Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinterförvaring, Vilka växter överlever ute?
          lollo
          Inlägg 27-07-2004, 23:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 4 162

Hej!

Jag skulle vilja kunna odla fleråriga växter i kruka på balkongen, men eftersom jag inte har tillgång till ett svalt men ljust rum under vintern stöter jag på problem. Alternativen är att ta in dem i rumstemperatur - vilket jag förstått att få växter klarar - eller att packa in med tonvis av isoleringsmaterial.

Finns det någon växt överhuvudtaget som klarar sig i kruka på en balkong (som inte är inglasad) med bara en enkel och inte omständig isolering? Jag bor i Stockholm kanske jag ska nämna. Eller finns någon växt som faktiskt klarar att leva som krukväxt i hemmet i rumstemperatur under vintern?

Jag såg ett hyreshus där alla balkonger hade någon sorts gran eller tall planterade året om. Hur klarar sig dessa? De verkar vara "fasta installationer". Skulle gärna ha ett sådant barrträd som håller sig grönt även under vintern. Det är ju roligt med en vacker balkong även på vintern!!

Snälla rara, om det finns någon som kan svara på mina frågor och ge förslag på växter och sätt att övervintra dem smidigt så skulle jag bli överlycklig!!

Hälsningar
          Lollo

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Fenja
          Inlägg 28-07-2004, 00:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Problemet är att själva rotklumpen kan frysa och då överlever inte växten. Men om du har en stor (ca 100 liter) kruka och ställer den på frigolit och bygger in själva krukan med det så borde det fungera att övervintra i Stockholm. Bor du högt upp är förutsättningarna ytterligare lite bättre. Det finns många barrväxter (träd och buskar) som skulle klara att bo i en kruka men risken är väl att de växer ur den i sinom tid. Men titta på någon plantskola eller handelsträdgård i närheten vad de har och hur stora de blir så kan du säkert få råd om lämpliga sorter. Thuja är en av dem som fungerar bra i kruka och som du kan klä med belysning till jul om du vill. Om din balkong ligger i söderläge, kan du behöva täcka busken med säckväv så att vårsolen inte bränner sönder den.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-07-2004, 09:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

De flesta perenner brukar klara vintern i krukor som inte är allt för små.
          Klematis klarar sig oxså bra, (har flera klamatisar i kruka på min veranda)
          Barrväxter klarar oxså kruka, köp gärna någon sort som inte blir allför stor,
          Äppelträd klarar oxså kruka,
          Nu pratar jag om stora krukor... (bor i stockholmsområdet zon 2-3)
          ett flertal vintrar har det varit -20 och lägre temperaturer.
          Ju högre växtzon de tål ju lättare klarar de balkonglivet.
          Att rotklumpen fryser verkar inte vara något problem, däremot kan vårsolen vara farligt + att de inte får torka ur helt.
          Jag har även ett flertal bonsaier som jag har ute på vintern, förvarar dem i skugga på vintern.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          *Laika*
          Inlägg 28-07-2004, 21:04
          Länk hit: #4

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Jag hade brödbackar med perenner på balkongen i min första lägenhet. Jag hade Astilbe, Liljor, Pioner, vallmo och en massa annat. Det var ingen av dom som tog skada av det låga o trånga utrymmet, fast dom borde ha gjort det. Antingen så hade det bara med ren tur att göra eller så daltar man nog lite för mycket med sina växter. Hur som haver, perenner (dom flesta vanliga) klarar mycket mar än man kan tro. mvh. Laika

Citera
          lollo
          Inlägg 28-07-2004, 22:22
          Länk hit: #5

Medlem

Oj, tack så hemskt mycket för era svar! Ska genast bege mig till plantagen och titta ut något passande :-)

En liten fråga bara till kristerh...

Det är roligt att höra att så mycket kan klara sig på balkongen under vintern. Hur gör du själv med isoleringen? Använder du frigolit som Fenja föreslog? Berätta gärna, för detta tycker jag är lite knepigt. Vattnar du även på vintern. Och hur stora är STORA krukor? :-)

Hälsningar
          Lollo

Citera
          kristerh
          Inlägg 29-07-2004, 08:48
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (lollo @ 28-07-2004, 23:22)
          En liten fråga bara till kristerh...

Det är roligt att höra att så mycket kan klara sig på balkongen under vintern. Hur gör du själv med isoleringen? Använder du frigolit som Fenja föreslog? Berätta gärna, för detta tycker jag är lite knepigt. Vattnar du även på vintern. Och hur stora är STORA krukor? :-)

Hälsningar
          Lollo

Jag isolerar inte alls sleep.gif de största krukorna är ca 70-90 cm på höjden
          och kanske lika breda, rejäla frosttåliga krukor som man inte flyttar på när man fyllt dem med jord och plantor huh.gif men mina bonsaier som ju har små krukor lyfter jag ut i trädgården i skugga, snön skyddar, men ibland när jag tittar till dem på vintern är de som små djupfrysta klumpar, men hittills har alla klarat sig även krukorna.
          Jag vattnar dem LITE på vintern när det är +grader bara så att det är fukt i krukorna. Om du har småkrukor på balkongen kan du ju kasta snö över dem, snö isolerar väldigt bra.
          jag kom på att jag på min trappa har lite barväxter som jag tar fram på hösten och de krukorna är inte speciellt stora , vanliga blomkrukor av den lite större modellen 30cm i diam, de står framme hela vintern på trappan.
          brukar klä dem med ljuskedjor till jul rolleyes.gif
          om du har småkrukor på balkongen kan du ju om du har någon låda eller plastback ställa dem där och fylla på med t ex sand eller nåt annat isolerande, men jag tror inte att det behövs om de står i skugga och inte torkar.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          lollo
          Inlägg 29-07-2004, 21:36
          Länk hit: #7

Medlem

Tack så mycket kristerh för ditt utförliga svar! Nu känns det genast roligare att försöka mysa till balkongen. Man vill ju inte gärna att balkongen ska se ut som en skrophög med frigolit och täckfiltar bara för att det ska se lite mysigt ut under den korta sommaren.

Ack den som fick bo lite längre söderut och odla en ständigt grönskande växtlighet på balkongen...får väl satsa på lite vackra barrträd så man slipper den sorgliga synen när ens vackra sommarblommor vissnar ner och dör...

Såg en gång en bild på en balkong som påminde om en regnskog, med all värdlens växter hängande över kanterna och med ett litet mysigt krypin med bara plats för en vilstol i mitten. Underbart!

Hälsningar
          Lollo

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 15:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon