Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208
jag fick plantan av en kompis o dom hade frösått sej från hennes så vill ni ha frön så säg till jag skickar gärna några min har MASSOR men de e bra om nån expert kan tala om när jag ska plocka fröna för att dom ska ge skörd
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsida yla oldwolfie
Medlem
Antal inlägg: 247
Medlem nr: 3 673
Tibast är lätt att dra upp från frö. Ta bären när de är mogna och röda. Skrapa bort så mycket som möjligt av fruktköttet innan ni sår.
Det finns en vit form av Tibast också, som är mycket vacker, jag har fått den via frön från Trädgårdsamatörerna.
Tibast är förresten jättegiftig, och eftersom bären, som Oldwoldie påpekade, ser 'farligt goda' ut. är det bäst att vara försiktig med den om man har barn.
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Tack Viveka! Den vita har förvildat sig här intill i en skogsslänt så då ska jag förlägga hundpromenaden dit i morgon, jag tar med lite extra om jag hittar, så intresserade kan hojta till så delar jag med mig om det finns mycket. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 77
Det finns många odlingsvärda daphnearter som sällan ger bär. Daphne cneorum är den vanligaste. Plantan blir inte mer än 30 cm hög och breder ut sig. Blomningen kommer lite senare än den vanlig, blommorna sprider en underbar doft. Vi har i sommar stuckit 6 olika daphnesorter. det blir spännande att se hur många vi har kvar till våren.
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 1 085
CITAT (oldwolfie @ 27-07-2004, 23:29)
jag fick plantan av en kompis o dom hade frösått sej från hennes så vill ni ha frön så säg till jag skickar gärna några min har MASSOR men de e bra om nån expert kan tala om när jag ska plocka fröna för att dom ska ge skörd
Jag är intresserad Oldwolfie så hojta gärna till när det blir dags.
Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579
Och jag hojtar både till Fenja för den vita och till Oldwolfie! Har länge velat ha Tibast, har perfekta platsen för den. Den vita på andra sidan gången blir då perfekt i min månskensrabatt.
--------------------
Bättre sänt än aldrig! Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!
Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.