofta, kan nog gå 1-2v mellan), så jag hoppas den är nöjd. Den ska väl fylla på sin tjocka mage eller "elefantfot" hoppas jag.
Tillägg 3: Det är vanligt att det är torrt både 3 och 4 (och mer) centimeter i topplagret (ofta även i botten) både i halvsmå och större (25-30cm) krukor men att det då samtidigt är "vått" (alltså nästan fullt utslag på fuktmätaren) t ex 5, 10 eller 15cm ner. Och ibland är vätan lite ojämnt fördelad, om man bortser från topp-, botten- och kantlagren så kan det pendla mellan mkt lite fukt och nästan "vått".
Jag kan tänka mig att man ska akta sig för att luras av om det är vått i delar där det inte finns rötter, dels botten om det är en ung växt eller en som inte har så djupa rötter (men i mina mätningar har jag kunnat skymta rötter i dräneringshålen), dels om det är långt från stjälken/stammen (om rötterna ej vuxit dit än eller om en del av växten dött nyligen eller nåt).
Mätningen visar ju att metoden att sticka ner fingern 2½cm inte räcker för att se om det är rejält vått, och det är väl inte lämpligt att vattna om delar av jorden är rejält våt? 2½ är fler cm än jag gjort själv förr, och mycket mer än så kan man inte gärna köra ner fingrarna, 2½cm är svårt nog. Jag hoppas så småningom lära mig så jag får en korrelation mellan fukt jag känner med fingern och fukt jag mäter längre ner så att jag kan sluta använda fuktmätaren men det lär nog bli beroende av växt och årstid.
Jag är också en liten aning fundersam över om man inte kan förstöra de finare rötterna om man ideligen kör ner fingrar eller fuktmätare, man vill ju inte köra i samma punkt varje gång för om man ska mäta rätt känns det ju lämpligt att ta en ny punkt. Mindre packad jord brukar inte vara svår att köra mätaren i utan att det tar emot, särskilt om man lirkar lite, men mer hårt packad jord och äldre växter är nog de som är värst.
Redigerat av David Malmö: 08-04-2014, 13:11