Hej! Jag tror också på spinnkvalster. Jag brukar själv vara ganska så drastisk, när jag får dem. Jag löser upp såpa i vatten i en hink, sedan ställer jag växten upp och ner i hinken (försöker staga upp så att den inte ska bli alltför illa åtgången av trycket) och låter den stå så en stund. Byter sedan till nästa växt som är angripen, eller som står i närheten. Oftast behöver ytlagret av jorden också ner. Och man kan få göra om det efter någon vecka. Var mycket observant på växterna och titta noga på dem ett par gånger varje dag (morgon och kväll kanske?). De små rackarna är svåra att bli av med och de sprider sig, som du säger, gärna till omkringstående (snyggt ord va?) växter. Det kan gå så illa, att någon enstaka växt går åt av behandlingen, men å andra sidan kanske alla ryker, om du inte gör något drastiskt!
Du måste givetvis avgöra själv, men så brukar jag göra och det brukar fungera rätt så bra.
Naturligtvis måste du skölja noga innan du äter av bladen, sedan.
Hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|