Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Katter och lagar!
          Monica M zon 4
          Inlägg 01-09-2004, 12:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Min chef påstår att det finns en prejudicerande dom i nån hovrätt som ger kattägare fritt fram att ha sina katter utan tillsyn. Och att det därmed är helt ok att dom springer in hos grannar, förorenar land osv. Är det nån som vet om det är sant??

Jag vill ABSOLUT INTE starta nån diskussion om katter igen för det har vi väl diskuterat nog här på forumet. tongue.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          pejori
          Inlägg 01-09-2004, 12:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

japp det är sant. den domen kom i våras någon gång wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 01-09-2004, 13:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Länsrättens prejudicernade dom lyder något i stil med: Kattägare äga ej ansvar för besvär och skada som katt orsakar vid vistelse utomhus.
          wub.gif wub.gif wub.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Ciczi
          Inlägg 01-09-2004, 13:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Det låter ju inte klokt unsure.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 01-09-2004, 13:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Tack för svaren, Pejori och Fenja!

Å jag håller med dig Ciczi. Det låter verkligen inte klokt!

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 01-09-2004, 13:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Man har tagit hänsyn till djuret helt enkelt, sunt ändå.

Fast några av er skulle kunna bötfälla sköldpaddan Rally Kalle för långsam framfart, det hade varit lika töntigt.

Citera
          amaira
          Inlägg 01-09-2004, 14:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

För sådär femtio-fyrtio år sedan, när jag växte upp här på landet, sprang hundarna alltid utan tillsyn. Ibland travade de förbi våran trapp, med en fasan i munnen, eller nåt annat de fått tag i.

Idag är det inte tillåtet.
          Idag har djurägare skyldighet att ha ansvar över sina husdjur.
          (utom katten då)

Varför ska en katt inte föranleda djurägaren att ta sitt djurägaransvar?
          För att det är kattens natur att jaga?
          För att det är kattens natur att gå fritt?

Är det inte hundens natur att jaga, också?
          Och hästars natur att springa fria på öppna vidder?
          Och kaninernas natur att gräva gångar i gräsmatta och under husgrunder, så som grävlingar gör?

Är det fel att ha innekatter?

Många människor kan inte ha hund, för de är hemma för lite. En hund kan man inte lämna ensam för mycket och för länge.
          Katten "släpper man ut" - så är problemet löst.

Varför är det en sådan skillnad på en "raskatt" och en "bondkatt"?

Någon som betalat åtta, tio tusen för sin katt - släpper sen inte ut den vind för våg - men raskatter har kanske inte samma behov som de katter som inte föranleder sin människa ett djupt hål i plånboken när den införskaffas?

Alla de som har innekatt, som ha sin katt i stan, som har sin katt under konstant "uppsikt"/ kontroll. Bör de inte ha katt då?
          Eller de som har en ingägnad tomt som katten inte kan ta sig bort från?
          Bör de fällas för djurplågeri?

Vem är mest "värd" att ta hänsyn till? En katt, eller en människa?

Varför inte finna sätt där INGEN blir kränkt?
          Är det omöjligt?

Är det omöjligt med ömsesidig respekt?

Nu blossar nog debatten "katt" upp igen - och så åker "stora slagpåsarna" fram, och de som har en avvikande åsikt eller andra önskemål, anses urdumma - brukar gälla bägge sidor...

OM nu debatten "katt" ska blossa upp, vad sägs om att:

1. Respektera varandras åsikter och låta bli angrepp.
          2. Försöka finna LÖSNINGAR på något som onekligen medför PROBLEM för
          många människor?

Var jag står i debatten, ja, det är nog inte så svårt att lista ut.

Kramisar från amaira, som tycker mycket om katter, men anser att lös-springande katter är ett otyg på många olika vis
          .

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Copycat
          Inlägg 01-09-2004, 14:34
          Länk hit: #8

Gäster

Hejsan ! Ett förslag till alla som inte vill ha in oönskade katter. Sätt en nätdörr vid ytterdörren och altandörren. Då kommer inga hankatter in och markerar och du som kanske har en innekatt kan få in lite frisk luft, utan att riskera att lilla kissen rymmer ut. Svårare än så är det inte. Säg nu inte att det inte är icke kattägare som ska behöva sätta nätdörrar och bekosta sådant. Det har ju med att göra vad man vill ha in och inte också. jag vill inte ha in getingar och myggor heller. Därför är en nätdörr perfekt på många sätt. En träram som man sätter hönsnät i och myggnät, perfekt kattstopp från båda håll. Det är ingen idé att skrika sig varm över alla som släpper ut sina katter vind för våg, det är bara att konstatera att så kommer det alltid att vara. Jag håller med Amaria, försök att hitta lösningar istället för att stirra er blinda på problemet. wub.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 01-09-2004, 14:42
          Länk hit: #9

Medlem

ledsen amaira och copycat men tråden gällde inte lösa katter eller inte smile.gif smile.gif
          den gällde lagen om lösa katter biggrin.gif biggrin.gif
          det blir bara en debatt om vi låter det bli det, wub.gif wub.gif
          posta inte svar med åsikter om lösa katter eller inte så blir det ingen "våldsam" debatt där det inte finns några vinnare, bara förlorare huh.gif huh.gif sad.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Xelma
          Inlägg 01-09-2004, 14:52
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Vår grannes katt är otroligt retlig. Vi hade hoppats att vår hund skulle hålla den borta ur vår trädgård. Katten har suttit långt uppe i alla våra träd, men hon är ändå så korkad att hon går in här igen! Undrar vad som händer om vår hund får tag på katten... Hoppas att grannen inser att det KAN hända. Katten har varit på väg in i vårt hus, vi har dörren öppen pga att hunden får gå ut och in som den vill. Det hade inte varit kul med den jakten inomhus!

Dessutom är vår hund ALLERGISK mot katter (otroligt men sant).

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Betty
          Inlägg 01-09-2004, 15:02
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Xelma @ 01-09-2004, 15:52)
          Undrar vad som händer om vår hund får tag på katten... Hoppas att grannen inser att det KAN hända.

Till skillnad mot för kattägare så är hundägare alltid ansvarig för vad hunden gör.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Xelma
          Inlägg 01-09-2004, 15:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Ja, och det trots att vi har ett 1,2 m högt staket runtomkring. Skulle vi ha henne ute när hon löper och en hanhund skulle ta sig in är det också vårt fel. Tror att staketet måste vara 1,8-2 meter högt för att få ha en löptik ute.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 01-09-2004, 17:22
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Jag tycker att lagen ska vara lika för alla djur vad det vara månde. Katt,hund,kanin,marsvin,ormar o.s.v.
          Har själv haft katt men den var innekatt och när vi var ute var den i koppel, det är ju inte som att gå ut med hunden utan katten har mer egen vilja men då är det bara att följa med dit den vill för att få sitt lystmäte.
          I Finland får man inte ha katter löst springande de är likvärdiga hundar, de MÅSTE ha halsband var de hör hemma också, något att tänka på kanske.
          Kanske införa kattskatt också med skattemärke och shipsmärkning.
          Visserligen kan det vara bra med löst springande katter också för de sanerar bort en del möss m.m. som vi inte vill ha in i våra hus, men ägaren bör se till att de kommer in för natten, det går bara ägaren vill och katten trivs hemma och får den omvårdnad den behöver.
          Vi har en sådan katt där vi bor så fort man öppnar dörren nästan så kommer den in, hittade den i våra sängar en dag. Men lösning finns som Copycat skrev om nätdörrar. I trädgården hindrar vi ju vilda djur med olika lösningar så varför inte inomhus också även om man tycker att det inte borde vara så tills eventuellt lagen ändras eller någon löser detta.
          Även detta med priset på kattungar, ge ej bort dem bara om man inte vet säkert att de tas om hand på bästa sätt. Därför är raskatter mera innekatter för de är lite dyrare.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-09-2004, 18:03
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Lustigt att den här debatten började nu för jag har ett färskt exempel. jag stog uppe på en stege rest mot huset och höll på att spika fast en bräda. Då hör jag bjällerkatten, dvs en ganska nyhitkommen katt som utrustats med en bjällra i halsbandet. Den kommer i full galopp genom grinden, springer under stegen och stannar bakom en buske. Tittar sig omkring och fortsätter sen. Några sekunder senare uppenbarar sig en hund vid grinden och börjar nosa. Nu är det så att katten kan springa genom grindens stänger men det är för smalt för hundar.

När jag kommit ner från stegen har hunden försvunnit från grinden och jag går fram dit. En bit ner på gatan ser jag då matte med hund, hunden fortfarande lös. Uppenbarligen har hunden jagat katten och lika uppenbart har matte inte full kontroll över hunden. Det är inte bara kattägare som skall tas i örat. Visserligen är inte Labradorer speciellt farliga för människor men jag undrar vad som hänt om hunden varit snabbare?

Beträffande kattdomen så stämmer det ju så men samtidigt så håller man på med en översyn av kattens ställning i lagarna. Min åsikt känner väl dom flesta till, jag gillar katter inomhus. Utomhus är dom allt mellan orosmoment och katastrofer, särskilt för fågellivet. Stärk kattens ställning som sällskapsdjur men gör ägarna strikt skyldiga för allt som katten ställer till med. Observera att dom flesta fåglar är fridlysta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          amaira
          Inlägg 01-09-2004, 18:27
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT
          ... alla som släpper ut sina katter vind för våg, det är bara att konstatera att så kommer det alltid att vara.

Kommer det?
          Varför det?

Det tror inte jag, saker och ting förändras!

Lösa katter är ju, som bl.a. Ruda påpekar, ett elände för många fåglar. De är också ett gissel för ekorrar, ödlor med flera vilda djur.
          Katten hör inte hemma i vår fauna!

De kan till och med vara begränsande på rovdjurs- och rovfågelstammen (kattuggla, ormvråk), genom att de konkurrerar om födan! Särskilt när det finns många katter.

Att katter tar möss och så, visst är det bra. Men de tar lika mycket fåglar, och det är också genom att vara musfångande utekatter som de drar på sig inälvsparasiter.

Kattens roll i samhället, och familjen, har förändrats de senaste femtio till hundra åren.

På bondgårdarna där det hölls kor, hästar och höns osv, blev möss och råttor en stor plåga om de inte hölls efter. Katterna levde i ladugårdarna, på möss och mjölk. Många gånger var de "halvvilda".
          De hade ett syfte och ett jobb.

De var "fria", javisst, med det var nog också många gånger synd om dem! Kastrering och sterilisering av katter är ett nytt påfund, och att behöva föda barn stup i kvarten var är påfrestande. Kanske ännu mera, när ungarna togs ifrån dem och slogs ihjäl - om de hittadees vill säga.

Idag har katten flyttat in i huset och blivit sällskapsdjur. Betingelserna är förändrade.
          Varför skulle då inte regler och ansvar förändras? Så som de gjorts vad gäller andra djur?

Varför ska något "alltid förbli" när det inte ens "alltid varit"?

Jag är helt övertygad om att lagarna kommer att regleras efter verkligheten. Och att INGEN katt kommer att må dåligt eller fara illa av det.

kramisar igen från amaira wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          pejori
          Inlägg 01-09-2004, 19:08
          Länk hit: #16

Medlem

håller med amaira där smile.gif smile.gif
          allt går att förändra, även katternas status och kathållningen. smile.gif smile.gif
          tror på gratis kastrering för katter som inte hålls i avel. wub.gif wub.gif
          katter som ges/fås gratis är det många som inte vill lägga pengar på. det är bara att skaffa en ny om den försvinner wub.gif wub.gif
          förespråkar att katter ska kosta en del, för att öka dess värde wub.gif wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          *Laika*
          Inlägg 01-09-2004, 19:20
          Länk hit: #17

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Jo, jo, försök att få alla att fatta sen att det skulle vara nån ny lag som sa att dom inte får släppa ut sina katter. Det är lag på att man ska ha säkerhetsbälte, hålla hastigheten o köra nykter. Inte är det väl en självklar grej att ALLA håller sig till vad lagen säger. Dom som skiter i sina katter i dag kommer att skita i både lagen o katterna i fortsättningen också, det kan varken du, jag eller nån ny lag göra nåt åt.
          mvh. Laika

Citera
          pejori
          Inlägg 01-09-2004, 19:30
          Länk hit: #18

Medlem

så kan man se det också laika smile.gif
          men att gå efter extremfallen löser ingenting.
          det finns ju iofs folk som skiter i sina barn och hundar också, men det hindrar inte att man försöker minska missförhållanden så mycket det går smile.gif

det finns folk som agar barn men lagen gör att det är mindre agga än utan lag wub.gif wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          *Laika*
          Inlägg 01-09-2004, 19:44
          Länk hit: #19

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Ursäkta Pejori, inte för att jag vill verka som kärringen mot strömmen eller en riktig surmupp. Men vem säger att det är mindre aga nu än förr? Det sker i det fördolda, o förmodligen mycket mer än vad man tror. Jag har själv varit uppväxt under såna förhållanden o har många kompisar som det varit likadant för. Ingen av dessa föräldrar som agat sina barn har fått så mycket som en anmälan på sig, grannar har försökt att få soc. att bry sig men dom har inte gjort nåt ändå. Jag vet att vi, jag o mina kompisar, inte är ensamma i våran uppväxtsituation, det är många med oss som åker på däng bakom hemmets dörrar. Vem är så naiv att dom tror på att bara för att det kommer en ny lag så ändras samhället av det? Sen så är det inte "extremfall" när jag snackar om rattfyllor, fortkörningar o avsaknad av bilbälten, det är vardagsmat. Polisen tar inte ens en bråkdel av alla dom som bryter mot trafiklagarna, dom kan inte finnas överallt heller, o det vet "svensson" om. Det finns hur många lagbrytare som helst, men du o jag vet bara inte om det. Det betyder inte att dom inte finns, bara för att vi inte ser dom, eller hur. Det är inte ont menat mot dig, Pejori, men man får inte vara så blåögd bara, det var just sån blåögdhet som vållade mig o andra i samma situation våran dåliga uppväxt.
          Mvh. Laika

Citera
          Fenja
          Inlägg 01-09-2004, 19:52
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag har en god vän som är veterinär på ett av våra största och välrenommerade djur- och forskningssjukhus. Vi diskuterade för ett tag sedan (eller han gud bevars) den snabbt ökande användningen av psykofarmaka till katter. Värst är det i USA (förstås), men förskrivningen av barbiturater ökar även här till inomhuskatter. Ägarna har problem med att de inte anpassar sig, "klättrar på väggarna", inte är rumsrena etc. Oftast är det bondkatter som "behöver" detta, ju mer extremavlad rasen är desto lättare anpassar den sig till ett inomhusliv.

Så här skriver Wikipedia Den Fria Encyklopedin: Barbiturater kallas en äldre typ av läkemedel mot ångest, sömnproblem och epilepsi. De har en hämmande verkan på cellernas funktioner, särskilt nervcellernas. Jontransporten över cellmembranerna hämmas. Barbiturater var under förra hälften av tjugonde seklet standardpreparatet för behandling av orostillstånd och sömnlöshet. Först på 1940-talet förstod man att preparaten kunde ge upphov till ett kraftigt fysiskt beroende med svåra abstinenstillstånd. Man fick under 60- och 70-talen också klart för sig att barbiturater är extremt giftiga och de har nu så gott som helt kommit att ersättas av de mindre giftiga bensodiazepinerna. (Obs! Detta gäller människor!)

Man kan ju undra hur bra innekatterna mår egentligen...

Dessutom är det ju så att för att en ny lag ska fungera så måste kostnaden för uppföljning av att den efterlevs ställas i direkt paritet till förtj'nsterna av att den genomdrivs. Att ha en lag vars efterlevnad man inte kan försvara bevakningkostnaden av är meningslöst, därför tog man bland annat bort förbudet att gå mot röd gubbe för länge sedan...

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 06:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon