CITAT (Eleanor @ 25-08-2004, 23:11)
Vi har en gammal fin trätrappa, endast såpskurad. Underbart fin, inte halkig. Innan trappan blev så, låg där en kontaktlims limmad plastmatta. Vi slet bort den, dränkte resterna av limmet på trappstegen i t-röd eller om det var förtunning(?). Mask av bra kvalite är inte dumt! Limmet blöttes upp & kunde sicklas/skrapas bort. Sedan gick vi in i garderoben under trappan & drog ur spikarna, slog bort sättsteg & plansteg, några i taget. Körde stegen till ett snickeri som kunde slipa stegen sååååå fina. Sedan var det bara att sätta tillbaks dem. På detta sätt fick vi både sätt- & plansteg trärena. Vi har våra övriga golv i huset(utom kök) också såpskurade & det är en enorm känsla att gå på varma träplankor istället för kalla lackade döda golv. Rekommenderas!
Det där med att ta loss trappstegen och ta dem till verkstad för slipning verkar underbart - jag hade gärna sluppit slipa själv! Jag har dock källartrappan under min trapp så jag kan inte ta bort trappstegen.
Såpade golv har jag funderat på också eftersom jag har gamla trägolv i helga huset och jag tycker inte om lackade trägolv, det ser så onaturligt ut och blir så väldigt fult när det slits.
Tack för tipsen allihopa!