Ljus & elektricitet & allt möjligt har avhandlats i forumet i omgångar, man kan söka på gamla trådar och läsa. Alla har sina magiska åsikter men oftast är det enklaste och kanske billigaste bra nog. Skillnaden blir inte så stor om man slösar bort en löning på en massa lysrör mm. Jag odlar på mitt sätt, bryr mig inte mycket om gamla regler eller HUR man ska göra för att man alltid gjort det och till slut kanske inte riktigt vet varför. När det visas bilder på nätet från proffsodlingar i växthus är det inget man kan göra om i växthuset hemma. De har helt andra typer av tomater/gurkor/meloner/ mm mm som är avpassad för denna typ av odling baserad på rationell produktion. Det smakar Tomat, Melon, mm mm men godast blir de sorter som odlas hemma trots allt. De tomatodlingar som finns i dag har ändå svårt med lönsamheten, det finns så många i andra länder som har bättre och billigare förutsättningar när ett kilo tomater kostar runt tian (10:-) kilot. Handla några roliga fröer på tomater, perenner, någon gurka, physalis och förkultivera inne och sätt ut plantor i Maj nästa år. Man kan förbereda nästa sommar redan nu om man skall få tag i de rätta sorterna. Skötsel mm är likartad. Man kan skippa alla magiska saker om man har få plantor, pysslar man om dem varje dag slipper man problem. Börjar man handla svavel det första man gör har man missat mycket om själva odlingen. Rena hinkar, bra jord och lite substral då & då efter semestern, inte göda i tid & otid. Vattna och låt torka upp mellan vattningarna är nog bästa rådet. Prova gärna Chili sorter och någon Paprika, man kan inte misslyckats. Tänk på att Chili kan vara tokstarkt och att det finns riktigt mild god chili men lagom hetta som faktiskt går att äta och är riktigt gott. Undvik Habanero sorterna, det där "matcho" snacket om vem som kan äta starkast chili hör lixom inte hemma i ett växthus.
|