Full version: Renovera trappa
Zanna
Eftersom det finns så mycket kunskap här på forumet tänkte jag höra om någon har tips om hur man renoverar en trappa.

Jag började renovera min trappa inomhus förra året. Det har legat en plastmatta i hela trappen och den var klistrad med tjockt lager mörkt illaluktande lim. Jag försökte få bort limmet med slipmaskinen men det gick inte så det blev värmepistolen - men fy så det luktar! wacko.gif wacko.gif
Någon som har något annat förslag på att få bort limmet?

Trappan hade en gång i tiden fina profiler på stegen men de har huggits bort när mattan las in så nu ser det inte alls fint ut med yxhugg i kanten. Jag har tänkt sätta någon list på steget men det blir kanske bara till att slipa dem släta. Några förslag?

Sist och inte minst jobbigast så måste ju trappen slipas och det går ju inte att komma åt i hörnen med slipmaskinen. Där antar jag att det bara är att sätta igång och slipa för hand.

Nu blir det en veckas semester, sedan ska jag nog ta itu med trappen och få den att se någorlunda ut. Förhoppningsvis kanske jag slipper använda värmepistolen med er hjälp smile.gif
ejjan
Har renoverat vår trappa. Låg en äcklig gammal linoliummatta på. När man drog bort den kvarstod ett lager av "päls". Ingen idé att använda vanlig golvslip, sandpappren slaggas igen med en gång. Vi hyrde en form av slipmaskin (glömt namnet...!) Har en hård klinga (typ diamantslip) som lätt kommer igenom lagret. Kolla med en maskinuthyrningsfirma, de tog ca 200 för en helg. Efter detta slipar man med vanlig golvslip, modell mindre. Hörnen var ett riktigt skitarbete, finns små hörnslipar, men det är hopplöst på gammal lack (som vi hade under mattan).

Det var en massa jobb, men snyggt blev det. Vi oljade trappen till slut (blir inte lika hal som lack då).
Lycka till! smile.gif
Zanna
Tack för ditt svar. Jag ska kolla om det finns någon sådan att hyra i närheten av där jag bor (det finns "vanlig" golvslip att hyr i varje fall). Ser verkligen inte fram emot att sätta igång med trappen men det måste ju göras...unsure.gif

Jag tror jag vill ha trä på själva steget och vitt på framsidan men jag får se vad det blir.
Sommartorparn
Det finns olika typer av halkskydd och lister för trappor. En trären trappa som dessutom är lite sliten i framkanten kan vara livsfarlig. Har stor respekt för trappor sedan jag halkade i en inomhustrappa och landade på ryggen ett par trappsteg längre ned. Mitt i bedrövelsen var jag tacksam över att jag inte hade landat på ryggraden utan endast på mindre vitala delar......
Eleanor
Vi har en gammal fin trätrappa, endast såpskurad. Underbart fin, inte halkig. Innan trappan blev så, låg där en kontaktlims limmad plastmatta. Vi slet bort den, dränkte resterna av limmet på trappstegen i t-röd eller om det var förtunning(?). Mask av bra kvalite är inte dumt! Limmet blöttes upp & kunde sicklas/skrapas bort. Sedan gick vi in i garderoben under trappan & drog ur spikarna, slog bort sättsteg & plansteg, några i taget. Körde stegen till ett snickeri som kunde slipa stegen sååååå fina. Sedan var det bara att sätta tillbaks dem. På detta sätt fick vi både sätt- & plansteg trärena. Vi har våra övriga golv i huset(utom kök) också såpskurade & det är en enorm känsla att gå på varma träplankor istället för kalla lackade döda golv. Rekommenderas!
kermita
Vi ska slipa om våra trägolv i hall och sovrum. Det är furugolv, jag undrar bara hur du sköter dina såpgolv. Verkar mysigare än ny lack som samtidigt är väldigt dyr, Håller golvet lika bra ,furu är ju ganska mjukt?
Eleanor
När man slipar golven så ruggas ju ytan upp & det tar några såptvättar innan det blir hårt. Vi har dock slipat alla våra golv & sedan enbart såptvättat. Första månaden tvättade vi 1g/v för att få upp ytan. Men sedan har det varit långt emellan. Torkar av dem med kallt vatten om det blivit nån fläck. Såpskurar max 4 ggr/år. I vår hall har vi lagt skifferplattor innanför dörren, där alla skor hamnar (vi har tre barn...), där funkar det inte med såpskurade golv. Men detta handlar om ca 2 kvm av hallen, resten, 8 kvm, är skurgolv. Vi har sedan ripsmattor/trasmattor som gångmattor. Hade tidigare lackade/fernissade golv som blev väldigt fula, skurvatten som rann in i sprickor/repor i lacken. Märken som blir i skurgolv försvinner när du blöter dem. Det går säkert bra att använda vanlig Grumme såpa, men vi köper Linoljesåpa från Gysinge - Centrum för byggnadsvård, doftar gudomligt & verkar bra för golven med sin linolja. Kolla in www.gysinge.nu om du vill veta mer om skurgolv. Hoppas jag har övertygat dig!!! wub.gif
kermita
Tack för upplysningen ! Du har övertygat mig. Har funderar på det här ett tag.

Ska bara övertyga mannen i huset också
Zanna
CITAT (Eleanor @ 25-08-2004, 23:11)
Vi har en gammal fin trätrappa, endast såpskurad. Underbart fin, inte halkig. Innan trappan blev så, låg där en kontaktlims limmad plastmatta. Vi slet bort den, dränkte resterna av limmet på trappstegen i t-röd eller om det var förtunning(?). Mask av bra kvalite är inte dumt! Limmet blöttes upp & kunde sicklas/skrapas bort. Sedan gick vi in i garderoben under trappan & drog ur spikarna, slog bort sättsteg & plansteg, några i taget. Körde stegen till ett snickeri som kunde slipa stegen sååååå fina. Sedan var det bara att sätta tillbaks dem. På detta sätt fick vi både sätt- & plansteg trärena. Vi har våra övriga golv i huset(utom kök) också såpskurade & det är en enorm känsla att gå på varma träplankor istället för kalla lackade döda golv. Rekommenderas!

Det där med att ta loss trappstegen och ta dem till verkstad för slipning verkar underbart - jag hade gärna sluppit slipa själv! Jag har dock källartrappan under min trapp så jag kan inte ta bort trappstegen.

Såpade golv har jag funderat på också eftersom jag har gamla trägolv i helga huset och jag tycker inte om lackade trägolv, det ser så onaturligt ut och blir så väldigt fult när det slits.

Tack för tipsen allihopa!
Eld
Jag har renoverat vår trappa inne nu i sommar. Den var fernissad och mycket sliten efter drygt 60 års användning. Den är U-formad, 15 plansteg, 16 sättsteg, vagnstycken och 120 cm bred. Det tog cirka 40 arbetstimmar att skrapa och slipa rent och sedan lacka med fem lager polyuretanlack. Slipning även efter första och fjärde strykningen. Resultatet blev kanon!
Zanna
CITAT (Eld @ 03-09-2004, 00:16)
Jag har renoverat vår trappa inne nu i sommar. Den var fernissad och mycket sliten efter drygt 60 års användning. Den är U-formad, 15 plansteg, 16 sättsteg, vagnstycken och 120 cm bred. Det tog cirka 40 arbetstimmar att skrapa och slipa rent och sedan lacka med fem lager polyuretanlack. Slipning även efter första och fjärde strykningen. Resultatet blev kanon!

wacko.gif wacko.gif 40 timmar! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Hemska tanke!

Er trappa verkar vara samma storlek som min men jag hoppas verkligen jag slipper undan med mindre än 40 timmar! Men, slutresultatet blir så klart värt mödan smile.gif Nu måste jag bara ta sats och sätta igång - men först ska jag måla köksluckorna och måla och slipa köksbordet. Sen... kanske det blir trappan biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon