Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Jag har testat några sorter i rabatten på baksidan men inte överlevde de vintern. Nu har jag köpt 2 nya sorter som jag planterat i rabatten på framsidan för där är dräneringen något bättre.
Glöm inte bort att fuchsior som planteras utomhus ska planteras djupt ungefär som rosor. Mina plantor var så små när jag planterade dem att jag inte kunde ösa på så mycket jord så de står just nu i små gropar och jag ska slänga på mera jord över dem lite längre fram i höst.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128
Det är de småblommiga som kan klara sig över vintern i rabatten, jag har 2 st som kommer upp varje år, men de står så skuggigt att de inte blir speciellt stora, och givetvis har jag glömt vad de heter... krister
Medlem
Antal inlägg: 105
Medlem nr: 2 433
Fuchia Magellanica ska vara den härdiga sorten. Jag har den vita men har ännu inte provat att ha den utomhus på vintern. Ska nog pröva i vinter, med god täckning. Jag bor 12 mil norr om Stockholm zon 3-4 tror jag. Men för säkerhets skill sticklingar inomhus.
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 9 151
Hej! Har nu läst er diskussion om perenna fuchsior. Har precis impulsköpt en röd magellancia. Det verkar som de bör planteras tidigt för att klara sig bättre. Vad tror ni? Ska jag övervintra den i jordkällaren bland de andra, plantera som vanligt eller lägga den skyddat och täcka med löv och annat tills våren? Jag bor utanför Linköping.