Medlem
Antal inlägg: 428
Medlem nr: 1 184
Jag fick en jättevacker orkidé i födelsedagspresent. Problemet med den är att den som många andra orkidéer luktar ruttet kött (för att dra till sig insekter?). Nu stinker det snart i hela lägenheten och man spyr nästan av lukten. Finns det något man kan göra för att mildra lukten? Annars måste jag kasta ut den och det känns väldigt trist.
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682
knepigt jag har också en sådan, men den luktar inte illa, den har en svag doft som inte är oangenäm vette katten vad som hänt med den. du kanske ska fråga dom på orkidehuset?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
Medlem
Antal inlägg: 428
Medlem nr: 1 184
Ingen aning, den är alldeles ny, men jag har inte hittat något skumt när jag undersökt den. Eller så är det jag som missuppfattar odören. Andra kanske tycker den luktar jättegott...
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128
Testa med att byta kompost på den om den liktar illa, det måste vara något i jorden som ligger och pyr... OBS byt inte komposten om den blommar utan vänta tills den blommat klart. krister
Medlem
Antal inlägg: 1 244
Medlem nr: 2 003
Jag har en likadan som jag tycker luktar gott! Tänk att man kan uppfatta dofter så olika... Min har luktat starkt i några veckor (ca 2) men nu tycker jag att lukten börjar ge sig så håll ut en stund till... Den är ju fantastiskt vacker eller hur!!