Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur ofta ska man vattna?
          insu
          Inlägg 24-07-2004, 23:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 2 663

Hur ofta ska man vattna sina växter egentligen? Jag vet att det beror på växten men hur vet man...

Sedan undrar jag om hur viktigt det egentligen är att ha en kruka med ett hål i botten eller är det lika bra med utan?

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Fenja
          Inlägg 25-07-2004, 00:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hej och välkommen hit!
          Det är omöjligt att ge ett generellt svar på hur ofta man ska vattna någonting, det beror på växtslag, hur stor eller liten kruka och i vilket väderstreck krukan är placerad. En tumregel som fungerar på många växter är att man låter ytjorden torka upp lite mellan vattningarna. Men det finns även växter som inte tål att torka upp alls, det bästa är nog att fråga på inköpsstället om skötselråd. Du kan använda sökfunktionen här på forumet och ta del av tips och skötselråd som diskuterats tidigare.
          Krukor med hål är att föredra då risken för att rötterna ska ruttna av för mycket vatten minskar väsentligt. Använder man krukor utan hål bör det ligga ett lager lecakulor i botten.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Ulrika på balkon...
          Inlägg 26-07-2004, 08:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 4 132

Här på mitt jobb har vi en firma som sköter om blommorna och hon som är chef för det arbetslaget, och därmed bör ha koll på växter, vattnar sina krukväxter hemma en gång i månaden och de lär vara magnifika! Jag förstår det inte men så gör hon.

Ett litet bidrag till förvirringen...

hejhej

Citera
          GoSatta
          Inlägg 26-07-2004, 08:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

då skulle jag tro att hon har självvattnade krukor som alla "bevattningsföretag" använder.

Eller så kanske hon bara har kaktusar hemma? =)

--------------------

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 26-07-2004, 21:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Jag brukar i princip vattna mina krukväxter 2 ggr i veckan. Julstjärnan måste jag dock vattna varannan dag för den är ohyggligt törstig. Missar jag att vattna den så tappar den genast blad.

Sen ska växterna absolut inte stå i vatten. Vattna så att jorden hinner torka upp lite mellan gångerna. Vissa växter vill ju ha det fuktigt men det märker du snart vilka som torkar bort om du vattnar för sällan. De brukar väl säga att det är bättre att vattna för sällan än för ofta.

Citera
          insu
          Inlägg 28-07-2004, 10:05
          Länk hit: #6

Medlem

Ok... Då vet jag... Vattna en gång i veckan lr när jorde är för torr... Och hur mycket ska man vattna? När det rinner lite ut från hålet i botten lr?

Citera
          insu
          Inlägg 28-07-2004, 10:07
          Länk hit: #7

Medlem

Vad är det där med självvattnande specialkrukor?

Citera
          Fenja
          Inlägg 28-07-2004, 10:39
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

IKEA till exempel har självvattnande krukor, du fyller på vatten i dem och sedan klarar sig växten med detta långa perioder.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          GoSatta
          Inlägg 28-07-2004, 11:28
          Länk hit: #9

Medlem

är ju svårt å svara på hur ofta/mycket man ska vattna det skiljer sig ju väldigt mycket mellan olika plantor, vissa får inte torka ut vissa måste det etc.

Själv brukar jag vattna dom flesta växterna ca. en gång i veckan och då så mycket så det precis kommer ut lite lite å fatet. Lite större och törtigare plantor jag har vattnar jag likadant men sedan fyller jag upp fatet med vatten som dom suger åt sig på nån timme eller två.

ibland så måste man även "dränka" plantorna helt, jag brukar ställe dom i badkaret och låta dom suga åt sig vatten i nån timme kanske 2 3 ggr per år, varför? när plantor har stått ett tag så kan jord lätt packas ihopp här å där så att vissa delar aldrig blir fuktiga utan vattnet rinner andra vägar, då kan det va bra att blöta upp allt så att rötter kan hitta nya vägar att växa.

--------------------

Citera
          GoSatta
          Inlägg 28-07-2004, 11:30
          Länk hit: #10

Medlem

vart nått fel så det kom två inlägg.

--------------------

Citera
          TeliaNet
          Inlägg 28-07-2004, 20:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem nr: 2 776

det finns ett bra sätt om man ska på semester och det är bentonit lera.
          den sväller 15X sin egen storlek.
          plantera i sådan och glömmer du vattna gör den det åt dig.

--------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W

Citera
          insu
          Inlägg 29-07-2004, 09:39
          Länk hit: #12

Medlem

Sen finns det ju också sånna där rör som man stoppar i krukor, så att vattnet rinner till botten, är det nått bra att ha? Och är det bara att köra in ett rör när man planterar om nästa gång då?

Citera
          GoSatta
          Inlägg 29-07-2004, 09:43
          Länk hit: #13

Medlem

dom där rören är ofta en del av en självvattnande kruka.

--------------------

Citera
          insu
          Inlägg 29-07-2004, 14:19
          Länk hit: #14

Medlem

Ok... Ska testa med en sån där själv vattnande kruka, ska köpa en nästa gång jag besöker ikea, thnx!

Citera
          David Malmö
          Inlägg 31-03-2014, 11:44
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 25 086

Gammal tråd men varför starta en ny när det är rätt ämne. Mina tankar är fokuserade på exotiska gröna växter, och jag sneglar även på info angående gödning, jord, placering m m, som ju hänger ihop.

Jag hittade en väldigt ingående rådgivning för vattning här, och odla.nu har en kort artikel här. Lite andra regler för suckulenter (1 2 3 4).

Mina slutsatser är:
          • Alla: Vattna rejält så att hela jorden genomblöt och vatten kommer ut ur dräneringshålet. Töm fat efter mellan 15 minuter och några timmar. Små krukor: Vattna när torr halvvägs ner. Stora krukor (25cm): när bara bottenlagret fuktigt med mätprob. Övrig info: Ska vattna just innan börjar sloka. Plastkruka håller fukt längre. Ju mer lövverk desto mer vatten kräver den. Vintertid ofta mindre vatten (men kan krävas lite mer om varmt i lgh). Halva mängden näring till mina suckulenter (o kanske palmen) men dt måste du nog läsa om individuellt (och någon rekommenderar att skölja igenom jorden rejält 2-3ggr/år för att skölja ur överskottssalt dels från gödning dels om man inte använt destillerat vatten). Ny liten planta kan behöva vatten oftare tills rötterna vuxit ut (då mindre vatten o vattna nära stjälk).
          • Mina suckulenter (Jatropha, Hawaiipalm, Elefantfot): Halva mängden näring. Vattna normalt då den är "nästan helt torr": Finger ett par cm ner, eller lägg flat sten på, om fuktig under ska du ej vattna. Eller låt torka ut helt, tar ej skada; låt åtminstone torka ut helt då o då. Spraya ej vatten, bara nån g per år (höst) för att bli av med damm (då på morgon).
          • Dracena och Yucca: Viss tålighet för uttorkning, får ej stå blöt. Vattna när torr 2½cm ner (1/3-1/4 ner om soligt, 3/4 ner om lite ljus), med ca 7-10 dagars mellanrum. Låt torka ut ibland, låt oftast vara lite fuktig bland rötterna, hellre lite för torr än blöt.
          • Kentiapalm: Vattna rejält när översta 2-3cm torr sommar, ännu torrare vinter o mindre vatten då, får ej stå i vatten. Omplantera ej. Spraya gärna. (Obs att olika palmer ska ha helt olika skötsel.)
          • Japanskt Pepparträd (bonsai): Vattna rejält innan torkat ut.
          Huvudsakligen tycks det viktigaste av vattningsråden vara att vatta rejält (hela jorden, vatten ska komma ur dräneringshålet, överskottsvatten på fatet måste tömmas bort), sen låta torka ut lagom innan nästa vattning (vad som är lagom skiljer lite mellan olika växttyper, oftast "torr 2½cm ner" men vissa ska gärna torka mer, se ovan, men de flesta mår inte bra av att torka ut helt). MEN jag tycker det är svårt att känna sig säker på när den är lagom torr. Regler angående mängd vatten och antal dagar betyder egentligen inget, det är hur torr jorden är som avgör.

I mindre krukor kan jag väl sticka ner fingern (oftast 2½cm, ibland rekommenderar de lite djupare, se ovan), men jag tycker det är knepigt känna mig säker på om det är lätt fuktigt eller torrt, och det blir inte lättare om jag bytt topplagret nån gång, det förstör möjligheten att se om jorden är mörkare p g a fukt. Andra skriver att man kan rulla jorden till en boll om det är fuktigt men det är också ett ganska flummigt råd i praktiken tycker jag.

Det mest idiotsäkra rådet att kolla torrhet tycks vara en Jordprovtagare (eller vad de heter), jag hittade en hos Sagitta men den har 19cm diam och om jag kör den några ggr i en liten kruka lär den väl ha mosat de flesta rötterna.. Finns det inga mindre?! Även till mina största 25-30cm krukor tycker jag den känns stor.

Och det där med att lägga en sten på, funkar det?

Jag antar att jag kan sticka ner fingern 2ggr/dag tills jag lärt känna alla krukorna. Fast även då frågar jag mig när det är torrt nog, jag menar, nog känner jag om det är så blött som vid nyvattnat, men skillnaden mellan lite fukt och helt torr är svårare.

Tillägg: Hittade en Nelson fuktmätare på Oasen i Malmö på extrapris 69kr. Enligt den här tråden tycks dessa funka bra. Willab har en som är snyggare men Nelsons har en vettigare skala. Ska se om jag tycker den verkar funka bra. Hittills kan jag konstatera att i en ganska stor kruka där mitt finger sa mig att det var nästan helt torrt så visade denna att det var massor av fukt ett par cm längre ner än mitt halva finger når. Kanske är detta den mojäng jag saknat.

Bifogad fil  bonsaielefant.jpg ( 136.99k ) Antal nedladdningar: 90

Tillägg 2: Bild på min Elefantfot ovan (utan ytterkruka, på köksbordet, i bakgrunden ser man dess ordinarie plats i bokhyllan med växtlampa och ett fönster en bit ifrån, undertill har jag en ~2cm ihålig plastgrej för att säkerställa att den ej kan bli stående i vatten). Som synes har den rena bonsai-krukan och bara drygt en cm mellan dess fot och innerkrukan, och mindre än 1cm från jordens nivå till innerkrukans ovankant, med ytterkruka på så rinner vattnet lätt över och då lurar man sig lätt att man vattnat fullt och det runnit igenom. Men när jag vattnar utan ytterkruka och torkar bort spill så fick jag vattna uppåt 10ggr innan jag ser tydligt att det rinner ut undertill och fuktmätaren visar att det är fuktigt runt om. Men fortfarande då så är nedre tredjedelen torr i en del och halvtorr i en annan del enligt mätaren, enda sättet få hela jorden genomfuktad var att hälla vatten på fatet och låta den stå i det en stund. Tur jag inte hade lecakulor i botten, då skulle det inte gått. Och tur jag har min fuktmätare, tydligen har jag inte genomfuktat jorden alls bra i över ett år, hoppas rötterna mår bra ändå. Trots denna mediokra vattning ser den ut att må väldigt bra med en massa nya små blad i alla de 3 små "knopparna" så det där med att se om den ser ut att må bra och känns med fingern tycks inte vara en särskilt bra metod i det här fallet. Som tur är tåler ju Elefantfot torka mkt länge (upp till 6-12 mån har jag läst) men jag tror att när man vattnar ska man genomvattna, den har hittills fått småduttning i topplagret i över ett år tydligen. Jag tror min Elefantfot tycker det var hög tid att jag köpte mig en fuktmätare!

Och när jag mäter i andra krukor, särskilt större krukor t ex med en palm i, så är det intresant att se hur delar av jorden kan vara torr (uppe och ofta även i botten) medan delar är mer eller mindre fuktig och någon del våt. Många slänger sig med begrepp som "den ska vara lätt fuktig" eller "den ska vara torr 2½cm ner" men det är inte lätt att få det bra med sådana trubbiga anvisningar när man är ganska oerfaren. Och sen spelar det ju in t ex att min Jatropha hellre ska vara extra torr så jag gärna kan vänta tills hela jorden är torr eller lätt fuktig men t ex min palm eller pepparträdet inte får bli torra utan så snart den är under "våt" är det nog dags att vattna.

Det känns lite nervöst att Elefantfoten har så genomfuktig jord nu (mätaren visar "våt" överallt förstås) och det lär ju vara några dagar, jag vet att det enda som påstås ha ihjäl Elefantfötter är övervattning och att de "ruttnar på nolltid" men jag har läst vattningsråd på flera seriösa ställen och de flesta säger de ska genomvattnas rejält när man väl vattnar dem (vilket kanske inte är så ofta, kan nog gå 1-2v mellan), så jag hoppas den är nöjd. Den ska väl fylla på sin tjocka mage eller "elefantfot" hoppas jag.

Tillägg 3: Det är vanligt att det är torrt både 3 och 4 (och mer) centimeter i topplagret (ofta även i botten) både i halvsmå och större (25-30cm) krukor men att det då samtidigt är "vått" (alltså nästan fullt utslag på fuktmätaren) t ex 5, 10 eller 15cm ner. Och ibland är vätan lite ojämnt fördelad, om man bortser från topp-, botten- och kantlagren så kan det pendla mellan mkt lite fukt och nästan "vått".

Jag kan tänka mig att man ska akta sig för att luras av om det är vått i delar där det inte finns rötter, dels botten om det är en ung växt eller en som inte har så djupa rötter (men i mina mätningar har jag kunnat skymta rötter i dräneringshålen), dels om det är långt från stjälken/stammen (om rötterna ej vuxit dit än eller om en del av växten dött nyligen eller nåt).

Mätningen visar ju att metoden att sticka ner fingern 2½cm inte räcker för att se om det är rejält vått, och det är väl inte lämpligt att vattna om delar av jorden är rejält våt? 2½ är fler cm än jag gjort själv förr, och mycket mer än så kan man inte gärna köra ner fingrarna, 2½cm är svårt nog. Jag hoppas så småningom lära mig så jag får en korrelation mellan fukt jag känner med fingern och fukt jag mäter längre ner så att jag kan sluta använda fuktmätaren men det lär nog bli beroende av växt och årstid.

Jag är också en liten aning fundersam över om man inte kan förstöra de finare rötterna om man ideligen kör ner fingrar eller fuktmätare, man vill ju inte köra i samma punkt varje gång för om man ska mäta rätt känns det ju lämpligt att ta en ny punkt. Mindre packad jord brukar inte vara svår att köra mätaren i utan att det tar emot, särskilt om man lirkar lite, men mer hårt packad jord och äldre växter är nog de som är värst.

Redigerat av David Malmö: 08-04-2014, 13:11

Citera
          David Malmö
          Inlägg 13-04-2014, 15:42
          Länk hit: #16

Medlem

Halvvetenskapliga hörnan här.. rolleyes.gif

Jag har undersökt min Nelson fuktmätare litegrann. Den innehåller inget annat än ett elektriskt mätinstrument och jag mäter dess inresistans till 780ohm och att den har 170mV eller 0,22mA vid full skala. Den måste vara baserad på principen för en "Galvanisk cell" (dvs i princip som ett vanligt batteri men med andra material). Proben består av 2 metaller, den ena kan jag se på färgen är koppar, den andra är inte magnetisk så jag tror det är aluminium. För den som inte är så bekant med batteriers innanmäte så kan det här besläktade "citronbatteriet" fungera som illustration (detta kan ge upp till ca 1mA ström står där).

Jag tycker att aluminium + koppar teoretiskt borde ge +0,34-(-1,66) = 2,00V. Jag provade dock även att ta en bit koppartråd och en aluminiumplatta som jag doppade i en kopp med kranvatten, jag fick då ca 0,6V spänning, och ca 0,06mA ström vid kortslutning. Att tillsätta Blomstra växtnäring (1/3 ml eller 1 ml eller 5 ml) eller slipa rent plåten gjorde ingen skillnad. Att tillsätta koksalt (1/3 ml) ger samma spänning med högre ström (ca 0,3mA). Att byta ut aluminium mot rostfritt stål ger bara 60mV (borde teoretiskt ge 0,34 - (-0,44) = 0,78V tycker jag!). Provar stoppa ner koppar och aluminium ett par cm i jord i en kruka med ny jord som vattnats bara en gång, med normal mängd Blomstra näring, som enligt Nelson fuktmätare är "mycket våt", får samma spänning men bara ca 0,01-0,02 mA.

Nu vet jag iallafall hur den fungerar. Jag skulle gärna undersöka den lite mer så att jag kan förstå vilket fel den kan förväntas ha, men ett par saker man kan förstå är iallafall dels att om den ger utslag så finns det fukt, och att utslaget kan tänkas bero på mängd upplagrad gammal salt. Hur noggrann den f ö är kan jag inte säga än men jag misstänker att den är lite väl dålig, kanske tydligt sämre i växter man haft mer än ½-1 år eller hur lång tid det nu tar att lagra upp salter i jorden från näring och kranvatten.

Och en annan sak värd att nämna är att i galvaniska celler så löses den minst ädla av metallerna upp, vilket betyder att aluminiumspetsen löses upp så att man får aluminium i krukan och det är ju inte bra för mätaren heller, så lämna inte den i krukan långvarigt.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-04-2014, 18:21
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (David Malmö @ 31-03-2014, 12:44) *
          • Kentiapalm: Vattna rejält när översta 2-3cm torr sommar, ännu torrare vinter o mindre vatten då, får ej stå i vatten. Omplantera ej. Spraya gärna.

Varför tycker du man inte ska plantera om Kentiapalm ? unsure.gif

Citera
          David Malmö
          Inlägg 14-04-2014, 07:50
          Länk hit: #18

Medlem

Dels har jag läst på många ställen att palmer inte ska omplanteras i onödan och gärna ska ha en förvånansvärt liten kruka, och specifikt för Kentian läste jag på 2 ställen att den inte gillar omplantering:
          • "avoid re-potting the plant as the Kentia is generally anti-social and hates being disturbed. The Kentia is again, a slow-growing palm with fragile roots so if you must re-pot, be very careful in handling its root ball." härifrån, och
          • "Palms generally dislike being removed from a pot. The best practice is to re-pot only, when it has become pot bound and take good care of the roots whilst doing so." här, som jag tycker ser ut att vara relativt seriösa sajter.
          Fast internet är inte pålitligt, om man kollar 10 till synes seriösa sajter så finns det ofta nån som avviker helt i sina åsikter, men om 8-9 av de 10 är överens så vågar man kanske gå på det. Och ärligt talat så skrev jag listan ovan först för min egen personliga del och editerade den lite när jag kopierade hit den för att den inte skulle gälla just mig, och eftersom min Kentia är över 10 år och redan har en ganska stor kruka så skrev jag helt kort till mig själv att den nog aldrig mer ska omplanteras (till en större kruka).

Å trejde sidan har jag nästa vår tänkt kolla hur mkt rötter där är runt om, och kanske antingen byta mycket av jorden i samma kruka, eller skölja igenom den. Det där med att salt lagras upp och att man bör t ex skölja igenom jorden rejält kanske 2ggr per år har jag inte sett på svenska sajter tror jag men ofta på engelskspråkiga.

Citera
          David Malmö
          Inlägg 14-04-2014, 15:38
          Länk hit: #19

Medlem

Förresten, jag läste någon som avfärdade dessa billiga fuktighetsmätare för att värdet är beroende av salter som satt sig i jorden. Men det faktum att jag fick samma ström med rent kranvatten som med (en hel massa) växtgödning i tyder ju på att mängden upplöst gödning (inkl gammal) inte spelar roll. Eller vad är det som samlas i gammal krukväxtjord, är det i princip gammal gödning eller vad blir det?

Funderar på hur jag ska kunna bekräfta eller dementera att dessa funkar bra nog. En sak jag konstaterat är att om man köper ny blomjord och mäter jord från en helt nyöppnad påse så får man så gott som fullt utslag. Har sett det för 2 olika fabrikat. Tydligen är där en hel del fukt i köpejord men är där så mkt att man bör hamna högst på "wet" på skalan? Jorden går rulla till en boll mellan fingrarna men nätt o jämnt.

Är det nån som vet vad som lagras upp i gammal jord?

Citera
          Bassam
          Inlägg 14-04-2014, 21:39
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Det är viktigt att klockan har hål på botten för att överflödiga ska inte samla i kruka och blir risken för röta som kan attackera rötter, men vattning beror på vilket säsong man ska vattna, på våren kan man vattna en ång på vecka på sommar två gångar på vecka, men på vinter en gång å månad,
          Obs
          Jag har bra tips:
          1Att lägga sin fingar i jorden om den kommer torr, man behöver vattna, om det kommer blött behöver man inte vattna.
          2 om krukan står på en skål , man kan lägga vatten i skål och efter 20 minuter ska kan ta bort vatten som kvar i skålen.
          H.Bassam

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 20:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon