Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sticklingar, hur övervintra
          Katti med torpet
          Inlägg 20-09-2004, 21:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Har tagit sticklingar på liguster, åbrod, forsythia mm.
          Det går dock långsamt med rötterna så jag är lite orolig för hur jag skall övervintra de små liven.
          Ligusersticklingarna står i vatten (vas) utomhus och har börjat visa rötter efter en månad, de andra har jag stuckit i sandblandad jord och de står också utomhus. Alla verkar må bra men det lär nog dröja innan de kan anses vara ordentligt rotade.
          Så hur gör jag?:
          1) Låta dem stå kvar ut och kanske gräva ner dem i kallbänken.
          2) Ta in dem på altanen och försöka ge dem lite mer skyddad miljö, kan ev ställa dem i mitt drivhus och ge tillskottsbelysning och frostskydd.
          3) Ta in dem i rumstemperatur, läste i AoT att man tydligen skall driva sticklingarna i rumstemp för att stimulera rottillväxten?! men att de sen skall ha det svalare. Frågan är hur svalt är svalare?

En annan fundering i samanhanget, det där med övervintringstemperatur. De flesta växter klarar ju en normal vinter med temp ner till -20. Men för de som inte gör det blir rekomendationen genast att förvara dem frostfritt och altså +grader. Borde det inte finnas ett mellanläge där det räcker att man tar in dem på en vindskyddad altan där det kanske är 5 grader varmare än ute men fortfarande kanske -10 grader? Det måste väl vara microklimat så det räcker och blir över. Jag tänker t.ex. på buxbon som på friland klarar sig utmärkt, men i kruka blir det plötsligt krav på 5 +grader.
          Jag fattar inte logiken... Likaså rekomenderar man ofta kallbänk som en skyddad miljö för övervintring, men en upphöjd kallbänk är väl lika illa som en kruka, i alla fall om växten står nära kanten, eller?

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          KURT
          Inlägg 21-09-2004, 06:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Vedartade sticklingar brukar man ofta ta på hösten, Man sätter den sedan i sandblandad jord (minst 50% sand, det är viktigt med dränering på vintern). Sedan låter man krukan stå ute under vintern, gräv gärna ner kruka så blir det jämnare tempertur. Så kommer det rötter till våren.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-09-2004, 07:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

krukan är farlig pga storleken på jordklumpen
          Är det lite sol -ja då tinar den -Blir det kallt totalfyser den
          DEt blir alltså ständiga upptiningar frysningar -Det är detta som gör att krukodling ovan mark är knepig
          Detta händer inte på samma sätt i en kallbänk av normalstorlek som har jordkontakt-har det väl frusit i den förblir det så länge ..
          Det tinar tidigare på våren så det kommer igång fortare -men svängningarnar blir inte alls som i kruka ..
          Svalare är 5-8 + sådär i sticklingssammanhang

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 21-09-2004, 11:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

CITAT (kerstin z5-6 @ 21-09-2004, 08:46)
          krukan är farlig pga storleken på jordklumpen
          Är det lite sol -ja då tinar den -Blir det kallt totalfyser den
          DEt blir alltså ständiga upptiningar frysningar -Det är detta som gör att krukodling ovan mark är knepig

Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att en temp som växlar runt nollan är sämre än -10. Dvs vid -10 är det fruset, punkt slut, om det däremot ligger runt nollan kanske det fryser och tinar om vart annat?

Det skulle i så fall kunna vara förklaringen till nedre delen av min fråga om att vinterförvaring verkar vara väldigt binärt, varmt eller kallt, inget däremellan.
          Är jag ute och cyklar eller?

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 23:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon