CITAT (lollo @ 28-07-2004, 23:22)
En liten fråga bara till kristerh...
Det är roligt att höra att så mycket kan klara sig på balkongen under vintern. Hur gör du själv med isoleringen? Använder du frigolit som Fenja föreslog? Berätta gärna, för detta tycker jag är lite knepigt. Vattnar du även på vintern. Och hur stora är STORA krukor? :-)
Hälsningar
Lollo
Jag isolerar inte alls

de största krukorna är ca 70-90 cm på höjden
och kanske lika breda, rejäla frosttåliga krukor som man inte flyttar på när man fyllt dem med jord och plantor

men mina bonsaier som ju har små krukor lyfter jag ut i trädgården i skugga, snön skyddar, men ibland när jag tittar till dem på vintern är de som små djupfrysta klumpar, men hittills har alla klarat sig även krukorna.
Jag vattnar dem LITE på vintern när det är +grader bara så att det är fukt i krukorna. Om du har småkrukor på balkongen kan du ju kasta snö över dem, snö isolerar väldigt bra.
jag kom på att jag på min trappa har lite barväxter som jag tar fram på hösten och de krukorna är inte speciellt stora , vanliga blomkrukor av den lite större modellen 30cm i diam, de står framme hela vintern på trappan.
brukar klä dem med ljuskedjor till jul
om du har småkrukor på balkongen kan du ju om du har någon låda eller plastback ställa dem där och fylla på med t ex sand eller nåt annat isolerande, men jag tror inte att det behövs om de står i skugga och inte torkar.
krister